سازمان هواپیمایی: هیچ محدودیتی برای به کارگیری مجدد «کاپیتان امیرصادقی» وجود ندارد + جزئیات

0

سازمان هواپیمایی کشوری پس از پیگیری خبرگزاری فارس در مورد کمک خلبانی که نسبت به عدم رعایت ایمنی در یکی از شرکت‌های هواپیمایی انتقاد کرده و پس از این انتقاد، بیکار شده بود، اعلام کرد: هیچ محدودیتی برای به کار گیری مجدد کاپیتان امیرصادقی در ایرلاین ها وجود ندارد.

سازمان هواپیمایی:  هیچ محدودیتی برای به کارگیری مجدد «کاپیتان امیرصادقی» وجود ندارد + جزئیات

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

حدود دو سال پیش بود که کمک خلبان امین امیرصادقی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از عدم رعایت ایمنی در پرواز یکی از شرکت‌های هواپیمایی انتقاد و مواردی را در حوزه انجام پرواز بدون رعایت مصادیق ایمنی در این شرکت هواپیمایی مطرح کرد.

آن زمان مسوولان این شرکت هواپیمایی (سپهران) از این کمک خلبان با طرح عناوینی نظیر نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، افترا و توهین، شکایت می کنند.

پس از طرح این موضوع، روابط عمومی شرکت هواپیمایی سپهران نیز در بیانیه‌ای که بعداً در همان برنامه تلوزیونی خوانده شد، اعلام کرد که «امین امیرصادقی خلبان تحت آموزش بوده و اخراجی است و به دلیل بغض و کینه، در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی کرده است».

البته امیرصادقی پس از طرح شکایت وکیل سپهران، اعلام کرد که ادعای وکیل شرکت هواپیمایی سپهران در رابطه با اخراج وی به ‌دلایل فنی و اخلاقی کذب محض است و هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد.

وی گفته بود: من به ‌عنوان کمک‌خلبان در این شرکت خدمت می‌کردم و کارآموز نبوده ام و در این باره مدارکی هم منتشر کرد که در پایین قابل مشاهده است.

به هر حال، پس از مصاحبه این کمک خلبان، با شکایت شرکت هواپیمایی مذکور محکومیتی برای وی صادر شد و دادگاه هم بدون استعلام از سازمان هواپیمایی کشوری وی را به دلیل طرح برخی موارد محکوم به زندان کرد.

در دوره جدید مدیریت قوه قضائیه ظاهرا خلبان مذکور تبرئه شده و از مجازات زندان خلاصی یافته است، حال این خلبان اعلام می‌کند که پس از طرح آن موارد افشاگرانه، هیچ شرکت هواپیمایی داخلی شاید به دلیل نگرانی از افشاگری‌های آینده، وی را به کار نمی‌گیرد.

امین امیرصادقی می گوید: من به دلیل نقص فنی هواپیمای بوئینگ 737 حاضر به انجام پرواز با آن هواپیما نشدم اما پس از آن برای من مشکلات و حاشیه‌هایی ایجاد کردند.

به گفته وی، بوئینگ 737 شرکت سپهران، 3 هفته بدون ترمز شماره 3 و بدون آنکه این نقص فنی رفع شود، پرواز کرده است؛ ترمز شماره 3 بوئینگ 737 غیرفعال بود و اگر این ترمز غیرفعال باشد، طبق الزامات کتاب هواپیما و کارخانه سازنده، این هواپیما نباید پرواز کند، اما مسئولان فنی این شرکت هواپیمایی در دفتر هواپیما می‌نویسند که ترمز هواپیما تعمیر شده است و این غیرفعال بودن ترمز شماره 3 را در دفتر هواپیما برمی‌دارند.

اما همان روزهای اردیبهشت 97، وقتی این خلبان از انجام پرواز با این هواپیمای دارای نقص فنی با 110 مسافر سر باز می‌زند، کمیته انضباطی شرکت هواپیمایی سپهران ادامه همکاری با خلبان را لغو می‌کند.

امیرصادقی در این باره می گوید: وقتی متوجه نقص فنی شدم به خلبان یکم پرواز، که ایرانی نبود، اعلام کردم که این هواپیما «no go» است و نباید پرواز کند که وی نیز تأیید کرد، اما زمانی که از او خواستم به پارکینگ برگردیم، اعلام کرد که  «معاونت عملیات شرکت هواپیمایی گفته است با همین شرایط پرواز کنیم».

اما امیرصادقی زمانی که متوجه می شود اصرار وی  نتیجه ای ندارد، اعلام می کند این پرواز را انجام نمی‌دهد که خلبان یکم هم این پیشنهاد را می‌پذیرد و امیرصادقی از هواپیما پیاده می‌شود و پرواز با حضور کمک خلبان دیگری انجام می شود.

امیرصادقی می‌گوید: وقتی آن شرکت هواپیمایی نمی‌تواند بگوید که ما الزام به اجرای تخلف کرده‌ایم و حالا شما چون آن تخلف را انجام نداده‌اید، اخراج می‌شوید، بنابراین در قالب کمیته انضباطی، به اینجانب تهمت زدند و اعلام کردند چون معلم خلبان بوئینگ شما را از لحاظ CRM تأیید نکرده است، اجازه پرواز ندارید.

این کمک خلبان می‌گوید: این دلیل واهی اثبات نشد و سازمان هواپیمایی کشوری هم این موضوع را تأیید کرد، اما پس از 17 ماه و زمان زیادی را از دست دادند.

به گفته این کمک خلبان، پس از شکایت شرکت هواپیمایی مذکور، وی به یک سال حبس و جریمه نقدی 40 میلیون ریالی محکوم شد و در دادگاهی دیگر هم به ادعای وی به دو فقره حبس سه ساله، یک فقره حبس یک و نیم ساله و دو سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد که البته این احکام اجرایی نشد.

امیرصادقی می گوید: مسؤولان شرکت هواپیمایی سپهران از وی خواسته بودند همچنین در پست رسمی اینستاگرام خود از  مالک و مدیران شرکت هواپیمایی سپهران عذرخواهی رسمی کند و این پست یک سال در صفحه اینستاگرام وی بماند.

بنابراین گزارش پس از رسیدگی‌ها و تحقیقات اولیه و عدم حضور امین امیر صادقی در دادسرا، دستور جلب وی توسط قاضی پرونده صادر می شود، وی در زمان بازداشت در لایو اینستاگرام خود همزمان از بازداشت خود می‌گوید که در پایین قابل مشاهده است.

لایو اینستاگرامی خلبان امیرصادقی هنگام بازداشت

طبق گفته امیرصادقی، به هر حال در دوره جدید مدیریت قوه قضائیه، بررسی مجدد پرونده در دستور کار قرار می‌گیرد و پس از استعلام از سازمان هواپیمایی کشوری، عدم تقصیر وی و تبرئه شدن  این فرد، اعلام می‌شود.

امیر صادقی می گوید: طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری گفته‌های اینجانب تأیید شد اما امروز و با وجود آنکه تبرئه شده‌ام برای بازگشت به کار مشکل دارم و هنوز شرکت‌های هواپیمایی مرا به کار نمی‌گیرند.

البته این اتفاقات در دوره ریاست علی عابدزاده (رئیس سابق سازمان هواپیمایی) رخ داده است.

در این راستا تلاش کردیم موضوع را از سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیری کنیم.

* سازمان هواپیمایی: هیچ محدودیتی برای بکار گیری مجدد کاپیتان امیرصادقی در ایرلاین ها ایجاد نکرده ایم

مشاور روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پس از اخذ تأییدیه‌ها از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به فارس می‌گوید: در خصوص اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری در مساعدت به خلبان امین امیر صادقی به اطلاع می رساند سازمان هواپیمایی کشوری در حوزه مسئولیت خود، هیچ محدودیتی برای بکار گیری مجدد کاپیتان صادقی در شرکتهای هواپیمایی ایجاد نکرده است و شرکت های هواپیمایی می توانند از وی در ناوگان عملیاتی خود استفاده کنند.

به گفته معصومه اصغرزاده، همچنین با وجود ماهیت صرفا نظارتی سازمان بر ایمنی فعالیت های شرکت های هواپیمایی و با وجود شرایط حاضر در صنعت حمل و نقل هوایی دنیا و در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و بیکار شدن تعدادی از خلبانان، به منظور همکاری بیشتر با این خلبان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به یکی از شرکت های هواپیمایی جهت استفاده از این کمک خلبان توصیه نیز کرده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید