شرایط دریافت بیمه بیکاری تغییر کرد

0

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: شرکت مقرری‌بگیران بیکاری در دوره‌های مهارت‌آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای الزامی است.

به گزارش نبض‌بیمه، دریافت بیمه بیکاری در گذشته، قانون و مقررات خود را داشت و مدتی دستخوش تغییر نشده بود. اما جدیدا، خبرهایی مبنی بر تغییر دریافت بیمه بیکاری به گوش می رسد.

سازمان تامین اجتماعی روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای تاکید کرد. این سازمان برای اجرای ماده ۹ قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور؛ تفاهمنامه سه‌جانبه امضا کرده‌است.

در این تفاهمنامه که به امضای علی حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و مهرداد عظیمی معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور رسیده. مقرر شده است سازمان فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنان. متناسب‌ با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

براساس این گزارش، به موجب این تفاهمنامه ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ملزم شده‌اند. مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را که حداقل ۶ ماه از مدت دریافت مقرری بیکاری آنان باقی مانده است. براساس سن، جنس، رشته تحصیلی، مهارت و شغل قبلی طبقه‌بندی کرده و متناسب با نیاز بازار کار منطقه و تقاضای کارفرمایان برای نیروی کار. برای گذراندن آموزش‌های مهارتی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کنند. براساس این تفاهمنامه متعهد شده است سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز براساس این تفاهمنامه متعهد شده است. ضمن اجرای دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای بازار کار هر منطقه و تقاضای کارفرمایان، فهرست مقرری‌بگیرانی را که از ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های آموزشی امتناع می‌کنند. یا این دوره‌ها را ترک می‌کنند، در پایان هر ماه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی ارسال کنند.

براساس بند «ب» ماده ۸ قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، مقرری بیمه بیکاری افرادی که بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی خودداری کنند، قطع خواهد شد. از دیگر تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی در این تفاهمنامه این است. که با اخذ مستندات هزینه‌کرد، هزینه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را از محل اعتبارات بیمه بیکاری هر ۶ ماه یک بار به حساب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای واریز کند.

بیمه بیکاری تامین اجتماعی یک بیمه اجتماعی است که به افرادی که بدون هیچگونه خطا و تقصیری بیکار شده‌اند، کمک مالی می‌کند. این بیمه به عنوان یک شبکه ایمنی اجتماعی برای محافظت از افراد بیکار و کمک به آنها برای پیدا کردن شغل جدید و همچنین کاهش فقر و بیکاری در جامعه استفاده می‌شود. این بیمه در ایران، ماهیانه پرداخت می‌شود و معمولاً در هر ماه یکبار و به صورت دوره‌ای واریز می‌شود.

بیمه بیکاری یک نوع بیمه اجتماعی است که به افرادی که به دلایلی از جمله اخراج از کار، پایان قرارداد کاری، تمام شدن بیمه و… بیکار شده‌اند، کمک مالی می‌کند. این بیمه به بیکاران پرداخت می‌شود تا آنها را در دوره‌ای که بدون کار هستند، تامین مالی کند. این بیمه در بسیاری از کشورها وجود دارد و هدف آن کمک به افرادی است که به دلایلی خارج از کنترل خودشان بیکار شده‌اند تا به آنها کمک کند تا زندگی شان را ادامه دهند. در بسیاری از کشورها، برای دریافت بیمه بیکاری، افراد باید حداقل یک سال به صورت پرداخت کننده مالیات در گذشته کار کرده باشند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید