آیین نامه توانگری شاخص مناسبی برای قضاوت بیمه گذاران و نهاد ناظر صنعت بیمه نیست

0

 کارشناس صنعت بیمه: نگارش آیین نامه کفایت سرمایه و آیین نامه توانگری درتاریخ خود یک کارمتفاوت و خوبی بود که در صنعت بیمه اتفاق افتاد.

به گزارش نبض بیمه به نقل از چابک آنلاین، سید رسول تاجدار، کارشناس صنعت بیمه در این رابطه گفت: این آیین نامه با وجود پرداختن به ریسک‌های بیمه‌گری و ریسک نقدینگی اما ایرادات اساسی نیز دارد و به هیچ عنوان شاخص مناسبی برای قضاوت و تصمیم‌گیری بیمه‌گذاران و حتی نهاد ناظر هم نیست.

از جمله نواقص این آیین‌نامه می‌توان به موضوع ریسک عملیاتی اشاره کرد که در آیین‌نامه به آن پرداخته نشده به همین دلیل در مادۀ آخر این آیین‌نامه نوشته شده که هر دو سال یکبار باید به‌روزرسانی شود، که تابه‌حال نشده است.

بیمۀ مرکزی با همکاری پژوهشکده کارهای تحقیقاتی خوبی در این خصوص انجام داه‌اند و در تلاش برای اصلاح این آیین‌نامه هستند.

کشور ما به دلیل تحریم‌ها از برخی مزایا و خدمات ارزندۀ فنی و تخصصی مالی محروم بوده از جمله خدمات شرکت‌های بزرگی در دنیا مثل FITCH و S&P که شرکت‌های متخصص رتبه بندی و rating هستند.

امروزه در ایران شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران و چند شرکت دیگر کارهای خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

در کل می توان گفت شاخص‌های فعلی توانگری برای قضاوت کافی نیست که میدواریم مسئولین فعلی در سندیکا و بیمۀ مرکزی و هم توسط نهاد ناظر بازار بورس این اجبار گذاشته شود که شرکت ها به دنبال یک مبنای منطقی‌تر برای قضاوت بیمه‌گذاران باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید