تهران در آغوش بحران؛ فروچاله در دشت‌های ورامین و تهران

0

محمدرضا بختیاری مدیرعامل  شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فرونشست های پی در پی در جنوب استان تهران گفت: آنچه که در تهران اتفاق می‌افتد فرونشست نیست و فروچاله است، فرونشست عمدتا در دشت‌های ورامین و در خود تهران اتفاق می‌افتد.

به گفته این مقام مسئول علت پدید آمدن چنین پدیده‌ای در جنوب تهران، انجام کشاورزی است.

او ادامه داد: آنچه در تهران اتفاق می‌افتد، فروچاله است و علت آن هم این است که در تهران پایین خط انقلاب عمدتا زمین این مناطق رسی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اضافه کرد: در قدیم هم قنوات و آب انبارهایی بوده‌اند و به دلیل ساخت و سازهای صورت گرفته، این قنوات و آب انبارها خشک شده‌‌اند.

بختیاری تصریح کرد: با توجه به اینکه زمین این مناطق رسی است و به محض اینکه شهرداری ساخت و سازی را انجام  می‌دهد و یا مترو ایجاد می‌کند، این خاک تحریک می‌شود. به دنبال این جابه‌جایی‌ها شاهد فروچاله هستیم.



او گفت: این فروچاله‌ها هیچگونه ارتباطی با سفرهای آب‌های زیر زمینی ندارد چرا که در حال حاضر سفره‌های آب زیر زمینی شهر تهران سالانه چیزی بالغ بر ۸۰۰ میلیون متر مکعب ورودی و ۸۴۰ میلیون مترمکعب برداشت دارند که این به معنای بیلان منفی سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب آب است و نتیجه این اضافه برداشت، پیدایش فروچاله‌ها و فرونشست زمین است.

مدیرعامل  شرکت آب و فاضلاب استان تهران بیان کرد: در حال حاضر سالانه ۴۱۰ میلیمتر بارندگی در استان تهران داریم که در شهری به مساحت شهر تهران به حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب می‌رسد و این میزان، ۴۰ درصد آب شرب شهر تهران و معادل دو برابر سد امیرکبیر است. اگر بتوانیم این میزان را به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق کنیم، بخش عمده‌ای از مشکل آب شرب و فرونشست زمین حل خواهد شد.

بختیاری گفت: متاسفانه خانه‌های مردم در مناطق جنوب شهر با هر بارندگی دچار آب گرفتگی می‌شوند. در حال حاضر فروچاله‌هایی در اطراف خط ریلی تهران به گرمسار دیده می‌شود. به طوری که در مواردی تا دویست متری خط راه آهن این مسیر هم رسیده است و این خطری جدی برای آینده این شهر و استان تهران است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید