اعتبار ۹هزار میلیاردی صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در ۱۴۰۳

0

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این‌که اعتبار صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج امسال به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، از تدوین بسته‌های خدمتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص و بارگذاری آن روی سامانه خبر داد.

به گزارش نبض‌بیمه، محمدمهدی ناصحی در نشست خبری روز بیماران خاص و صعب‌العلاج و روز تالاسمی که امروز (دوشنبه 17 اردیبهشت) در ستاد مرکزی این سازمان، برگزار شد، گفت: اعتبار صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال تاسیس 5 همت بود که سال گذشته به 7 همت رسید و امسال در دومین سال تاسیس به 9 همت افزایش یافته است.

وی با بیان این که خوشبختانه این صندوق طی دو سال گذشته ارتقا و قوام یافته و پایدار شده است، گفت: رشد مناسب اعتبارات طی این دو سال نشان از همت دولت و وزارت بهداشت برای گسترش چتر حمایتی از بیماران خاص دارد و همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت و بیمه سلامت در یکسال و نیم گذشته موجب شده است که شاکله اصلی صندوق طراحی شده و شاهد تزریق منابع پایدار به آن در قالب بودجه عمومی کشور باشیم.

ناصحی ادامه داد: در حال حاضر این صندوق برای 107 گروه بیماری بسته خدماتی تدوین کرده و در سامانه‌ها قرار داده است و به تدریج درباره مابقی بیماری‌های خاص نیز بسته‌های خدمتی تدوین و از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد و در سامانه‌ها بارگذاری می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این که تاکنون بسته‌های خدمتی 53 بیماری خاص در سامانه بارگذاری شده است، گفت: امسال نیز بسته‌های خدمتی 11 بیماری جدید تدوین شده که بسته‌های خدمتی 6 بیماری آماده بارگذاری در سامانه است.

ناصحی افزود: قبل از قانون تشکیلات صندوق حمایت از بیماران خاص، فقط پنج بیماری خاص تحت پوشش بیمه سلامت ایران بود ولی با تشکیل این صندوق به تدریج مابقی بیماری‌های خاص به پوشش بیمه‌ای صندوق اضافه شد و بسته‌های غنی خدمتی تدوین شده و مرتب در حال بازبینی خدمات درمانی، تشخیصی، دارویی و توانبخشی به بیماران خاص هستیم.

وی با اشاره به این که سیر تکاملی صندوق در حال انجام است، تصریح کرد: بدیهی است که هنوز با سقف پوشش خدمتی و فعالیت صندوق فاصله داریم که با دربرگیری کامل بیماران خاص و خرید کامل خدمات دولتی و خصوصی این پوشش تکمیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: برای رسیدن به نقطه تکامل صندوق حداقل 3 برابر بودجه فعلی اعتبار لازم داریم تا بتوانیم بار بیماری‌ها را کم کرده و از بیماریهای مهم مثل دیابت، قلبی و فشار خون پیشگیری کنیم.

تدوین بسته‌های خدمتی دندانپزشکی برای 10 بیماری خاص

وی در ادامه از تدوین بسته‌های خدمتی دندانپزشکی برای 10 بیماری خاص و بارگذاری آن روی سامانه خبر داد و گفت: این خدمات برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام اس، دیالیز، متابولیک، بال پروانه‌ای، انواع پیوندها، انواع سرطان‌ها، اختلالات روان و اوتیسم انجام خواهد شد.

ناصحی اضافه کرد: هزینه‌های بستری بیماران پیوندی و کاشت حلزون هم تحت پوشش صندوق قرار گرفته، بسته خدمات رایگان هپاتیت سی در سامانه بارگذاری شده و برای مابقی بیماران نیز به تدریج انجام خواهد شد، از جمله برای بیماران اس ام ای و هموفیلی در حال تکمیل است.

وی با اشاره به نشان‌دار شدن 2 میلیون از بیماران تامین اجتماعی در سامانه صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج گفت: همه این بیمه‌شدگان باید بتوانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند، زیرا صندوق همگانی است و متعلق به سازمان بیمه‌ای خاصی نیست.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص بیماری‌های تحت پوشش این صندوق گفت: بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، نارسایی مزمن کلیه، ام اس، دیالیز (همودیالیز و دیالیز صفاقی)، هپاتیت سی، انواع سرطان‌ها، بیماری کودکان اوتیسم، اختلالات مزمن روانی، پیوندها، مغزی، دیابت، جراحی پارکینسون، صرع، آسیب‌های شنوایی شدید و عمیق، کاشت حلزونی، دیستروفی عضلانی و 21 بیماری متابولیک تحت پوشش صندوق قرار دارند.

ناصحی افزود: در بخش دارویی عمده هزینه‌های بیماران خاص پرداخت می‌شود و تا حد کامل داروها تحت پوشش هستند و بیماری‌های اس ام‌ای و سرطانی را تا 100 درصد پوشش می‌دهیم و برای برخی بیماری‌ها مثل هموفیلی، بیمار فقط نیم درصد فرانشیز پرداخت می‌کند. 25 درصد هزینه تامین اندام مصنوعی مثل قطع عضو ناشی از دیابت نیز از صندوق پرداخت می‌شود. همچنین خدمات پاراکلینیک مهم مثل پت اسکن برای تشخیص سرطان و رادیوتراپی نیز تحت پوشش صندوق قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال 1403 بالغ بر 6 بسته خدمت جدید ابلاغ شده که بسته‌های جدید کاشت حلزون و اوتیسم بالای 12 سال از جمله آنهاست که در حال نهایی شدن در معاونت درمان وزارت بهداشت است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این که سهم پرداختی سرطانی‌ها بابت خدمات رادیوتراپی در مراکز دولتی رایگان شده و در مراکز خصوصی کاهش یافته است، گفت: تا پایان سال 1402 بالغ بر 6 میلیون و 600 بار مراجعه به این صندوق توسط بیماران خاص انجام شده است.

وی در بخش دیگیری از سخنانش با اشاره به روز جهانی تالاسمی بیان کرد: در بحث پیشگیری از تولدهای جدید تالاسمی در کشور اقدامات زیادی طی دهه‌های گذشته انجام شده که این اقدام از همه برنامه‌ها مهم تر بوده است.

ناصحی افزود: تولد تالاسمی ماژور در کشور به حداقل رسیده و برای ادامه درمان، تشخیص و تامین داروی پیوندکننده و دفع‌کننده و ایمنی بخشی این بیماران از ردیف مربوطه در صندوق حمایت کامل‌تری انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: تالاسمی به صورت تک بیماری خاص از سال‌های قبل مورد حمایت بوده و خدمات رایگان به آنان انجام شده ولی این حمایت‌ها با تاسیس صندوق افزایش یافته است. همچنین 26 کد خدمت اعم از آزمایش پرتو پزشکی، سنجش تراکم استخوان، توانبخشی، روانشناسی و دندانپزشکی برای تالاسمی‌ها افزایش یافته و با توجه به معضلات این بیماران، بسته‌های خدمتی در صندوق طوری طراحی شده که همه خدمات موردنیاز تالاسمی‌ها تحت پوشش قرار گیرد.

ناصحی افزود: درباره بیماران ام اس نیز داروی خارجی و ایرانی وجود دارد و برای 95 درصد از هزار بیمار ام‌اس که به داروی داخلی حساسیت دارند داروی برند تامین شده و این سیاست برای همه بیماران خاص اعمال خواهد شد.

وی در پایان با بیان این که سرشماره 1666 برای اطلاع مردم از بیماری‌های خاص و خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص است که مردم می‌توانند برای اطلاع از پوشش بیمه‌ای این صندوق برای بیماران خاص با آن تماس بگیرند، گفت: انسولین‌های تزریقی پرهزینه ترین و داروی متفورمین دیابتی‌ها پرتیراژترین داروی تحت پوشش صندوق است و بیماری‌های دیابت و فشارخون پرهزینه‌ترین بیماری‌های تحت پوشش هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید