پرداخت «فوق العاده ویژه»« پرستاران» از دی ماه

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

رئیس سازمان نظام پرستاری از ابتلای ۶۰ هزار پرستار به کووید 19 طی مدت زمان ورود کرونا به کشور خبر داد و گفت: فوق العاده ویژه پرستاران دی ماه پرداخت می شود.

پرداخت «فوق العاده ویژه»« پرستاران» از دی ماه

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) و با یاد روح شهدا در دفاع مقدس و دفاع از کرونا بیان داشت: حدودا یک سال است که دور پنجم سازمان نظام پرستاری شروع به کار کرده است. در این یکسال علاوه بر بیماری کرونا سایر حوادث نیز به وجود آمد که به معنای واقعی کلمه به مصداق نعمتان مجهولتان پی بردیم. 

وی گفت: سازمان نظام پرستاری چهار اولویت برجسته مربوط به مردم، نظام سلامت، فعل پرستاری و پرستاران در عرصه خدمت دارد که خود را مکلف به وظیفه و متعهد به نتیجه می داند. 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه شعار امسال روز پرستار «نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار»، بیان کرد: این شعار با تعداد ابتلا و شهدای پرستاری در دوران کرونا به اثبات رسید. 

وی گفت: از حدود ۱۴۵ هزار پرستار مشغول بر بالین بیماران حدودا ۶۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و حدود ۱۰۰ نفر نیز از گروه پرستاری جان باختند. در حال حاضر نیز  6 هزار نفر یا  بستری یا در قرنطینه هستند و یا به شکل استعلاجی به مرخصی رفتند تا دوره بیماری را طی کنند. خوشبختانه از این 60 هزار نفر که به بیماری مبتلا شده اند حدود 52 هزار نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: اولین اقدامی که در اولین روز از هفته پرستار انجام شد، روز گذشته بود که با تجدید میثاق با آرمان های امام راحل آغاز شد.

میرزابیگی با تشکر از فعایت رسانه ها در این ایام کرونا به اقداماتی که قرار است در این یک هفته توسط نظام پرستاری برگزار شود اشاره کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما تکریم از خانواده شهدای پرستاری است که امروز از برخی خانواده شهدا و روز شنبه  نیز با حضور در حرم امام رضا (ع) با دعوت آستان قدس از خانواده شهدای پرستاری و پرستاران نمونه تکریم می شود و در این هفته با  رییس جمهور  ورئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مباحث پرستاری و تکریم از پرستاران دیدارهایی خواهیم داشت.

رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه افزود: از دانشجو تا بازنشسته حدودا ۲۵۰ هزار نفر جامعه پرستار داریم و ۱۹۵ دانشکده پرستاری با ۶۰ هزار دانشجو فعال هستند. از تعداد یاد شده ۳۰ هزار نفر در بخش غیر دولتی و تامین اجتماعی شاغل هستند و ۲۰ هزار نفر نیز در مراکز هوم کر( مراقبت در منزل)، پرستاری جامعه نگر و..در حال ارائه خدمات هستند

وی با اشاره به اصلی ترین مشکل پرستاران در کشور گفت: مشکل کمبود نیرو معضلی است که همواره به آن اشاره شده است. در حال حاضر حدودا ۱۷۰ هزار تخت بیمارستانی داریم که برای این تعداد حدود 145 هزار پرستار مشغول به کار هستند در حالی که به شکل استاندارد باید به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ پرستار به کار گرفته شوند اما اکنون این رقم در کشور حدودا  ۷ دهم تا  ۹ دهم است. 

وی افزود: البته در یکسال گذشته مجوزهای استخدامی خوبی صادر شده است عمده استخدام ها در قالب یک گروه هفت هزار نفری و یک گروه ۳۰ هزار در راه است که امیدواریم روند استخدام تسریع شود.

میرزابیگی افزود: یک پرستار در عرصه دفاع سلامت نیاز به انگیزه و تجهیزات کافی دارد از سال گذشته تا کنون بر اساس برنامه ای که در سازمان نظام پرستاری داشته ایم پیگیری رفع مشکلات در این حوزه و رفع کمبود نیرو مسأله اساسی سازمان نظام پرستاری بوده است. با پیگیری هایی که از مسئولان داشتیم تا کنون موضوع استخدام ها به خوبی پیگیری شده و دغدغه فعلی سازمان در حال حاضرتسریع بخشیدن بحث استخدام هاست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اولویت دیگر سازمان نظام پرستاری را تغییر وضعیت نیروهای شرکتی اعلام کرد و گفت: این موضوع برای ما بسیار مهم است. در حال حاضر امتیازاتی برای پرستاران شرکتی به ویژه آنهایی که در دوران کرونا فعالیت داشتند قائل شده ایم و به طور رسمی از طریق مجلس پیگیر تغیر وضعیت نیرو های شرکتی هستیم. 

وی افزود: از نظر ما شغل پرستاری باید شغلی حاکمیتی باشد، نباید در بخش دولتی با مقررات غیردولتی اقدام به جذب پرستار کنیم در بسیاری از بیمارستان های دولتی شرکت های غیر دولتی برای جذب پرستار فعال هستند که این موضوع را مناسب نمی دانیم.

وی اضافه کرد:در شرایطی که همه پرستاران در شیفت های بسیار طولانی فعالیت می کنند و ساعات طولانی از خانواده های خود دور هستند.

میرزابیگی افزود: نباید میان آنها تفاوتی قائل شد و نباید بگوییم پرستار درجه یک یا درجه دو داریم و باید سعی کنیم با همه آنها به شکل یکسان رفتار کنیم. 

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از پنج هزار نفر پرستار بازنشسته می شوند، گفت: این رقم با توجه به توسعه تخت ها و عدم استخدام های منظم نیاز روز افزون به نیروی پرستاری را نشان می دهد. طی سال های اخیر حدودا ۳۰ هزار تخت بیمارستانی به ناوگان تخت های بیمارستانی کشور اضافه شده است در حالی که برای این تعداد به فکر پرستار نبوده ایم.

میرزابیگی افزود: روند به گونه ای بوده است که حتی به جای افراد بازنشسته نیز استخدام مناسب نداشتیم؛ و با آمدن کرونا و خروجی هایی که در پرستاری داشتیم نیروی متناسب جذب نشد. 

وی گفت: آسیب کمبود نیرو علاوه بر افزایش فشار کاری برای پرستار سبب مشکلات بسیاری برای بیماران نیز خواهد شد پرستاران این یک سال از جان خودشان گذشتند با نبود دارو و… تنها با مراقبت از بیار توانستند پیش بروند.

رئیس سازمان نظام پرستاری در خصوص اصلاح نظام پرداخت گفت: اصل نظام پرداخت که در آن عدالت نباشد صحیح نیست در این خصوص با اشاره به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر اصلاح نظام پرداخت سال گذشته در جلسه ای که با حضور ایشان نزد رهبری معظم داشتیم تاکید شد که نظام پرداخت قاصدک کارایی مناسبی ندارد و باید تغییر کند.

وی بیان داشت: لذا در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی این روند پرداخت اصلاح شد ولی برخی دانشگاه ها  هم به صورت محدود اجرا می کنند و نیاز است این برنامه قاصدک در همه دانشگاه ها اعمال شود و نظام پرداخت اصلاح شود که به سمت عدالت در پرداخت ها برویم. 

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته با شیوع کرونا ناکارآمدی نظام پرداخت کاملا عیان شد. در شرایطی که پرکارترین، واگیردارترین و ناشناخته ترین بیماری قرن را شاهدیم می بینیم که درآمد بیمارستان ها به شدت کاهش یافته است. 

میرزابیگی گفت: در طول یکسال گذشته حتی کاهش درآمدها به یک پنجم نیز رسیده است. البته نمی توان از کمک هایی که دولت در این مورد داشته است غافل بود ولی اشکال در نظام پرداخت ها کاملا برای ما مشخص شد. زیرا نظام پرداخت بر اساس نظام فی فور سرویس است. این نظام پرداخت بر اساس عدالت نیست و دغدغه اصلی ما حاکم شدن عدالت میان پرستاران و کادر درمان است. 

وی افزود: خوشبختانه از سال گذشته تا کنون بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی به جمع آوری سامانه قاصدک پرداختند اما هنوز هم در برخی مناطق پرداخت حقوق با این سامانه اتفاق می افتد که حذف آن خواسته  این روزهای ما وتمام پرستاران است.

میرزابیگی با تاکید بر اینکه ساماندهی نظام پرداخت ، اصلی مهم است، گفت: در نظام سلامت باید به سمت عدالت در خدمت و باز توزیع درآمدها حرکت کنیم که این موضوع نیز تنها شامل حال پرستاران نیست و شامل حال تمام کادر درمان می شود. نظام پرداخت باید در ایجاد انگیزه برای پرستاران نقش موثر ایفا کند. در صورتی که این نظام پرداخت حذف شود سازمان نیز آماده ارائه نظرات و آیین نامه ها وپیشنهادات خود هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: فصل دهم قانون خدمات اجرایی برای تمام گروه های سلامت برقرار شد و از اول دی ماه فوق العاده ویژه پرستاران طبق گفته سازمان برنامه بودجه و وزارت بهداشت پرداخت می شود، تا امروز تمام شواهد نشان می دهد که این قول اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در نظام سلامت پس از کرونا شاهد هستیم و پس از کرونا به این نتیجه رسیدیم که نباید میدان عرصه خدمت صرفا بیمارستان ها باشند؛ بیماران مزمن و مبتلایان به بیماری های غیر واگیر می توانند در خانه ها خدمات مراقبتی را دریافت کنند. 

وی گفت: باید زمین بازی را برای بیماری های مزمن از بیمارستان ها به سمت جامعه ببریم. اکنون بالغ بر هزار مرکز مراقبت در منزل داریم که باید فعالیت آنها افزایش یابد. برای پنج بیماری مزمن با شورای عالی بیمه هماهنگی هایی داشته ایم تا با تحت پوشش بردن آنها افراد بیشتری بتوانند از خدمات مراقبت در منزل استفاده کنند. 

میرزابیگی افزود: نکته قابل توجه این است که در این گونه خدمات چارچوب وظایف هر فرد مشخص خواهد بود. در این بین می توانیم خود بیمار و یا اطرافیان او را نیز در زمینه بیماری فرد آگاه کنیم و آموزش هایی را به او بدهیم تا بتواند سواد سلامتی خود را افزایش دهد و نیازی نباشد به بیمارستان ها رجوع کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: خوشبختانه طی یکسال گذشته تعدیل روند اعتباربخشی را پیگیر هستیم تا ثبت وضعیت و خدمات ارائه شده به شکل دقیق اتفاق بیفتد و پرستار همان کاری را انجام دهند که وظیفه مشخص اوست.

وی با اشاره به پیگیری معوقات برای پرستاران تامین گفت: سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و ایشان عنایت بسیاری به پرستاران داشتند،در شرایطی که سال قبل معوقات حتی به ۱۸ ماه هم می رسید توانستیم با رایزنی های صورت گرفته معوقات را به سه تا چهار ماه برسانیم. اگرچه میزان دریافتی ها کاهش یافته است اما معوقات به لحاظ تعداد ماه کم شده است.

میرزابیگی افزود: یکی از کارهایی که پس از شیوع کرونا در سازمان نظام پرستاری انجام می دهیم برگزاری ستاد صحت «صیانت – حمایت – تامین نیروی انسانی» است این جلسه برای رصد کردن آخرین وضعیت پرستاران در کشور در بحران کروناست تا تمام موضوعات به شکل روزانه ثبت و پیگیری شود.

وی ادامه داد: در طرح محله محور مقابله با کرونا تحت عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی نیز فعال هستیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: با پیگیری برخی مسائل آموزشی پرستاران نیز در این رابطه برای کارورزی دانشجویان سال آخر جلساتی را برگزار کرده ایم تا آنها هم بتوانند بر اساس برخی ضوابط حقوق دریافت کنند. 

میرزا بیگی خاطر نشان کرد: قانون مشاغل سخت و زیان آور پرستاری بر اساس قانون بهروری جزو مشاغل سخت است و سازمان نظام پرستاری پیگیر است که در این زمینه وحدت ایجاد شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید