چرايي عدم استقبال از بيمه مسئوليت حرفه اي وكلا

0

اکثر وکلا معتقدند شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه در غالب موارد تکافوی ریسک های متعدد آنان را نبوده و ریسک های مختلفی وجود دارد که در این بیمه نامه گنجانده نشده است و بنابراين پیشنهاد می شود شرکت های بیمه گر برای ارایه یک محصول حرفه ای تر و کاراتر از نمونه های خارجی محصول الهام بیشتری گرفته و جذابیت این محصول به قدری افزایش دهند که وکلا با رغبت کامل این محصول بیمه ای را خریداری نمایند.

به گزارش نبض بيمه، با اینکه بیش از7سال از طراحی بيمه مسئوليت حرفه اي وكلا که اولین بار نوسط شرکت بیمه سینا به بازارعرضه شد ، می گذرد، لیکن این بیمه نامه مورد اقبال وکلا قرار نگرفته است و اکثر وکلا معتقدند شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه در غالب موارد تکافوی ریسک های متعدد آنان را ننموده و ریسک های مختلفی وجود دارد که در این بیمه نامه گنجانده نشده است.

در همين زمينه گفت و گويي با مدیرعامل شرکت کارگزاری آنلاین سایبان بیمه  داشته ايم كه در ذيل مي خوانيد.

آتيه شفيعي ثابت در گفت و گو با نبض بيمه گفت: بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا جهت جبران خسارت های وارده به موکلین پرونده ها تنظیم شده، در شرایطی که بیمه گذار در جریان پیگیری پرونده موکل خود سبب بروز خسارت مالی شود، با داشتن بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا می تواند خسارتهای وارده را جبران کند. البته لازم به ذکر است، تنها در صورت غیرعمد بودن قصور وکیل–که منجربه خسارت وارده شده است–بیمه گذارموظف به پرداخت غرامت خواهد بود.

وي ادامه داد: از سوی دیگر، اگر وکیل در حین رسیدگی به یک پرونده بر اثر حادثه فوت کند یا دچار نقص عضو یا هرگونه ناتوانی برای اجرای تعهدات خود به موکل شود؛ بیمه گر در صورت لزوم و براساس رای مراجع قضایی، مبلغ حق الزحمه های که وکیل بابت پیگیری حقوقی پرونده دریافت کرده است را به موکل پرداخت ميکند.

شفيعي ثابت افزود: البته بهتر است بدانید که در رابطه با این بند،۲تبصره نیز وجود دارد: تعهد بیمه گر مربوط به حق الزحمه پروندههایی است که یکسال قبل از وقوع حادثه منعقد شده باشند. منظورازحادثه، هر واقعه ناگهانی ناشی از عامل خارجی است که منجر به خسارت جانی و بدنی بیمه گذار گردد.

مديرعامل شرکت کارگزاری آنلاین سایبان بیمه در خصوص تعهدات بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا نيز گفت: بیمه گذار بنابر خواست خود، می تواند پوشش های زیر را در بیمه مسئولیت حرفه ای منظور نماید: مدت زمان پوشش بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا، تعهد بیمه گر برای خسارت مالی در هر مورد ادعای حقوقی، حداکثر تعهد بیمه گر برای مبلغ حق الزحمه در هر مورد ادعای حقوقی، حداکثر تعهد بیمه گر برای خسارت مالی در طول مدت بیمه نامه.

وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه کدام دسته از خسارات، تحت پوشش بیمه مسئولیت حرفهای وکلا نیستند، تصريح كرد:چنانچه خسارات وارده ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار، کارکنان، نمایندگان و شرکای آن، خسارات ناشی از انفجار اتمی؛ تشعشعات رادیو اکتیو و سایر عوامل این چنینی؛ خسارات ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و سایر عوامل این چنینی؛ خسارات مربوط به مسئولیت مدنی ناشی از قراردادهایی که بیمه گذار با دیگران (غیر از موکلین) منعقد کرده باشند–حتی اگربیمه گذارمسئول جبران آنها شناخته شود–بیمه گر تعهدی در قبال جبران آنها نخواهد داشت.

شفيعي ثابت در خصوص شرایط عمومی بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا نيز اذعان كرد: تمام خسارات مالی که در این بیمه نامه اتفاق می افتد، دارای فرانشیز است و بر اساس میزان فرانشیز درج شده در هر بیمه نامه، در زمان خسارت برای بیمه گذار منظور می شود. همچنین اگر خواسته دعوی یا حکم دادگاه بیشتر از حداکثر میزان تعهد درج شده در شرکت بیمه گر باشد، شرکت بیمه نسبت به مازاد این مبلغ هیچگونه مسئولیت و تعهدی نخواهد داشت.

وي ادامه داد: بايد توجه داشت که فرد بیمه گذار موظف است تا هرگونه اوراق قضائی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این قرارداد را بلافاصله و حداکثر ظرف مدت۴۸ساعت به شرکت بیمه ارسال کند. درصورت تاخیردرارائه مدارک، شرکت بیمه گر هیچگونه تعهدی در قبال خسارت وارده نخواهد داشت.

به گفته شفيعي ثابت، تعهدات شرکت بیمه در بیمه مسئوليت حرفه اي وكلا، محدود به داخل کشور است؛ بنابراین در خارج از کشور و مناطق محدود شده در شرایط خصوصی بیمه نامه، پوششی را برای بیمه گذار در نظر نگرفته است.

مديرعامل اين شركت كارگزار بيمه اي همچنين در خصوص مدت زمان بیمه مسئولیت حرفهای وکلای دادگستری، اظهار كرد: مدت زمان این قرارداد یک سال است و در صورتی که هر یک از طرفین تا پانزده روز قبل از پایان یافتن مدت قرارداد نظر خود را مبنی بر فسخ آن اعلام نکنند، قرارداد خود به خود برای مدت مشابه تمدید می شود و بیمه گذار موظف به پرداخت حق بیمه خواهد بود. همچنین اعتبار بیمه نامه منوط به پرداخت حق بیمه توسط بیمه گذاراست.

شفيعي در خصوص شرايط فسخ بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا نيز تصريح كرد: دانستن این نکته مهم است که بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا ممکن است قبل از پایان مدت قرارداد، از طرف بیمه گذار یا از طرف شرکت بیمه گر با اخطار قبلی و کتبی۲۰روزه فسخ شود.مواردي همچون عدم انجام تعهدات درج شده در بیمه نامه به غیر از موارد فورس ماژور این حق را به شرکت بیمه می دهد که قرارداد را فسخ کند و حق درخواست برای جبران خساراتی که ممکن است اتفاق بیفتد را از بیمه گذار بگیرد.

وي با بيان اينكه درصورت فسخ بيمه مسئوليت حرفه اي وكلا، حق بیمه مدت باقی مانده به صورت روز شمار برگشت داده می شود، تاكيد كرد: همچنين جبران هرگونه خسارتی که براثر کتمان واقعیت از طرف فرد بیمه گذار رخ دهد، بر عهده شرکت بیمه نخواهد بود و سر زدن چنین خطایی از سوی وکیل، بیمه نامه را باطل می کند.

به گفته شفيعي ثابت: اگر خودداری فرد بیمه گذار از اظهار مطالب یا اظهارات خلاف واقع، از روی عمد نباشد و بیمه گذار به محض مطلع شدن موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهد؛ تعهدات بیمه نامه قابل اجرا و پرداخت خواهد بود.

وي گفت: در نهایت اگر در طول داشتن بیمه نامه تشدید خطر اتفاق بیفتد و بیمه گذار موضوع را به شرکت بیمه اطلاع ندهد و نخواهد حق بیمه اضافی پرداخت کند، بیمه نامه فسخ خواهد شد.

شفيعي ثابت در پايان گفت: با این تفاسیر با اینکه بیش از7سال از طراحی این محصول که اولین بار نوسط شرکت بیمه سینا به بازار عرضه شد ، می گذرد لیکن این بیمه نامه مورد اقبال وکلا قرار نگرفته است و اکثر وکلا معتقدند شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه در غالب موارد تکافوی ریسک های متعدد آنان را ننموده و ریسک های مختلفی وجود دارد که در این بیمه نامه گنجانده نشده است . پیشنهاد می شود شرکت های بیمه گر برای ارایه یک محصول حرفه ای تر و کاراتر از نمونه های خارجی محصول الهام بیشتری گرفته و جذابیت این محصول به قدری افزایش دهند که وکلا با رغبت کامل این محصول بیمه ای را خریداری نمایند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید