آمار واقعی فعالان مشاغل خانگی چقدر است؟

0

امروزه مشاغل خانگی به عنوان یک منبع مهم اشتغال و درآمد مورد استقبال قرار گرفته و افراد با کار در خانه علاوه بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار، به اقتصاد خانوار نیز کمک می کنند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ در راستای بند ۲۴ سیاستهای اقتصاد مقاومتی که بر افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن تاکید و اشاره دارد، شیوه نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی در مراسمی با حضور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان ملی استاندارد رونمایی شد.

بر اساس آمارها، در هشت ماهه سال جاری بیش از ۵۰۰۰ نفر از تسهیلات اشتغال خانگی استفاده کردند و برای ۶۷۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.

وزیر کاردر مراسم رونمایی از این شیوه نامه، گفت: در حال حاضر سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور بین ۴ تا ۶ درصد است که می توان این رقم را افزایش داد. این رقم در تولید ناخالص داخلی بین ۲ تا ۲.۵ درصد است که با توجه به شرایط کرونا در کشور باید با توسعه و تقویت مشاغل خانگی این سهم ارتقا یابد.

وی درعین حال از تصویب ۲۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: در هشت ماهه سال ۹۹ بیش از ۵۰۰۰ نفر از تسهیلات مذکور استفاده کردند که به ایجاد بیش از ۶۷۰۰ شغل در کشور منجر شده است.

شریعتمداری گفت: هم اکنون بیش از سه میلیون نفر تولید کننده محصولات مشاغل خانگی هستند که آمار حقیقی فعالان این حوزه قطعا بیشتر از این رقم است و افراد بسیاری به طور غیر رسمی در این مشاغل فعالیت دارند.

 

سال گذشته معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیشنهاد کرد وزارت کار و سازمان استاندارد به همراه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طرحی سه جانبه را به منظور راهبری صاحبان مشاغل خانگی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و برای استاندارد شدن و برند سازی این نوع مشاغل به اجرا بگذارند و با ارائه آموزش های لازم و اولیه به فرآیند استانداردسازی مشاغل خانگی کمک کنند.

با توجه به تاکید بند ۲۴ سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر توسعه پوشش استاندارد به تمام محصولات داخلی، ورود سازمان استاندارد به این حوزه و هماهنگی با سازمانها و دستگاهها از اهمیت بالایی برخوردار است.

با اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی، بیش از ۳۵ هزار فرصت شغلی در سال گذشته ایجاد شد.

سازمان استاندارد، دستگاهی فرابخشی، نظارتی و حاکمیتی است که باید در جلسات تصمیم گیری مربوطه حضور داشته باشد چرا که نگاه جدید در ماده ۲۴ سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبتنی بر استانداردسازی تمام کالاها و محصولات است.

بی تردید استانداردسازی مشاغل خانگی و تولید محصولات خانگی اثرات مثبت و بسزایی در ایجاد انگیزه و اشتغالزایی صاحبان و فعالان حوزه مشاغل خانگی به دنبال دارد چرا که ارتقا و استانداردسازی محصولات خانگی در ورود به بازار و ایجاد اعتماد در مصرف کننده اثرگذار است و به گسترش بازار مصرف و تولید داخل منجر می شود.

بر اساس آمار عملکرد مشاغل خانگی، سال گذشته مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی به تصویب رسید که بیش از ۲۰ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند و برای بیش از ۳۵ هزار نفر اشتغالزایی شد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد مشاغل و کسب و کارهای خانگی در اختیار زنان است و استانداردسازی مشاغل و محصولات خانگی علاوه بر تشویق و اشتغالزایی، مسیر انطباق نقش مادری و اشتغال را هموار می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید