چگونه می‌توان حریف کره‌ای را شکست داد؟

0
رسپولیس – اولسان؛

پرسپولیس درحالی شنبه در فینال لیگ قهرمانان اسیا مقابل اولسان‌هیوندای قرار می‌گیرد که از پایان فصل گذشته، یکی از پرفراز و نشیب‌ترین دوره‌های تاریخ خود را سپری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دو هفته پس از پایان فصل ۹۸-۱۳۹۷ برانکو ایوانکوویچ که یک سال از قراردادش با این باشگاه باقی مانده بود، نامه رسمی پایان همکاری خود را به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد؛ درشرایطی که طلب او از باشگاه پرسپولیس، این اجازه را به او می‌داد که رسما قطع همکاری کند.

چند هفته بعد گابریل کالدرون آرژانتینی سرمربی پرسپولیس شد و او هم در پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر ایران، از این تیم جدا شد. حالا پرسپولیس حدود ۹ ماه پس از آغاز همکاری با یحیی گل‌محمدی، دوباره به فینال اسیا رسیده؛ موقعیتی که پرسپولیس با برانکو تجربه کرده بود.
تاثیر کرونا؛ مثبت یا منفی؟
این بار چند مسئله شانس پرسپولیس برای قهرمانی را افزایش داده است. در پاییز ۲۰۱۸ زمانی که پرسپولیس با غلبه بر السد به فینال لیگ قهرمانان صعود کرد، فقط ۹ روز پیش از بازی رفت در ژاپن، حریف خود در فینال را شناخت.

این بار اما پرسپولیس تحت‌تاثیر برگزاری متمرکز بازیها که از پیامدهای شیوع ویروس کرونا بود؛ دو ماه زودتر از اولسان فینالیست شدن خود را قطعی کرد و کادرفنی پرسپولیس از زمان رسیدن ویسل‌کوبه و اولسان به بازی نهایی شرق اسیا، فرصت تحلیل عملکرد فینالیست احتمالی از شرق اسیا را داشت.
برگزاری یک بازی در قطر که فاصله جغرافیایی کوتاهی با ایران دارد، یک مزیت دیگر برای کادرفنی و بازیکنان پرسپولیس است تا با آمادگی مناسبی در فینال حاضر شوند.
پرسپولیس برای برتری مقابل اولسان، البته درگیر چالش‌های مهمی هم شده؛ از جمله محرومیت عیسی آل‌کثیر، احسان پهلون و وحید امیری سه بازیکن موثر در جریان صعود به فینال.
تیم گل‌محمدی برای برتری مقابل اولسان و کسب نخستین قهرمانی لیگ قهرمانان اسیا برای پرسپولیس، باید بر این چالش‌ها غلبه کنند.

رکوردداران شوت، مقابل لک
اولسان که با سیستم پایه ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کند، همان‌قدر که در حمله تیمی موثر است، در دفاع دچار ضعف‌هایی ویژه است.
اولسان با ۲۱ گل زده بهترین آمار هجومی در لیگ قهرمانان را ثبت کرده و همین‌طور در تعداد شوت زده، برترین تیم این تورنمنت است، اما درحالی مقابل ویسل‌کوبه بارها در جریان بازیسازی در نیمه خودی، توپ را زیر فشار حریف از دست داد و فرصت گلزنی را به حریف ژاپنی داد که حریف‌اش در فینال آسیا، بیشترین تعداد بازی بدون گل خورده را در جریان تورنمنت ثبت کرده و دروازه‌بان پرسپولیس هم از بازی سوم تا نیمه‌نهایی که به صورت متمرکز در دوحه برگزار شد، حتی یک گل در جریان بازی دریافت نکرد.

حامد لک در بازی پنجم پرسپولیس در مرحله گروهی، از روی نقطه پنالتی از الدحیل گل خورد و در نیمه‌نهایی هم عبدالرزاق حمدالله مهاجم النصر از روی نقطه پنالتی دروازه لک را باز کرد.
بنابراین نقطه قوت اولسان دقیقا منطبق شده بر یکی از نقاط قوت ویژه پرسپولیس. موضوعی که یکی از مهمترین بخش‌های فنی بازی شنبه را شکل خواهد داد.
پرسپولیس در زمانی که در نیمه خودی دفاع میکند، به ندرت مرتکب اشتباهات فردی و تیمی می‌شود. اما به نظر می‌رسد این برای برنده شدن کافی نیست.

اهمیت فشار روی مدافعان اولسان
تیم گل‌محمدی که بارها نشان داده در دفاع پرفشار و جسورانه با تعداد نفرات زیاد در یک سوم دفاعی حریف، مهارت دارد؛ این بار هم برای قرار دادن اولسان در همان موقعیت متزلزل، یعنی حفظ توپ نزدیک محوطه جریمه خودی، مجبور است دست به ریسک بزند و پرسینگ پرفشار در یک سوم دفاعی حریف را اجرا کند.
پرسپولیس در بازی مقابل شارجه در مرحله گروهی و بعد در نیمه اول بازی مقابل السد در مرحله یک هشتم نهایی همین استراتژی را اجرا کرد و بارها در فضاهای نزدیک به محوطه جریمه حریف، موفق به توپ‌گیری شد.
مهمترین گل پرسپولیس در بازیهای غرب اسیا یعنی گل مهدی عبدی به النصر را هم به یاد بیاورید؛ وحید امیری روی مدافع چپ النصر نزدیک محوطه جریمه این تیم فشار گذاشت، توپ را از او گرفت و بعد با ارسال خوب خود، باعث شد عبدی بتواند با ضربه سر دروازه حریف را باز کند.
درواقع آنچه می‌تواند اولسان را به دریافت گل نزدیک کند، از یک سو ایجاد فشار سازماندهی شده پرسپولیسی‌ها در یک سوم دفاعی این تیم است و از سوی دیگر تداوم این فشار و این سبک بازی، که البته این دومی کار آسانی نیست.
اما چالش‌های پرسپولیس برای اجرای این سبک بازی چیست؟

معادله‌ای که نبود امیری رقم زد
اولین جواب، این است: “نبود وحید امیری”. بازیکنی که هم سرمربی و هم برخی همبازیان‌اش، پس از صعود به فینال، از سطح انرژی و میزان دوندگی او در طول تورنمنت ابراز شگفتی کرده‌بودند. در نبود امیری، یک بازیکن دیگر که کمی عقب‌تر از مهاجم اول، با دوندگی‌های شدید میان خطوط، نیروهای دفاعی حریف را تحت فشار قرار بدهد، باید این وظیفه را انجام دهد.

به نظر می‌رسد در ترکیب پرسپولیس، بهترین گزینه برای اجرای این وظیفه سیامک نعمتی است؛ بازیکنی که در چند سال اخیر یکی از مهره‌های ویژه پرسپولیس بوده، به خصوص از این زاویه که در پست‌های مختلف مثل دفاع راست، هافبک راست و چپ و مهاجم دوم بازی کرده است.
در نبود آل‌کثیر و امیری، گل‌محمدی دو راه برای خط حمله خود دارد؛ اگر با همان آرایش همیشگی یعنی ۲-۴-۴ بازی کند، آرمان رمضانی مهاجم بلندقامت و سرزن زوج عبدی در خط حمله می‌شود و اگر ۳-۳-۴ سیستم پایه پرسپولیس باشد، بشار رسن و سیامک نعمتی می‌تواند دو مهاجم کناری باشند و عبدی در مرکز خط حمله قرار بگیرد.
اما اگر گل‌محدی بخواهد در زمانی که نیروهای دفاعی اولسان صاحب توپ هستند، فشار روی آنها را با همان دلایلی که گفته شد، بالا ببرد، یک راه سوم هم در کار است؛ اینکه نعمتی در کنار عبدی در قلب خط حمله قرار بگیرد آن هم در آرایش ۲-۴-۴.
در واقع رمضانی با توجه به خصوصیات فیزیکی‌اش، برای حفظ توپ و اینکه کمک کند بازیکنان پشت او به نیروهای هجومی در فاز حمله اضافه شوند، انتخاب اول به نظر می‌رسد اما اگر کادرفنی پرسپولیس بازی پرفشار در فاز دفاع را به حفظ توپ در حمله ترجیح بدهد، آن وقت حضور نعمتی در خط حمله می‌تواند یک انتخاب ویژه باشد.
تمام این‌ها بستگی به رویکرد کادرفنی پرسپولیس دارد که کدام ویژگی در بازی را در اولویت اول خود قرار دهند.

اولویت کادرفنی پرسپولیس چیست؟
همان‌طور که گفته شد پرسپولیس یا با آرایش ۳-۳-۴ بازی می‌کند یا ۲-۴-۴. در خط دفاع غافلگیری خاصی در کار نخواهد بود. جلال حسینی و محمد کنعانی‌زادگان زوج قلب دفاع را تشکیل می‌دهند، مهدی شیری و سعید آقایی هم مدافعان راست و چپ خواهند بود.
اما ترکیب خط میانی و حمله متناسب با یکی از دو آرایش، متفاوت خواهد بود. امید عالیشاه که بازی برگشت فینال دو سال پیش را به دلیل آسیب‌دیدگی از دست داده بود، این بار شانس حضور در ترکیب اصلی را دارد.

لبته عالیشاه هم مثل رمضانی حضورش در ترکیب اصلی بستگی به این دارد که گل‌محمدی مهره‌های پا به توپ را به بازیکنان پویا و موثر و دونده در فاز دفاع ترجیح بدهد. اگر دومی، در اولویت سرمربی پرسپولیس قرار بگیرد و گل‌محمدی متاثر از ضعف‌های دفاعی اولسان، نیروهای دونده تیم‌اش را به خط کند، این بار هم عالیشاه باید روی نیمکت بنشیند، هرچند در ادامه بازی شانس حضور در میدان را خواهد داشت.
درمجموع به نظر می‌رسد پرسپولیس با همه چالش‌هایی که درگیر آنهاست، دست پایین را مقابل اولسان ندارد. این یک فرصت تاریخی برای تیمی است که در چند سال اخیر بارها به فتح لیگ قهرمانان نزدیک شده و در چهار سال، سه بار به نیمه‌نهایی و دو بار به فینال رسیده و می‌خواهد هرطور شده نخستین قهرمانی در لیگ قهرمانان را وارد گنجینه افتخارات خود کند.

منبع: بی بی سی فارسی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید