شرحی از عملکرد ۹ ماهه مرکز توسعه و نو آوری بیمه تجارت‌نو

0

دکتر داود کریمی، رئیس مرکز توسعه و نوآوری شرکت بیمه تجارت‌نو

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

مرکز توسعه و نو آوری بیمه تجارت‌نو در ۹ ماهه سال‌جاری با انجام مطالعات علمی و هدفمند، طراحی و تدوین برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی، طراحی و تدوین مدل های نوین کسب و کار، تدوین آیین نامه و دستور العمل ها و رویه های اجرایی و همچنین تهیه و ارائه گزارش‌های تحلیلی، در راستای کمک به اجرای درست سیاست های شرکت ، اقدامات مهمی را انجام داده که به تفکیک هر یک از مدیریت های زیر مجموعه به شرح زیر ارائه می شود.

الف) مدیریت طرح و برنامه :
در حوزه مدیریت طرح و برنامه اهم اقدامات انجام شده عبارتند از :
  1. از ابتدای سال‌جاری پس از شکل‌گیری مرکز توسعه و نوآوری، ضمن برگزاری بیش از ۳۰ جلسه  هم‌اندیشی با معاونان، مدیران و کارشناسان، در راستای برنامه محور کردن فعالیت‌های شرکت و تلاش هدفمند برای توسعه و بهبود مستمر از جوانب مختلف، نسبت به تدوین برنامه‌های عملیاتی اقدام و پس از تصویب هیئت مدیره نسبت به پایش مستمر و ارائه گزارشات فصلی به مدیر عامل، اقدام می‌شود.
  2. مطالعات لازم برای تدوین برنامه استراتژیک شرکت تا افق ۱۴۰۴ با استفاده از خدمات مشاور بیرونی و توان کارشناسی همکاران پرتلاش این مرکز در دست انجام است. طبق GANT CHART  مصوب تا بهمن ماه سال‌جاری برنامه مذکور بطور کامل تدوین و برای تصویب تقدیم هیئت مدیره خواهد شد.
  3. به منظور پیاده‌سازی سامانه استقرار مدیریت پروژه (EPM) و ارزیابی فصلی برنامه‌ها در چارچوب برنامه ریزی غلتان  و بصورت سیستمی ابتدا RFP لازم تهیه و پس از اعلام فراخوان به اشخاص حقیقی و حقوقی خبره در این امر و سپس ارزیابی پروپوزال‌های واصله و برگزاری جلسات متعدد برای تعیین مشاور، از مهرماه سال‌جاری نسبت به انتخاب مشاور و عقد قرارداد اقدام شده است. با هدف جلب مشارکت عمومی جلسه توجیهی با مدیران و معاونین شرکت برگزار و دوره های آموزشی برای کارشناسان رابط معرفی شده از سوی مدیریت ها با استفاده از سامانه مذکور در حال برگزاری است، از پایان آذرماه برنامه های عملیاتی ابلاغی بصورت سیستمی ارزیابی خواهند شد. از این پس مدیران شرکت به‌صورت لحظه‌ای از داشبورد تعریف شده در سامانه مذکور از روند پیشرفت برنامه‌ی مربوطه مطلع خواهند شد و طبیعتاً بدون وقفه می توانند پیگیر رفع موانع و تسهیل در اجرای برنامه ها شوند.
  4. تهیه و ارائه گزارش‌های تحلیلی و تصمیم ساز در سطوح کلان اقتصادی، صنعت و شرکت جهت تصمیم‌گیری مقامات ارشد بصورت مستمر.
  5. مطالعات لازم برای پیاده‌سازی نظام استقرار مدیریت ریسک در شرکت با استفاده از توان مشاور بیرونی در دست انجام است. و اکنون به مرحله آموزش رابطین ریسک رسیده که بایستی توسط مدیریت آموزش شرکت پیگیری و اجرا شود.
  6. به منظور انجام مطالعات بازار و در راستای افکار سنجی و نظر سنجی از ذی‌نفعان از طریق برون سپاری RFP مربوط تهیه و فراخوان لازم انجام شده است. جلسات ارزیابی پروپوزال های واصله و انتخاب مجری در دست انجام است.
ب) مدیریت کسب و کارهای نوین :
در حوزه مدیریت کسب و کارهای نوین اقدامات مهمی انجام شده که مهمترین آنها به شرح زیر است :

۱- تعیین استراتژی کلی تحول دیجیتال در بیمه تجارت نو حول سه محور زیر می باشد:

  • تغییر مدلهای کسب و کاری
  • اصلاح فرایندهای صدور بیمه نامه و ارزیابی خسارت
  • ارائه تجربه مناسب برای مشتریان

لازم به ذکر است آموزش مفاهیم اینشورتک و بیمه گری باز و تحول دیجیتال در شرکت نیز در راستای همین استراتژی انجام گرفته است.

۲-راه اندازی اداره داده‌کاوی و هوش تجاری، برپا سازی سامانه هوش تجاری (BI) شرکت، برگزاری جلسات کارشناسی استخراج شاخص‌های تصمیم گیری برای ارائه داشبوردهای گزارش‌گیری به مدیران بطور مستمر که  اولین مورد برای محصول بیمه درمان در حال پیاده سازی است.

۳- برنامه ریزی برای حرکت به سوی بیمه گری باز،  اقدامات لازم برای انعقاد قرارداد API (ارائه وب سرویس های بیمه ای به سایر کسب و کارها جهت صدور بیمه نامه از طریق شرکت بیمه تجارت‌نو ) و ایجاد پلتفرم بیمه گری باز شرکت که در دست اجرا است.

۴-مطالعات لازم برای شناسایی و توسعه همکاری‌ با شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه ایشنورتک و همچنین مراکز رشد و سرمایه‌گذاری خطرپذیر حوزه های استارتاپی که انجام شده است.

۵- طراحی خدمات و محصولات نوآورانه بیمه ای مانند بیمه رفتار- محور راننده و یا بیمه چک‌آپ در حوزه درمان و عمر با همکاری مدیریت های ذیربط در حوزه معاونت فنی انجام شده و عملیاتی شدن آنها در دست اجرا است.

۶- ارائه خدمات بازدید آنلاین و غیرحضوری جهت صدور بیمه بدنه، فاز پایلوت با پیمانکار اجرایی شده که به زودی در کل کشور توسعه خواهد یافت.

۷- استفاده از یک سیستم هوشمند محاسبه ریسک بیمه‌گذار در بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری که در مرحله اجرایی کردن فاز پایلوت با پیمانکار است.

۸- ایجاد سایت فروش آنلاین شرکت و سیستم نمایندگان و مدیریت بازاریاب ها و شبکه فروش،  استقرار سیستم به پایان رسیده و در فاز آموزش، تهیه نماد الکترونیکی و درگاه پرداخت قرار داریم.

۹- اصلاح تجربه کاربری در اپلیکیشن “بنو” و برنامه‌ریزی جهت پیاده‌سازی نسخه جدید آن، این برنامه در مراحل پایانی قرار دارد و تا ابتدای دی ماه خروجی نهایی جهت پیاده سازی به مدیریت فناوری اطلاعات تحویل داده می شود.

ج) مدیریت تشکیلات و روش‌ها:

در حوزه مدیریت تشکیلات و روش‌ها نیز اقدامات مهمی انجام شده که مهمترین آنها به شرح زیر است:

۱-با هدف تسریع و تسهیل در انجام مأموریت های سازمانی، جلسات متعددی برای بازنگری و تدوین مجدد تاپ چارت و ساب چارت شرکت با معاونان و مدیران ستادی انجام شد که پس از بررسی های کارشناسی  و تایید مدیر عامل و تصویب هیات مدیره مراتب به معاونت توسعه سازمانی برای اقدامات بعدی اعلام شده است.

۲-به منظور بازنگری و تدوین فرایندها در چارچوب استاندارد ISO9001:2015 ، نسبت به تهیهRFP و اعلام فراخوان به اشخاص حقیقی و حقوقی متعدد اقدام شد. پس از دریافت پروپوزال ها و برگزاری جلسات ارزیابی، انتخاب مشاور انجام گرفته و سپس نسبت به عقد قرارداد با مشاور اقدام شد. متعاقباً پس از برگزاری جلسه توجیهی و هماهنگی با معاونان و مدیران شرکت، اکنون دوره‌های آموزشی برای کارشناسان در حال برگزاری است که بطور همزمان جلسات مشترک مشاور با مدیران نیز به منظور عارضه یابی و شناخت برگزار می‌شود.

۳-با هدف استانداردسازی رویه های اجرائی، با همکاری و هماهنگی معاونت ها و مدیریت های ذیربط نسبت به تدوین تعداد قابل توجهی آئین نامه ها و دستورالعمل از قبیل دستورالعمل درجه بندی شعب ، دستورالعمل درجه بندی نمایندگان، دستور العمل سامان دهی فروش بیمه های زندگی، آئین نامه انضباط کار، نظام نامه جامع آموزش و…اقدامات لازم انجام شده و پس از طرح و تأیید در کمیته تطبیق مقررات و اخذ مصوبه هیئت مدیره، ابلاغ آنها برای اجرا توسط مدیر حوزه مدیر عامل صورت گرفته است.

۴-آسیب شناسی فرآیند پرداخت خسارت درمان با همکاری مدیریت بیمه های عمر، حادثه و درمان و مدیران برخی شعب و ارائه پیشنهادات اصلاحی لازم با توجه به نتایج بنچمارک از شرکت های بیمه ای منتخب.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید