صندوق بیمه کشاورزی خسارت کشاورزان چایکار را با تاخیر می پردازد

0
چایکاران-نبض-بیمه
چایکاران-نبض-بیمه

رئیس سازمان چای کشور، با بیان اینکه تمامی باغات چای تحت پوشش بیمه قرار دارند، گفت: سال گذشته ۲۱ هزار هکتار محصول مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  “حبیب جهانساز” در گفت و گو با چابک آنلاین،سطح زیر کشت محصول چای را حدود 25 هزار هکتار برشمرد و گفت که بعد از اصلاحات سالیانه درحدود 20 هزار هکتار مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی افزود: درسال گذشته نزدیک 21 هزار هکتار محصول مورد بهره برداری قرار گرفت و با اقدام موثری که در سنوات گذشته انجام شده  کل باغات چای تحت پوشش بیمه فراگیر قرارگرفته است.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد که منابع بیمه از محل صندوق تخصصی چای تهیه شده و کل باغات چای به نیابت از چایکاران تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرارگرفته  و هزینه بیمه در زمان تحویل برگ سبز از بهای آن کم می شود.

جهانساز اذعان داشت:درحال حاضر تقریبا تمامی چایکاران تحت پوشش بیمه هستند مگر اینکه خود رااز بیمه خارج کرده باشند.

وی درخصوص رضایت چایکاران از نحوه پرداخت خسارت توسط صندوق بیمه کشاورزی گفت: کشاورزان به دلیل اینکه ارزیابی ها به موقع انجام نمی شود و خسارت ها هم به موقع پرداخت نمی شود از عملکرد صندوق رضایت چندانی ندارند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه منابع صندوق از سوی دولت به موقع پرداخت نمی شود، ادامه داد: همین امر منجر به دیرکرد در پرداخت خسارت کشاورزان می شود که مقداری نارضایتی دربین چایکاران وجود دارد.

جهانساز با اشاره به چند گزینه ای بودن بیمه محصول چای، اظهار کرد: گزینه عمومی، فراگیرو عملکردی وجود دارد که کشاورز هرگزینه ای را که بخواهد انتخاب می کند.

وی با بیان اینکه آفت و بیماری در هیچ محصولی تحت پوشش بیمه نیست، بیان کرد: بیماری جزء موضوعات مدیریتی مزرعه است و بیمه تنها عوامل قهری را تحت پوشش قرار می دهد و آن بخشی که قابل مدیریت توسط کشاورز است تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.

رئیس سازمان چای کشور گفت که محصول چای کشورسالم است و از بابت آفت و بیماری مشکلی برای باغداران وجود ندارد و نیاز چندانی به این پوشش بیمه ای هم ندارند.

جهانساز، درخصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا برروی باغداران چای، گفت: شیوع ویروس کرونا در خرید محصول از کشاورزان تاثیری نداشته و تمامی برگ سبز کشاورزان توسط کارخانجات خریداری شده است.

وی،خاطرنشان کرد که آسیب مستقیمی که منجر به عدم چیدن برگ سبز چای شود برای کشاورزان وجود نداشته ولی هزینه های سرباز زیادی داشتند اما کارخانجات که چای خشک تولید می کنند دچار آسیب شده اند.

رئیس سازمان چای کشور افزود: به علت کاهش ترددها و کاهش فروش بازاریاب ها و تورم و کاهش توان مردم برای خرید فروش،کارخانجات با کاهش روبرو بوده اند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید