موافقت نمایندگان با فوریت بررسی استفساریه قانون بیمه کارگران ساختمانی

0

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با تقاضای دو فوریت در مورد طرح استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی موافقت کردند.

به گزارش «نبض بیمه»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه  علنی امروز (دوشنبه 20 آذرماه) قوه مقننه  با تقاضای دو فوریت درباره طرح استفساریه ماده (5) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه علنی با 174 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع، موافقت کردند.

جعفر قادری نماینده شیراز و نماینده طراحان استفساریه مذکور بیان کرد:با تغییراتی که در بیمه کارگران ساختمانی از سال گذشته ایجاد شد این انگیزه در بین نمایندگان وجود داشت تا این قانون را اصلاح کنند زیرا رکودی در پروژه‌های ساختمانی به همراه داشت. فرآیند اصلاح قانون طول کشید و در این فاصله برخی افراد ناچار شدند پرداخت‌هایی به تأمین اجتماعی داشته باشند.

وی افزود:این ابهام وجود دارد تکلیف مابقی پرداخت‌ها چه می‌شود؟ برخی موارد که ارتباطی به پروانه ندارد و بر روی زمین محاسبه می‌شود، متأسفانه توسط تأمین اجتماعی بر روی هزینه صدور پروانه محاسبه و براساس آن حق بیمه دریافت می‌کند. شهرداری‌ها برخی عوارض را مانند عوارض قطار شهری دریافت می‌کنند که به اصل پروانه اضافه می‌شود و نباید در بیمه کارگران محاسبه شود.

نماینده شیراز ادامه داد: در قالب 3 سوال این استفساریه آورده شده که امیدوارم به صورت دوفوریتی تعیین تکلیف شود تا تأمین اجتماعی و فعالان اقتصادی تکلیف خود را بدانند.

متن استفساریه به شرح ذیل است:

سوال 1- آیا افرادی که در فاصله اعتبار قانون قبلی بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی و قانون جدید (از 1401/11/5 تا 1402/8/3) بدهی های آنها تقسیط شده باشد، اعم از اینکه چک و یا سفته داده باشند و یا تعهد کتبی سپرده باشند، درصد باقیمانده بدهی آنها مشمول قانون فعلی است؟

پاسخ: بله

سوال 2- آیا سایر عوارضی که به همراه پروانه ساختمانی و یا پایان کار برای سایر دستگاهها از جمله آموزش و پرورش، قطار شهری و … توسط مراجع صدور پروانه و یا پایان کار وصول میشود و همچنین سایر عوارضی که ارتباطی با موضوع پروانه و یا پایان کار ندارد از جمله عوارض تغییر کاربری زمین، بهای خدمات، عوارض حق مشرفیت و …به عنوان پایه محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی منظور میشود؟

پاسخ: خیر

سوال 3- آیا افرادی که قبل از وضع قانون مربوط به تعیین حق بیمه کارگران ساختمانی براساس تایید کمیسیونهای مواد 100 و 99 قانون شهرداری مبادرت به ساخت و ساز نموده اند و بعد از اجرای این قانون، متقاضی پایان کار ساختمانی هستند، مشمول حق بیمه کارگران ساختمانی می شوند؟

پاسخ: خیر.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید