یلدای بچه‌ها را بسازید/ چطور یلدای کرونایی امسال را شیرین کنیم؟

0

کرونا دارد یکسال را دور می‌زند و این روزها به ایستگاه «یلدا» رسیده‌است. یلدا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دورهمی ایرانیان است که امسال کرونا آن را حسابی بهم‌ ریخته‌است. اما چطور یلدا را با وجود محدودیت‌های بهداشتی خوش بگذرانیم؟

یلدای بچه‌ها را بسازید/ چطور یلدای کرونایی امسال را شیرین کنیم؟

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ گروه‌خانواده؛عطیه‌همتی: یلدا و دورهمی‌هایش یکی از شیرین‌ترین خاطرات هرساله ایرانیان است که به بهانه یک دقیقه طولانی‌تر شدن شب دورهم جمع می‌شوند و دیدار تازه می‌کنند. امسال که کرونا حسابی دورهمی‌ها را نشانه گرفته و همه را خانه‌نشین کرده دیگری خبری از دورهمی و جمع شدن خانه بزرگترها نیست و همه چیز محدود به یک شب‌نشینی خانوادگی کوچک است. اما کسی چه می‌داند شاید این تفاوت خاطره جالبی را برای همه ما بسازد. خاطره‌ای که بعد از دوران کرونا یادش کنیم و بعدها حتی برای نسل بعد تعریف کنیم. پس اگر از این محدودیت‌های این روزها رنجیده هستید؛ ذهن‌تان را جمع و جور کنید و یک برنامه شاد برای خانه‌تان بسازید. برنامه‌ای که سالها یادتان بماند و به فرزندانتان حسابی خوش بگذرد. در این گزارش سعی داریم چند پیشنهاد و توصیه برای خوش‌گذرانی شب یلدای امسال همراه بچه‌ها بدهیم.

کارهایتان را زودتر انجام دهید

با توجه به ممنوعیت تردد در این روزها نمی‌توانید کارها و خریدهایتان را برای شب آخر بیندازید. همچنین اگر از فروشگاههای اینترنتی خرید می‌کنید بدانید که این روزها حسابی شلوغ هستند پس بهتر است زودتر خرید کنید و از قبل لیستی از نیازمندی‌هایتان را فراهم کنید.

خوش‌بین باشید

یک نظریه هست که می‌گوید همواره بهترین خاطره‌ها همان‌هایی هستند که در موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی اتفاق افتاده‌اند. حالا یلدای امسال در دل کرونا یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین اتفاقات ممکن در سالهای قبل بوده‌است. شما حتما جزییات یلداهای قبل یادتان نمی‌آید چون مورد مشابه زیادی داشته‌اند اما امسال قطعا متفاوت‌ترین یلدای شما و خانواده‌است. پس به آن خوش‌بین باشید و بدانید هرکاری انجام دهید همیشه یادتان خواهد ماند. پس به آن به چشم یک روز متفاوت و خوب نگاه کنید.

از بچه‌ها نظرسنجی کنید

همه بچه‌ها دوست دارند در خانه کارهایی را انجام دهند که اغلب یا اجازه نمی‌دهیم یا زحمت زیادی دارد. یلدا بهانه خوبی برای انجام آن‌هاست. از بچه‌ها بپرسید دوست دارند شب یلدایشان را در خانه چطوری خوش بگذرانند؟ اگر چیزی به ذهن‌شان نرسید خودتان چند پیشنهاد به آن‌ها بدهید. شاید دلشان بخواهد خودشان خوراکی درست کنند. اگر اتاق جدا داشته باشند ممکن است دوست داشته باشند آنها در اتاقشان به شما مهمانی بدهند و از شما پذیرایی کنند. ممکن است دلشان بازی خاصی را بخواهد که آن شب انجام بدهند. یلدا باید حسابی به بچه‌ها خوش بگذرد تا کمی سختی روزهای قرنطینه و ندیدن دوستانشان تلافی شود.

کاردستی درست کنید

اغلب بچه‌ها عاشق یک کار گروهی با بزرگتر‌هایشان هستند به خصوص اگر درست کردن کاردستی و سروکله زدن با کاغذ رنگی باشد. آن‌ها از تولید و ساخت لذت می‌برند. شما می‌توانید با فرزندانتان از روزهای قبل یلدا و یا خود شب یلدا کاردستی‌های مناسبتی رنگی‌رنگی درست کنید و در شب یلدا از آن‌ها به عنوان تزئین و هدیه به اطرافیان استفاده کنید. بچه‌ها با درست کردن کاردستی احساس مهم بودن و توانایی می‌کنند. ریسه‌های انار و هندوانه درست کنید. ماسک‌های یلدایی برای عکس بسازید و هرچیزی که می‌تواند بچه‌ها را خوشحال کند بهترین گزینه است.

خانه را تزیین کنید

یکی از مناسبات برگزاری یک مراسم تزئین محیط است تا حال بهتری را به همه بدهد. از بچه‌ها کمک بخواهید تا خانه را با وسیله‌های ساده‌ای مثل همان کاردستی‌هایی که باهم درست می‌کنید تزیین کنند و این مسوولیت را به عهده بگیرند. تزئین کردن خانه می‌تواند عکس‌های یلدایی شما را بسیار زیبا‌تر کند. قرار نیست از وسیله‌های پیچیده‌ای استفاده کنید. اگر ریسه‌ دارید روشن کنید. کاردستی‌ها را به دیوار بچسبانید

بسته‌های هدیه یلدا درست کنید

یلدای امسال دورهمی‌های خانوادگی برگزار نمی‌شود و علی رغم میل‌مان مجبوریم دور از عزیزانمان این شب بلند را جشن بگیریم. اما می‌توانیم با انجام کارهای مختلف نشان دهیم به یادشان هستیم. شما می‌توانید با کمک بچه‌ها بسته‌های هدیه یلدا درست کنید و برای عزیزانتان بفرستید و نشان دهید به یادشان هستید. البته می‌توان بسته‌های هدیه یلدا را به بیمارستان‌ها و کادر درمان و یا موسساتی که هدایای مردم را به دست افراد کم بضاعت می‌رسانند نیز فرستاد. کاردستی بچه‌ها را هم در این بسته‌های هدیه قرار دهید تا برایشان لذت‌بخش‌تر شود. با درست کردن بسته‌های هدیه می‌توان احساس شادی بزرگتری کرد و به بچه‌ها نیز یاد داد چطور شادی‌هایشان تقسیم کنند.

مهمانی مجازی بگیرید

اگرچه از عزیزان و اقوام دور هستیم؛ اما امروز این امکان را داریم که با آن‌ها تماس تصویری بگیریم و یک مهمانی مجازی راه بیندازیم. پس حتما در یلدا از این قابلیت استفاده کنیم. برای عزیزانمان فال بگیریم و برایشان بخوانیم و در جشن یلدایمان شریکشان کنیم.

بازی کنید

هیچ‌کاری مثل بازی کردن بچه‌ها را خوشحال نمی‌کند. آن‌ها در بازی برای برنده شدن تلاش می‌کنند. می‌خندند. هیجان‌زده می‌شوند و گاهی از فرط خوشحالی جیغ و داد می‌کنند. پس حتما با نظرسنجی از خودشان چندبازی طراحی کنید و در شب یلدا بازی کنید. امروز اپلیکیشن‌های زیادی هستند که امکان بازی‌های دسته جمعی به ما می‌دهند. از آن‌ها حتما استفاده کنید تا شب خوبی را بگذرانید.

دو اپلیکیشن «دور» و «ادابازی» امکان چنین بازی‌هایی را در احتیار شما قرار می‌دهند.

 سعی کنید از بازی‌های کامپیوتری استفاده نکنید تا بیشتر چشم در چشم هم یلدا را بگذرانید.

خانوادگی فیلم ببینید

امروزه vod ها به راحتی این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند که در میان لیست فیلم‌هایشان بگردید و فیلم مناسبی پیدا کنید تا آن را تماشا کنید. پس یک فیلم خانوادگی خوب می‌تواند شب خوبی را برایتان بسازد. علاوه بر این بچه‌ها کارتون‌های زیادی را دوس دارند و  دلشان می‌خواهد آن‌ها را با شما تماشا کنند و باهم به لحظات شاد و بامزه آن‌ها بخندید و خودشان مدیریت این فیلم را به عهده بگیرند. پس همراهی شما می‌تواند حسابی این فیلم دیدن خانگی را لذت‌بخش کند.

موسیقی‌های یلدایی گوش کنید

یلدا یکی از مناسبت‌های مهم ایرانیان است که برای آن شعرهای زیادی گفته شده و موسیقی‌های خوبی ساخته شده‌است. می‌توانید در محیط خانه بعضی‌هایش را پخش کنید و به بچه‌ها تفاوت یک موسیقی و ترانه با ارزش و بی‌ارزش و آزاردهنده و بازاری را آموزش بدهید. اگر دوست دارید بچه‌ها در آینده به سمت گروه‌های موسیقی نامناسب گرایش پیدا نکنند شما باید از کودکی به آن‌ها خوراک‌های خوب موسیقی بدهید. پس اگر این موضوع برایتان مهم است خودتان موسیقی خوب گوش بدهید و گوش فرزندانتان را با آن‌ها آشنا کنید.

فال حافظ همراه با آموزش حافظ‌خوانی

دیوان حافظ برای بچه‌ها همان کتاب نفیس و زیبایی‌ست که فقط سال به سال در شب یلدا از طاقچه پایین می‌آید و دوباره به جای قبل بر می‌گردد. امسال که سروصدا و شلوغی یلدا کمتر است بهانه خوبی‌ست تا بچه‌ها را با دیوان اشعار حضرت حافظ آشنا کنید. اجازه بدهید بچه‌ها برایتان فال بگیرند و اگر سواد خواندن دارند خودشان برایتان بخوانند و شما هم برایشان معنی کنید. برای خودشان هم فال بگیرید و می‌توانید با فرزندانتان یک مسابقه حافظ‌خوانی راه بیندازید و هرکس بتواند غزلیات را بهتر و روان‌تر بخواند برنده شود.

عکس یادگاری بگیرید

تزئینات خانه و کاردستی‌هایی که ساخته‌اید زمینه گرفتن یک عکس متفاوت و ویژه یلدایی را برایتان فراهم می‌کند. پس باهم عکس‌های تکی و دسته جمعی بگیرید. این یلدا شاید خاص‌ترین یلدای همه زندگی ما و بچه‌ها باشد پس حتما ثبتش کنید. البته امیدواریم که دیگر هیچ یلدایی آلوده به کرونا نباشد. عکس‌های گرفته شده را می‌توانید به سرعت چاپ کنید و برای آن قاب یلدایی درست کنید و برای بچه‌ها یادگاری نگهدارید. بچه‌های زیادی هرسال در مدرسه عکس‌های یلدایی می‌گرفتند و امسال جای چنین عکسی کنار آلبوم عکس‌های یادگاریشان خالیست. پس این بار شما ثبتش کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید