خدمات توانبخشی پزشکی، بیمه شود

0

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی: قرار شده برنامه کشوری توانبخشی پزشکی تدوین شود که بیش از ۲ سال برای آن زمان گذاشتیم و حاصل آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛آقای دکتر محمدتقی جغتایی درباره نقش طرح تحول سلامت در گسترش خدمات توانبخشی، گفت: برنامه توانبخشی ابلاغ شده کشوری است و پیگیری می‌کنیم تا بخش‌هایی از برنامه توانبخشی در قانون هفتم توسعه کشور گنجانده شود تا به تغییرات دولت‌ها ربطی پیدا نکند. از سوی دیگر خرسندیم که در مناظرات انتخاباتی اغلب نامزدها به موضوع توانبخشی پرداختند و این نشان می‌دهد نامزدها به این ضرورت‌ها پرداختند.

وی افزود: برنامه کشوری توانبخشی پزشکی توسط مقام محترم وزارت به دانشگاه‌های پزشکی ابلاغ شده است. حوزه توانبخشی ابعاد گوناگونی دارد که بخش سلامت آن متوجه ما در وزارت بهداشت است. از طرفی در رهنمودهای کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد یکی از بندها این است که خدمات سلامت اعم از درمان، پیشگیری یا توانبخشی به شکل عادلانه به مردم ارائه شود و برای اقشار آسیب پذیر در دسترس باشد. از طرفی در برنامه‌های تشریحی وزیر محترم به مجلس شورای اسلامی نیز در بندی به تعیین برنامه کشوری توانبخشی پزشکی اشاره شده بود.

آقای دکتر جغتایی ادامه داد: در طول سالیان قبل بویژه از ۲۰۱۴ به بعد سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای ویژه در حوزه توانبخشی تعیین کرد تا این خدمات در دسترس باشد و گسترش یابد. در سال ۲۰۱۷ این موضوع دقیق تر بررسی شد و اصل‌هایی برای آن تعیین شد و مشخص شد که خدمات توانبخشی پزشکی باید در تمام سیاست‌های درمانی تسری یابد و همچنین درون ساختارهای ارائه خدمات سلامت، ساختار خدمات توانبخشی هم وجود داشته باشد. خدمات توانبخشی دیگر نباید سطح سوم ارائه خدمات باشد و باید در سطوح ارائه خدمات پیشگیری و درمان ادغام شود.

آقای دکتر جغتایی افزود: همچنین اصل دیگری می‌گوید که خدمات توانبخشی پزشکی باید به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرد. از طرفی وسایل کمکی توانبخشی مانند سمعک، ویلچر و… در اختیار قرار گیرد. بر اساس این نکات قرار شد برنامه کشوری توانبخشی پزشکی تدوین شود که بیش از ۲ سال برای آن زمان گذاشتیم و حاصل آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید