لزوم توجه ویژه به صنعت بیمه

0

صنعت بیمه به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین محور تامین‌ امنیت و آرامش مردم و صاحبان کسب‌ و کارهای بزرگ‌ و کوچک می‌تواند نقش موثر و تعیین کننده ایفا می کند ولی با توجه به شرایط بد اقتصادی در جامعه و شرایط سخت تحریم‌ها در ایران این صنعت نتوانسته در این سال‌ها به جایگاه واقعی خود در میان مردم عزیز‌ کشورمان دست پیدا کند.

علی رغم اینکه بنده شاهدم نمایندگان و کارشناسان زحمتکش و پرتلاش در این صنعت کوشیده‌اند با برنامه ریزی دقیق و به روزرسانی‌هر چه بهتر در ارائه خدمات به مشتریان و طراحی محصولات جدید بتوانند امنیت خاطر را برای اکثریت مردم به ویژه فعالان اقتصادی جامعه فراهم کنند ولی در بسیاری از موارد به دلیل آشنا نبودن و عدم سواد کافی تصمیم گیران در این حوزه از جمله مجلس، ‌قوه قضائیه و دولت منجر به قانون گذاری و ریل گذاری اشتباه و بی اثر شدن تلاش ها در رده های کارشناسی شرکت های بیمه شده است. عدم‌ توسعه یافتگی‌ و‌ رشد ناچیز نفوذ صنعت بیمه در کشور نتیجه این اقدامات است که در نهایت‌ منجربه دل آزردگی دلسوزان و فعالان این صنعت خواهد شد.

برای اگاهی از وضعیت صنعت بیمه شاخص های مختلفی وجود دارد که مهمترین آن شاخص نفوذ بیمه در کشور است که این ضریب در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن رشد کمتری را تجربه کرده است.

براساس گزارش های منتشره ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۴۰۱ در کشور در حالی به عداد یک و 8 دهم درصد رسیده که این عددد در سال ۱۳۹۸ دو و نیم درصد، در سال ۱۳۹۹، دو و 2 دهم درصد و در سال ۱۴۰۰ یک و 9 دهم درصد بوده است .
این رقم در حالی محقق شده است که هدف گذاری انجام شده برای ضریب نفوذ بیمه در سال گذشته، رقم سه درصد بوده است.

با توجه به اهمیت بیمه در عصر حاضر توقع این است که شرکت های بیمه با بکارگیری ابزار نوین بتوانند مردم را به خرید انواع بیمه نامه ها ترغیب کنند که متاسفانه در سال های اخیر این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته و شرکت های بیمه به روزمرگی دچار شده اند.

نکته حایز اهمیت در کسب همین میزان ضریب نفوذ نقش بیمه های اتومبیل است، به عبارتی با توجه به زیان ده بودن بیمه اتومبیل رشد این بیمه نامه ارزش افزوده ای برای شرکت های بیمه به همراه ندارد و از سویی شرکت ها در محدودیت پرداخت خسارت قرار می دهد.

13 آذر به عنوان «روز بیمه» فرصت مغتنمی است که به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ صنعت بیمه کشور ضمن تبریک این روز به همه فعالان این صنعت، ابراز امیدواری کنم که در آینده ای نزدیک زحمت کشان این حوزه حال خوب را تجربه کنند و ‌صنعت بیمه به جایگاه واقعی خود که ایجاد نظم‌ و عدالت اجتماعی و در نهایت ایجاد آرامش بیشتر‌ در مردم عزیز کشور به همراه داشته باشد.

مجتبی کاتب-کارشناس اقتصادی

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید