پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده

0
پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده
پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده
همزمان با اوج گیری نگرانی‌ها درباره گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور‌های غربی در کریسمس، در آستانه شب یلدا در کشورمان هم نگرانی‌ها در این خصوص شدت گرفته تا جایی که وزارت بهداشت پیشنهاد متفاوتی مطرح کرده است.
به گزارش «نبض‌بیمه»؛ دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد ابتلا در نتیجه دورهمی‌های خانوادگی در کشورمان گفت: با توجه به اینکه ۵۱ درصد موارد انتقال ویروس از دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است، از دورهمی‌های شب یلدا خیلی هراس داریم، زیرا می‌تواند قسمت قابل توجهی از زحمات صورت گرفته برای کنترل بیماری را از بین ببرد.

وی با تاکید بر این که در دورهمی‌های خانواده رعایت نکات مراقبتی ممکن نیست، افزود: رعایت پروتکل‌ها در دورهمی‌های خانوادگی و…، یک شوخی و امری مسخره است، چون بالاخره در یک فضایی از خانه دور هم می‌نشینیم و موقع غذا خوردن هم ماسک نداریم. پس نمی‌توان ادعا کرد که پروتکل‌ها را در دورهمی‌های خانوادگی رعایت می‌کنیم.
حریرچی با اشاره به اقدامات کشور‌های اروپایی برای کریسمس گفت: در انگلستان از کودکان ۱۱ تا ۱۵ سال دو نوبت تست PCR گرفته می‌شود تا وقتی برای کریسمس پیش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌روند، عامل انتقال بیماری نباشند. در خیلی از کشور‌ها نیز منع آمد و شد شب‌های کریسمس را پیش بینی کرده اند.
پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده
معاون کل وزارت بهداشت، ادامه داد: پیشنهاد ما هم برای شب یلدا، تعطیلی شنبه و یکشنبه آینده است، البته نه اینکه پنج شنبه و جمعه پیشواز بروند، بلکه در خانه بمانند؛ دور از هم و به فکر هم باشیم. این تجمعات می‌تواند بیماری را شعله ور کرده و شب خاطره انگیز را به شب سیاه تبدیل کند.
وی افزود: چرخش ویروس خصوصا در دورهمی‌های شهر‌های کوچک و روستا‌ها عمیق‌تر است؛ لذا از دهیاری ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها می‌خواهیم که حتما تذکر بدهند. سوای این به کافه ها، رستوران‌ها و باغ‌های اطراف شهر‌ها که از حالا خود را برای شب چله آماده می‌کنند، هشدار جدی می‌دهیم که برخورد قاطع و قانونی خواهیم داشت.
سخنانی که حکایت از تدابیری ویژه برای یلدا دارد؛ از برخورد سفت و سخت با مشاغلی که الزامات مقابله با کرونا و پروتکل‌ها را رعایت نکنند تا تلاش مجدانه برای اعمال محدودیت‌های قانونی در مسیر برگزاری دورهمی‌های خانوادگی؛ اتفاقی که ممکن است با تعطیل کردن روز‌های منتهی به شب یلدا و همچنین افزایش ساعات منع تردد در شهر پی گرفته شود.
سلسله اقداماتی که مشابهت‌های زیادی با وضعیت لاک داون یا قرنطینه کامل دارد. با قرنطینه‌ای که حریرچی ماه‌ها پیش آن را اقدامی قرون وسطایی خوانده بود، اما حالا به نظر می‌رسد، چاره‌ای جز اتخاذ آن نیست تا جایی که معاون کل وزارت بهداشت نخستین فردی است که بر ضرورت تعطیلی روز‌های شنبه و یکشنبه آتی تاکید می‌کند!
تابناک

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید