پوشش بیمه‌ای کارآموزان قضایی دوباره برقرار می‌شود

0

نبض بیمه، هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رأیی، تصمیم سازمان بیمه سلامت مبنی بر عدم ارائه خدمات بیمه سلامت به کارآموزان قضایی را خلاف قانون دانست و ابطال کرد.

سازمان بیمه سلامت ایران طی نامه‌ شماره ۵۱۱۳۳۲؍۹۷ مورخ ۲۳ آبان سال ۹۷، پوشش بیمه‌ای کارآموزان قضایی را لغو و اعلام کرده بود: با عنایت به بررسی‌های به عمل آمده و با توجه به احکام کارگزینی صادره برای افراد فوق الذکر که تحت عنوان کمک هزینه و فاقد شماره مستخدم و سایر موارد مرتبط با کارکنان دولت است، صدور دفترچه کارمندی برای این افراد به استناد قوانین و مقررات جاری (قانون برنامه ششم توسعه و شیوه نامه رفع همپوشانی بیمه ای سازمانهای بیمه گر پایه مصوب مهر ماه ۱۳۹۷) امکان پذیر نیست. در این رابطه خواهشمند است دستور فرمائید کارآموزانی که در حال حاضر دفترچه کارمندی دریافت کرده‌اند در اسرع وقت با مراجعه به دفاتر پیشخوان نسبت به تحویل و ابطال دفاتر کارمندی خود اقدام کنند. لازم به ذکر است که نامبردگان ‌توانند با پرداخت حق سرانه مصوب، دفترچه بیمه ایرانیان دریافت کنند.

این تصمیم سازمان بیمه سلامت ایران مورد اعتراض یکی از کارآموزان قضایی قرار گرفت و موضوع با دادخواست ابطال تصمیم سازمان بیمه سلامت در دیوان عدالت اداری مطرح شد.

در نهایت، هیات عمومی دیوان عدالت پس از تبادل لوایح بین شاکی و سازمان بیمه سلامت، ۲۹ آذر امسال با حضور رئیس، معاونین، روسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء، رأی به ابطال این مقرره صادر کرد.

در رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: با توجه به اینکه اولاً به موجب تبصره یک قانون الحاق چند تبصره به ماده یک قانون استخدام قضات و شرایط کارآموزی مصوب ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۴۳ و  اصلاحیه مصوب ۹ تیر سال ۱۳۵۴ مقرر شده است: «وزارت دادگستری مجاز است همه‌ ساله در حدود اعتبارات مصوب به تعداد مورد نیاز از پذیرفته شدگان در مسابقات ورودی یا از دانشجویان ‌واجد شرایط رشته قضایی دانشکده‌های حقوق در داخل کشور انتخاب و برای ورود به دوره کارآموزی قضایی استخدام کند. ترتیب استخدام اولیه و ‌مدت و نحوه کارآموزی و شرایط اشتغال بعدی آنان به خدمت قضایی به موجب آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود که پس از جلب نظر وزارت علوم‌ و آموزش عالی به تصویب وزارت دادگستری و سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.

در بخش دیگری از این حکم تصریح شده است: ثانیاً به موجب مفاد آیین نامه اجرایی قانون استخدام قضات و شرایط کارآموزی مصوب رئیس قوه قضاییه، نحوه رفتار اداری با کارآموزان قضایی مبتنی بر قانون استخدام کشوری تعیین شده است.  ثالثاً در آیین نامه تعیین گروه‌های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقای گروه و تغییر مقام قضات مصوب رئیس قوه قضاییه که مبتنی بر تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ شهریور سال ۱۳۷۰ و با در نظر گرفتن مقررات تبصره یک ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ صادر شده است، در بند یک ماده ۸  آن آیین نامه حقوق کارآموزان قضایی را گروه یک و معادل پایه چهار قضایی (عدد مبنا ۹۰) تعیین و مقرر داشته: حداقل حقوق تعیین شده کارکنان دولت در هر سال به علاوه کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد در صورت وجود به کارآموزان ضمن تحصیل پرداخت می شود. همچنین به کـارآموز قضایی عـلاوه بـر حقوق مبنا، فـوق العاده شغل قضایی و حق جذب پرداخت خواهد شد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری صدور حکم کارگزینی کارآموزان قضایی از سوی قوه قضاییه را حاکی از استخدام این افراد دانسته و در پایان این حکم اعلام کرده است: کارآموز قضایی مستخدم دولت محسوب شده و با توجه به اینکه مقنن در بند ۲ ردیف ب ماده ۷۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۵، حق بیمه پایه سلامت کارکنان دستگاه های اجرایی را تعیین کرده است و این حکم ظهور در تحت شمول قرار گرفتن کارکنان دستگاه های اجرایی از خدمات بیمه پایه سلامت دارد، بنابراین مفاد نامه ۲۳ آبان سال ۹۷ معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران مبنی بر عدم ارائه خدمات بیمه سلامت به کارآموزان قضایی، به علت مغایرت با قانون به شرح پیش گفته، مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید