ویروس کرونا می‌تواند وارد مغز ‌شود

0

ویروس کرونا می‌تواند وارد مغز ‌شود

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیق جدید دانشگاه علوم پزشکی واشنگتن (UW) نشان می‌دهد که ویروس کووید-۱۹ با نفوذ به مغز می‌تواند تاثیرات شناختی مانند مه مغزی و خستگی در بیماران ایجاد کند.

به نقل از هندوستان تایمز، محققان دریافتند ویروس کووید-۱۹ می‌تواند وارد مغز شود و نتایج بررسی روی موش‌ها نشان داد، پروتئین سنبله که اغلب به‌عنوان بازوهای ویروس نشان داده می‌شود، می‌تواند از سد خونی مغزی (سد خونی مغزی، یک لایه از غشاهای خاص و فرآیندهای سلولی است که به منظور جلوگیری از عبور مواد ناخواسته از جریان خون به بافت‌های مهم و ارزشمند مغز طراحی شده است، اما غیر قابل نفوذ نیست) در موش عبور کند.

ویلیام ا. بنکس، استاد پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن گفت: «پروتئین سنبله که اغلب پروتئین S۱ نامیده می‌شود، محل ورود ویروس را تعیین می‌کند و مهار پروتئین اتصال‌دهنده را برعهده دارد».

بنکس گفت: «اتصال پروتئین‌هایی مانند S۱ معمولا به دلیل جدا شدن از ویروس و ایجاد التهاب موجب آسیب و احتمالا باعث ترشح سیتوکین‌ها و موارد التهابی در مغز می‌شود.»

از نظر علمی، التهاب شدید ناشی از عفونت کووید-۱۹، طوفان سیتوکین نامیده می‌شود. سیستم ایمنی بدن در مواجهه با ویروس و پروتئین‌های آن برای از بین بردن ویروس مهاجم تلاش کرده و واکنش بیش‌ازحد نشان می‌دهد و به همین دلیل فرد آلوده دچار مه مغزی، خستگی و سایر مسائل شناختی می‌شود.

بنکس و گروه وی این واکنش را با ویروس اچ‌ای‌وی (HIV) مشاهده کردند و تلاش کردند تا دریابند که آیا این اتفاق مشابه با سارس-کوو-۲ (SARS CoV-۲) نیز رخ می‌دهد یا خیر.

بنکس گفت: «پروتئین S۱ در سارس-کوو-۲ و پروتئین GP ۱۲۰ در HIV-۱ به‌طور مشابه عمل می‌کنند. آن‌ها گلیکوپروتئین‌ها هستند- پروتئین‌هایی که در آن‌ها قندهای زیادی وجود دارد- از ویژگی‌های پروتئینی آنان این است که به گیرنده‌های دیگر متصل شوند».

محققان همچنین کشف کردند که هر دو این پروتئین‌ها مانند بازو و دست ویروس برای چنگ زدن به دیگر گیرنده‌ها عمل می‌کنند. هر دو از سد خونی مغزی عبور می‌کنند و S۱ مانند gp۱۲۰ احتمالا برای بافت‌های مغزی سمی است.

در این آزمایش ۱۵ نفر برای تحقیقات آزمایش پروتئین S۱ در ماه آوریل با جیکوب رابر، استاد گروه‌های علوم اعصاب رفتاری، مغز و اعصاب و پرتودرمانی و گروه‌های وی در دانشگاه علوم و بهداشت اورگن همکاری کردند.

محققان اظهار کردند: نتایج این مطالعه می‌تواند بسیاری از عوارض ناشی از کووید-۱۹ را توضیح دهد.

وی در ادامه افزود: «ویروس وارد مراکز تنفسی مغز می‌شود و در آنجا نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند».

بنکس در مورد افرادی که به‌راحتی به ویروس آلوده می‌شوند، اظهار کرد: «بسیاری از تاثیراتی که ویروس کووید دارد می‌تواند برجسته شود یا تداوم‌ یابد و یا حتی در اثر ورود ویروس در مغز ایجاد شود و این تاثیرات می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی ادامه داشته باشند.»

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید