درمان دیگری برای کرونا کشف شد؛ دارویی مؤثر، اما گران قیمت

0

دقیقاً یک سال پس از کشف یک داروی استروئیدی ارزان قیمت که در کاهش مرگ و میر بیماران در مرحله حاد کووید ۱۹ مؤثر بود، اکنون پژوهشگران می‌گویند که داروی نجات‌بخش دیگری را برای این بیماری پیدا کرده‌اند.

دقیقاً یک سال پس از کشف یک داروی استروئیدی ارزان قیمت که در کاهش مرگ و میر بیماران در مرحله حاد کووید ۱۹ مؤثر بود، اکنون پژوهشگران می‌گویند که داروی نجات‌بخش دیگری را برای این بیماری پیدا کرده‌اند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از یورونیوز، این داروی گران‌قیمت که با تزریق داخل وریدی به بیمار داده می‌شود نه از راه کم کردن واکنش التهابی بدن، بلکه با وارد کردن پادتن‌های قوی برای خنثی کردن ویروس عمل می‌کند. قیمت این دارو بین هزار تا ۲ هزار پوند اعلام شده است.

به گزارش شبکه بی‌بی‌سی نتایج حاصل از «آزمایش ارزیابی تصادفی درمان کرونا» یا «ریکاوری» در بریتانیا نشان داده است که این دارو از هر سه نفر بیمار در مرحله شدید ابتلا به کرونا در بیمارستان، به یک نفر برای بهبودی کمک می‌کند. همچنین به گفته کارشناسان، از هر ۱۰۰ بیمار تحت درمان با این دارو، شش نفر از مرگ نجات می‌یابند.

این دارو تنها به کسانی داده می‌شود که در بدن خودشان پادتن ویروس ساخته نشده است.

کیمبرلی فیدرستون، ۳۷ ساله که در جریان آزمایش این دارو تحت درمان با آن قرار گرفته، به بی‌بی‌سی گفت: «من خوشحالم از این که بستری شدنم به دلیل کرونا با آزمایش این دارو و ادامه مطالعه آن همزمان شد و توانستم این دارو را که انقلابی در این زمینه به وجود آورده، دریافت کنم. خوشحالم که با مشارکتم در موفقیت این درمان نقشی داشتم.»

این دارو که از پادتن‌های هم‌تیره و توسط شرکت داروسازی «ریجنران» ساخته شده، به ویروس متصل می‌شود و نمی‌گذارد که ویروس سلول‌ها را آلوده کرده و دی‌ان‌ای خود ار همانندسازی کند.

پادتن‌های هم‌تیره، پادتن‌هایی هستند که از سلول‌های ایمنی همسان در بدن ساخته می‌شوند.

آزمایش در این زمینه که روی حدود هزار بیمار در بیمارستانی در بریتانیا انجام شد نشان داد که این دارو سبب کاهش خطر مرگ، کاهش طول مدت بستری در بیمارستان به میزان متوسط ۴ چهار روز و کاهش نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی می‌شود.

سر مارین لندری، یکی از پژوهشگران در این مطالعه به بی‌بی‌سی گفت: «ما با دادن ترکیبی از دو پادتن به بیماران با تزریق داخل وریدی، در واقع احتمال مرگ آن‌ها را تا یک پنجم کاهش می‌دهیم.»

وی افزود: «ما دریافتیم که می‌توانیم برای بیمارانی که بدون دارو احتمال مرگ آن‌ها یک به سه است، از درمانی ضد ویروسی، در این مورد با استفاده از پادتن استفاده کنیم و این خطر را برای آن‌ها کاهش دهیم.»

دانشمندان این درمان را علاوه بر داروی ضد التهابی استروئیدی دگزامتازون انجام دادند که خود خطر مرگ را تا یک سوم برای بیماران حاد کوویدی کاهش می‌دهد.

پژوهشگر دیگر این مطالعه به نام سر پیتر هوربای اظهار داشت: «در مورد این که آیا روش درمانی با پادتن رویکرد علمی درستی است یا نه، تردید‌های زیادی وجود داشته و برخی از مطالعات نشان داده بودند که این روش هیچ فایده‌ای ندارد.»

به عنوان مثال کارآیی پلاسمای خون بیماران بهبود یافته که حاوی پادتن‌هایی است که قاعدتا باید ویروس را بشناسند و با آن مقابله کنند، برای درمان کووید اثبات نشده است.

اما درمان پادتنی مورد استفاده در تحقیق «ریکاوری» شامل دوز‌های زیادی از دو پادتن اختصاصی ساخته شده در آزمایشگاه است که برای چسبیدن به ویروس کرونا مناسب هستند.

هوربای گفت: «بسیار جالب است که بدانیم حتی در موارد پیشرفته کووید ۱۹، هدف قرار دادن ویروس می‌تواند باعث کاهش مرگ و میر در بیمارانی شود که بدن‌شان نتوانسته است پادتن خود را ایجاد کند.»

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید