مسجدی که یک روستا را شاغل کرد+عکس

0

روستاهای کشور مملو از شغل و کسب و کارهای خرد و کوچک است که اگر شناخته شود، می‌تواند زمینه اشتغال تمام روستا را فراهم کند و برای آن‌ها تولید ثروت کند. کاری که جوانان یک مسجد در روستایی در مازندران کردند و شدند بنگاه کارآفرینی.

مسجدی که یک روستا را شاغل کرد+عکس

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: بارها از کارشناسان اقتصادی، جامعه‌شناسان و حتی در بیانات مقام معظم رهبری شنیده‌ایم که اگر روستاهای ما آن ظرفیت‌های بالقوه موجود خود را به کار بیندازند، تولید ثروت می‌کنند و فضایی می‌سازند که مردم روستا بتوانند به راحتی آنجا زندگی کنند و دیگر تمایلی به مهاجرت به شهر نداشته باشند.

مسجدی که هر ۴٠٠ خانوار روستا را شاغل کرده است

این چیزها را در حرف زیاد شنیده‌ایم، اما شاید در عمل کم‌تر دیده باشیم.کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا و پایگاه بسیج شهید موسوی این مسجد این حرف‌ها را در عمل اجرا کردند. جوان‌های این مسجد کاری کردند که هر ۴٠٠ خانوار این روستا در قائمشهر صاحب شغل شدند؛ آن هم از نوع پردرآمدش.


نادعلی‌زاده مسئول کانون فرهنگی هنری شهید گرایلی

روستایی با ۱۲۰۰ نفر جمعیت که بیش‌تر کشاورزند

ولی‌الله نادعلی‌زاده، مسئول این کانون و فرمانده پایگاه بسیج مسجد می‌گوید: «روستای ما در بخش غربی قائمشهر قرار دارد، دارای ۱۲۰۰ نفر جمعیت است و مساحت کل روستا هم ۲۵۰ هکتار است. مردم روستا بیشتر به کشاورزی مشغول هستند. البته کارمند اداری هم داریم، اما زندگی مردم با کشاورزی در باغات مرکبات، برنج و کیوی می‌گذرد.»

روستایی که پایتخت کتاب روستایی است

تا اینجا شاید روند کار مثل تمام روستاها باشد که مردم به کشاورزی مشغول‌اند، اما این مسجدی‌ها تصمیم گرفتند کاری کنند کارستان. نادعلی‌زاده می‌گوید: «اول در روستا مجموعه فرهنگی ایجاد کردیم که در یک ساختمان ۵ طبقه به نام مجتمع شهدای خُرماکلا بنا شد. این مجتمع هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی روستایی ایران شناخته می‌شود. یکی از بخش‌های آن، کتابخانه‌ای با ۲۲ هزار جلد کتاب است که در سال ۹۳ موجب شد روستای ما به عنوان پایتخت روستای کتاب انتخاب شود. در این مجتمع هشت نفر مشغول به کار هستند. اشتغال‌زایی برای روستاییان از اینجا کلید خورد.»


نمونه‌ای از لیموترش معروف خرماکلا

ماجرای لیموترش‌های خُرماکلا

این جوانان مسجدی وقتی دیدند برای تولید مرکبات بازار رقابتی خوبی وجود دارد، تصمیم گرفتند محصولی تولید کنند که گوی رقابت را از تمام رقبا بربایند. نادعلی‌زاده می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم در کشاورزی رشد بیشتری داشته باشیم، تصمیم گرفتیم باغات گلخانه‌ای را ایجاد کنیم. برای تولید محصول نیز لیموترشی را وارد کردیم که امروز به لیموترش خُرماکلا در کشور معروف است. درخت این لیمو چند بار در سال میوه می‌دهد و حتی خارج از فصل نیز برای روستاییان باردهی دارد. ابتدا برای ۴۰ جوان هزار متر زمین تهیه کردیم و این کار را آغاز کردیم. این زمین‌ها هم اکنون بعد از ۲ سال به محصول رسیده و بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در آنها وجود دارد. محصولات این باغات علاوه بر مصرف داخل به عراق، امارات، افغانستان، روسیه و ارمنستان صادر می‌شود.»


لیموترش‌های خرماکلا علاوه بر مصرف داخل، صادر هم می‌شود

راه‌اندازی راحت کسب و کار بدون کاغذبازی‌های اداری

روند کار این جوانان به گونه‌ای است که با ارتباط با نهادها و ادارات مختلف و بانک‌ها تسهیلات لازم برای راه‌اندازی این کسب و کارها را تهیه می‌کنند و این امکان را هم ایجاد کردند که جوان برای راه‌اندازی این کسب و کار، نیازی به مراجعه به ادارات نداشته باشد و تنها با مراجعه به این پایگاه، مجوز لازم و تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کند.

هر خانه یک گلخانه

ارتقای محصولات کشاورزی این روستا تنها به ایجاد این باغات گلخانه‌ای محدود نشد و آنها طرح هر خانه یک گلخانه را هم اجرا کردند. مسئول کانون فرهنگی هنری شهید گرایلی روستای خُرماکلا می‌گوید: «در حیاط خانه‌ها که معمولا باغ ۲۰۰ متری وجود دارد، گلخانه ایجاد کردیم. آموزش‌های لازم را هم به مردم دادیم تا زنان خانواده علاوه بر خانه‌داری، بچه‌داری و یا شوهرداری در زمینه تولید گل‌های زینتی و محصولات صیفی نیز فعال شوند تا کمکی به درآمد خانواده باشد. این کار موجب شد خانواده‌ها ماهیانه ۵ میلیون تومان درآمد داشته باشند. هم اکنون ۲۰۰ واحد گلخانه خانگی با کمک بنیاد برکت و بنیاد علوی در روستا ایجاد شده که در مجموع می‌توان گفت ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آنها انجام شده است.


گلخانه‌های کوچک در خانه‌ها

اشتغال‌زایی با رونق صنعت گردشگری

فعالیت‌های اشتغالزایی و رونق‌دهی این جوان‌های مسجدی در روستا صرف کار کشاورزی نیست. آنها در حوزه گردشگری هم پای کار آمدند. نادعلی‌زاده می‌گوید: «حوالی منطقه سوادکوه اردوگاه فرهنگی شهدای خُرماکلا را با مشارکت ۱۵ هزار روز/ نفر کار جهادی به همت بچه‌های مسجد ایجاد کردیم. در این اردوگاه فرهنگی ۱۵۰ تخت و ۱۲ سوئیت با امکانات ورزشی مانند فوتبال، پینت بال و … در بالای کوه با یک چشم‌انداز بسیار زیبایی ایجاد شد که سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر از مساجد، پایگاه‌های فرهنگی، هیأت‌ها و مردم عادی از آن استفاده می‌کنند و زمینه اشتغال بسیاری از خانواده‌ها را ایجاد کرده است. فاز اول این اردوگاه در سال ۹۳ افتتاح شد و هم اکنون در حال ساخت فاز دوم آن هستیم.»


اردوگاه فرهنگی شهدای خرماکلا که به صورت جهادی ساخته شد

پرورش ماهی در زمینی به مساحت ۵ هکتار

پرورش ماهی از جمله کارهای پررونق شهرهای شمالی کشور است و این مناطق،‌ ماهی‌های مخصوص خود را هم دارند. جوانان مسجدی در این زمینه هم برای رفقای خود در روستا شغل ایجاد کردند. مسئول پایگاه بسیج شهید موسوی مسجدالنبی خُرماکلا می‌گوید: «استخر پرورش ماهی در زمین ۵ هکتاری ایجاد کردیم تا ماهی سفید، کپور و … را به صورت سالم و ارگانیک تولید و عرضه کنیم. در این حوزه نیز برای خانواده‌ها و جوانان روستا، اشتغال‌زایی ایجاد کردیم.»


اشتغال زایی برای جوانان با راه‌اندازی پرورش ماهی

روستای خُرماکلا در شمال کشور ۴۰۰ خانوار دارد که با همت این جوانان مسجدی، تقریبا تمامی آن‌ها مشغول به کار شده‌اند؛ به طوری که الان در ۲۰۰ خانه این روستا گلخانه ایجاد شده است و در فاز بعدی طی ماه‌های آتی بناست در خانه‌های دیگر نیز این گلخانه‌ها ایجاد شود. این همان ظرفیت پنهان روستاهاست که می‌تواند به راحتی بدون هیچ کارخانه یا اداره‌ای، جوانان را مشغول کار کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید