بیمه البرز یکی از قدیمیترین شرکتهای ارائه دهنده خدمات بیمه در ایران است. این شرکت فعالیت خود را در 28 تیر سال 1338 آغاز کرد. شرکت بیمه البرز در ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی مجوز فعالیت دریافت کرد. این شرکت با همکاری یک شرکت بیمه خارجی به نام «یورکشایر» مدیریت میشد. حتی در در تصاویر ساختمان قدیم بیمه البرز نیز ساختمان بیمه یورکشایر مشاهده میشود.
بیمه البرز تا قبل از وقوع انقلاب ایران در سال 57 مشغول به کار بود، اما پس از آن برای مدتی به حالت تعلیق درآمد و مجددا در بین سالهای 60 و 61 با دریافت مجوز، فعالیت خود را از سر گرفت. پس از انقلاب ۵۷ نیز این شرکت با عنوان بیمه البرز فعالیت می کرد و در ۱۳ آذر سال ۱۳۶۷ به همراه دیگر شرکتهای بیمه ملی اعلام شد. با این حال پس از چند سال و در سال 88 سهام آن به بخش خصوصی واگذار شد و تا به امروز همچنان به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ بیمه در بخش خصوصی به انجام فعالیت می پردازد.
معرفی سهامداران و هیئت مدیره شرکت
تا پیش از سال ۱۳۹۲ دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه شرکت گروه مالی ملت هر کدام با ۲۰ درصد، دو سهامدار عمده بیمه البرز بودند، تا اینکه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۶ با واگذاری بخشی از سهام دولت (تا ۵ درصد سهام) برخی از شرکتها شامل بیمه البرز موافقت کرد. بدین ترتیب سهم دولت در سهام بیمه البرز به تدریج کاهش خواهد یافت تا به ۵ درصد کل سهام این شرکت کاهش یابد. بخشی از سهام شرکت در اختیار صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر است.
بیمه البرز در سال ۱۳۸۸ به عنوان اولین شرکت بیمه دولتی در بورس پذیرفته شد و سهام آن با استقبال خوب فعالان بورس همراه شد و ۸۰ درصد سهام آن واگذار شد و به این ترتیب از یک شرکت بیمه دولتی به شرکت بیمه خصوصی تغییر مالکیت داد.
اعضای هیئت مدیره این شرکت وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت ایران، شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، شرکت گروه مالی ملت و صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر هستند.
حوزه فعالیت شرکت بیمه البرز
شرکت بیمه البرز خدمات مختلف بیمه ای را به مشتریان خود ارائه میدهد و در حال حاضر دارای ۴۹ شعبه، ۱۴۰۴ نماینده و ۲۸۶ کارگزار حقیقی و حقوقی در کشور است. حوزه فعالیت این شرکت شامل موارد زیر است.
انواع عملیات بیمهای مستقیم در انواع رشتههای بیمه زندگی و غیرزندگی
کسب پوشش بیمههای اتکایی از داخل یا خارج از کشور
پذیرش بیمههای اتکایی از موسسههای بیمه داخلی و خارجی
معرفی خدمات بیمه البرز
در این بخش برخی از خدمات بیمهای شرکت بیمه البرز معرفی شده است.
بیمه وسایل نقلیه البرز: این نوع بیمه خسارتهای گوناگون مالی ناشی از آتش سوزی، سرقت و تصادف اتومبیل و همچنین خسارت جانی بیمه گزار و اشخاص ثالث را تحت پوشش قرار می دهد.
بیمه آتش سوزی البرز: در این نوع بیمه خسارت ناشی از آتش سوزی و همچنین آتش سوزی ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان و غیره پرداخت میشود.
بیمه مسافرتی البرز: اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، میتوانید از مزایای این بیمه بهره ببرید. استفاده از بیمه مسافرتی البرز به ویژه در سفرهای طولانی بسیار مفید است، چرا که بسیاری از خسارت های مالی و جانی بیمهگزار را پوشش می دهد.
بیمه باربری البرز: حمل و نقل بار همواره با خطرات زیادی همراه بوده است. ممکن است بار در هر مرحله از جا به جایی آسیب ببیند و حتی از بین برود و خسارت بزرگی به صاحبان آن وارد شود. بیمه باربری خسارات وارد شده به بار را در تمامی مراحل حمل و نقل از مرحله بارگیری در مبدا تا تحویل بار در مقصد پوشش می دهد. با توجه به اینکه بارها در سراسر جهان از طریق وسایل نقلیه مختلف مانند هواپیما، کشتی، کامیون و غیره منتقل می شوند سه نوع بیمه باربری به شرح زیر در شرکت البرز در نظر گرفته شده است.
بیمه حمل و نقل هوایی
بیمه حمل و نقل دریایی
بیمه حمل و نقل زمینی
بیمه عمر البرز: در این نوع بیمه، اگر در مدت زمان قرارداد، فرد بیمه شده از دنیا برود و یا دچار خسارات شود، به بیمه گذار یا ذی نفعان وی خسارت پرداخت میشود.
عملکرد و سوابق بیمه البرز
شرکت سهامی بیمه البرز با سابقه ای در حدود نیم قرن و اتکا به توانایی حرفه ای، مدیریتی و مالی خود، موفق شده است تا خدمات بیمهای مختلفی را در سراسر کشور ارائه کند. سرمایه مناسب، کارشناسان متخصص، سرعت در ارزیابی و پرداخت خسارت، وجود مشتریان وفادار و قدیمی، ارتباطات گسترده با بازار جهانی بیمه و مدیریت علمی و پاسخگو برخی از مهمترین شاخصهای موفقیت این شرکت محسوب می شوند.
بهبود خدمات و ماندگاری، هدف راهبردی بیمه البرز است. این شرکت جهت دستیابی به این اهداف، مشتری مداری و تلاش ارائه خدمات بیشتر را سرلوحه کار خود قرار داده است. در نتیجه این تلاش ها، بیمه البرز توانسته است موفقیتهای زیادی را در صنعت بیمه کشور و همچنین در رقابت با دیگر شرکتها و سازمانهای خصوصی و دولتی به دست آورد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.
کسب رتبه نخست در شاخص استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در بین شرکتهای بیمه خصوصی در سال ۱۳۸۹
دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان از وزارت بازرگانی در سال 1388
کسب مقام اول در طرح سنجش میزان رضایتمندی ارباب رجوع در بین بانکها و بیمهها در سال 1388
کسب رتبه اول مشتری مداری در میان بانکها و بیمهها در سالهای ۱۳۸۳، 1384و 1385
به دست آوردن رتبه نخست در طرح سنجش میزان رضایتمندی مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاههای عمومی و دولتی در بین کلیه دستگاههای اجرایی کشور در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷
دستیابی به رتبه نخست در کاربرد فناوری اطلاعات، شفافیت گزارشهای مالی و حضور و کارایی در بازار سرمایه در میان شرکتهای بیمه دولتی و خصوصی در سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶
کسب عنوان برتر بیمه کشور در سال ۱۳۸۷ در رتبه بندی شرکتهای بیمه از سوی بیمه مرکزی
اخذ گواهینامه 2000-9001 ISO در سیستم مدیریت کیفیت شده در سال 1383