حریرچی: کرونا با کمترین غفلت به مردم آسیب می‌زند

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  به نقل از ایرنا، حریرچی که شنبه شب برای تشریح خطرات ناشی از برگزاری دورهمی های شب یلدا در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شده بود، با تبریک روز پرستار گفت: در شرایط کرونا پرستاران جان خود را برای نجات جان ایرانیان می‌دهند. درخواست ما از مردم این است که از پرستاران مراقبت کنند و برای حفظ سلامت خودمان و جان پرستاران و پزشکان نکات بهداشتی رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه مبارزه با کرونا همچنان ادامه دارد افزود: مرگ ومیر ناشی از کرونا به کانال ۵٠٠ نفر رسیده بود و اکنون ٢ روز است که مرگ زیر ٢٠٠ نفر را تجربه می‌کنیم همچنین به بیش از ۵ هزار بیمار بستری کرونا رسیده بودیم که خوشبختانه آمار بستری و سرپایی کرونا به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. از این بابت از مردم تشکر می‌کنم چرا که کلید اصلی موفقیت در اقدامات کنترلی کرونا مردم هستند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی به بالای ٩٠ درصد رسید و صنوف، شرکت‌های خصوصی، ادارات و مسئولان مملکتی، سپاه و بسیج در این زمینه همکاری خوبی داشتند. مدافعان سلامت، وزیر بهداشت و نیروهای وزارت بهداشت نیز بسیار تلاش کردند.

حریرچی با بیان اینکه کلید طلایی برای کنترل کرونا طرح شهید سلیمانی است، افزود: وزیر بهداشت همیشه این تمثیل را دارند که ممکن است دقیقه نود گل بخوریم که البته این بدان معنا نیست که اکنون دقیقه نود هستیم و ممکن است دقیقه ٢٠ بازی باشیم.

او ادامه داد: اکنون درصد قابل توجهی از مردم در ایران و جهان در معرض ابتلا شدن و بهبود یافتگان هم در معرض ابتلا هستند اما متاسفانه در چنین شرایطی تصور غلط و خطرناک عدم ابتلا مطرح می‌شود، در حالی که این درست نیست و پزشکی داشتیم که ٩ ماه مبتلا نشده بود و این ماه مبتلا شد و جان خود را از دست داد و هیچ کشوری در سه تا ۶ ماه آینده حتی با تزریق واکسن نمی‌تواند اعلام کند که دستورالعمل‌های بهداشتی را نباید رعایت کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه کسی که کرونا می گیرد گناه کار نیست و نباید به بیمار کرونایی انگ زد چرا که در بسیاری از موارد اطرافیان بی احتیاطی کرده اند و فرد مبتلا شده است، افزود: گاهی وقتی نیروهای بهداشتی یا بسیجی سراغ خانواده فرد مبتلا می‌روند، اعلام می‌کنند چرا سراغ ما آمدید اما مردم باید همکاری کنند و حتی هرکسی که شناسایی شد خوشحال شود از اینکه بیماری او در وضع وخیم تشخیص داده نشده است و فرد می‌تواند از اعضای خانواده خود مراقبت کند.

حریرچی در ادامه گفت: سایر بیماری‌ها نه تنها در دوران کرونا کم نشده اند بلکه ممکن است بیشتر شده یا حداقل به اندازه پیش از کرونا باشند و به دستور وزیر بهداشت درمانگاه‌های کرونایی و غیر کرونایی جدا هستند و مردم با آرامش خاطر به این مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه ما نگران بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان هستیم، افزود: در اروپای غربی ١۵ درصد مرگ و میر سرطان افزایش پیدا کرده است.

حریرچی در بخش دیگری از صحبت های خود به سیر بیماری در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در همه استان‌ها سیر بیماری کاهشی است به غیر از استان مازندران که شیب ملایم صعودی دارد.

معاون کل وزیر بهداشت همچنین با اشاره به تاثیر عوامل اقلیمی و فرهنگی در استان‌های مختلف بر میزان و کیفیت بیماری کرونا، افزود: در استان گرمسیری مثل خوزستان باید در ۲ ماه آینده مراقب بود به واسطه این که حضور در فضاها و اتاق‌های بسته از عوامل شیوع بیماری در این استان ها است.
وی با ابراز خشنودی از این که دیگر استانی قرمز نیست و بیشتر استان‌ها نارنجی و زرد شده اند، گفت: هرگونه ساده و عادی انگاری و هرگونه تسامح در رعایت کردن مقررات و مقاومت در برابر اجرای دستورالعمل‌ها موجب بازگشت بیماری به سیر صعودی و افزایش مرگ و میرها و بازگشت محدودیت‌ها می‌شود.

حریرچی تاکید کرد: ویروس کرونا ثابت کرده است که با کمترین غفلت به مردم آسیب خواهد زد.

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: همچنان باید مقررات و فاصله گذاری را رعایت و از تجمع و دورهمی‌ها به جد دوری کرد، کرونا ایدئولوژی ندارد و هر نوع تجمع با هر نیت و رسمی، منجر به انتقال ویروس و افزایش بیماری خواهد شد.

حریرچی افزود: اگر ٩۵ درصد مردم ماسک بزنند، در سه ماه و نیم آینده و حدود فروردین به مرگ ١٠ کرونایی خواهیم رسید و اگر ۶٠ تا ٨٠ درصد مردم ماسک بزنند، در فروردین به ۵٠ تا ۶٠ کرونایی خواهیم رسید.

او همچنین گفت: ما از نظر موارد ابتلا، کشور پانزدهم جهان و از نظر مرگ و میر روزانه کشور هفدهم جهان هستیم و از نظر میزان مرگ و میر در یک میلیون نفر رتبه ٣٣ دنیا را داریم و بلژیک، فرانسه، انگلیس و آمریکا بالاتر از ما و در رتبه‌های نخست هستند.

معاون کل وزیر بهداشت در پایان به خطر ابتلا به کرونا در دورهمی شب یلدا اشاره کرد و افزود: درصورت برگزاری دورهمی شب یلدا مواجهه افراد با یکدیگر بیشتر خواهد شد و مردم باید به خاطر خود و مدافعان سلامت بیشتر رعایت کنند تا شاهد پیک‌های بعدی کرونا نباشیم.

وی همچنین درخصوص برگزاری دورهمی شب یلدا به صورت زیر زمینی در تالارها، رستوران‌ها و باغ تالارها نیز، گفت: اگر ببینیم در رستورانی مراسم شب یلدا برگزار شده است با متخلفان به شدت برخورد می کنیم و برای اینکه نشان دهیم، کوتاه نمی آییم برخوردها را رسانه ای خواهیم کرد و محکومیت طولانی مدت خواهیم داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید