پاسخ صندوق‌ بازنشستگی نفت به گفت‌وگوی یکی از بازنشستگان

0

پاسخ صندوق‌ بازنشستگی نفت به گفت‌وگوی یکی از بازنشستگان

روابط عمومی صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت درباره گفت‌وگوی یکی از بازنشستگان صنعت نفت با یک سایت خبری توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

متن جوابیه روابط عمومی صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت به این شرح است:

یکی از بازنشستگان که در گذشته از حوزه‌ وزارت علوم به صنعت نفت وارد شد و مناصبی را هم، به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، براساس روابط و نه تخصص، کسب کرد، در گفت‌وگو با یک سایت خبری گفته است که سال‌ها در تلاش بوده تا دست‌اندرکاران را متوجه امور سازد! همین فرد مدعی شده است که یکی از مسئولان صندوق‌ها، نفتی نیست و بنابراین حسی نسبت به مشکلات ندارد! اما نگفته‌اند که کدام مشکل صنعت نفت، با دخالت خود ایشان رفع شده‌ است!؟ در برخی مناصب هم که بوده‌اند، پس از یک مدتی کوتاه گاه حتی چند ماه، تودیع شده‌اند.

برای نمونه، از پروژه «ایران ال‌ان‌جی» نام بردند که خودشان هم در آنجا حضور داشتند، اما به ظاهر انتظار دارد گزارش اقدام‌هایشان را دیگران تشریح کنند!

متخصصان امر به‌خوبی آگاهی دارند که اجرای پروژه‌ مذکور، بیش از یک دهه پیش، از سوی هیئت مدیره‌ شرکت ملی نفت ایران به صندوق‌ها تکلیف شد. مسئولان فعلی صندوق‌ها، آن زمان از اساس در این سازمان نقشی نداشته‌اند و برای واگذاری یا تکمیل این پروژه، هرگونه اقدامی هم که می‌شد انجام داد، انجام شده است. بنابراین، بدیهی است که کشف جدیدی روی نداده تا ایشان آن را «محور مصاحبه» اعلام و سعی کند با روایت ناصواب خویش و با به‌کارگیری عامدانه‌ عبارت «به‌طور مثال (و در ادامه) نام پروژه»، طرح یادشده را به گفته پیشین خود پیوند دهد، یا به اصطلاح گواه گفته‌های خویش بگیرد تا نزد مخاطب، معتبر جلوه کند!

این فرد از عبارتی مانند «اتلاف منابع» یا مضامین مشابه، برای برانگیختن احساسات مخاطبان استفاده می‌کند، یا به‌طور مثال، ادعا می‌کند که گزارش‌های بارگذاری‌شده روی سامانه‌ کدال، زیپ‌شده و غیرقابل‌استفاده‌اند، اما بالاخره شخصاً موفق به استخراج آنها شده است! به ظاهر ایشان قصد داشتند تبحر خاصی را از خود به نمایش بگذارند! این شخص در خلال همین افاضات، از لزوم نظارت و حسابرسی هم سخن به میان می‌آورد، در حالی که واضح است سخنان وی بیشتر از روی علاقه‌مندی به حضور در فضای رسانه‌ای و شهرت‌طلبی بوده است، چراکه سال‌هاست سازمان حسابرسی که زیرمجموعه‌ وزارت اقتصاد و دارایی است، به‌عنوان حسابرس قانونی از سوی هیئت امنای صندوق برای بررسی گزارش‌های تلفیقی، انتخاب شده است و گزارش‌های تهیه‌شده، ضمن ارائه به آن هیئت، در سامانه‌ کدال نیز منتشر می‌شوند. از این رو، مسیر قانونی نظارت و حسابرسی به‌طور کامل مشخص است و امور یادشده، توسط بالاترین رکن حسابرسی در کشور انجام می‌شود.

نکته‌ عجیب و تأسف‌آور دیگر، استناد به همان گزارش‌هایی است که خود او در گپ رسانه‌ای‌اش، ادعای عدم‌شفافیت آنها را مطرح می‌کند! شیوه‌ای که نه‌تنها نخبگان جامعه، بلکه مخاطب عمومی را نیز قطعاً قانع نخواهد کرد. گواه این سخن، عدم بازتاب گفت‌وگوی انجام‌شده، در رسانه‌های معتبر صنعت نفت است.

نیت نگارنده، ارائه‌ پاسخ با جزییات فنی نیست، زیرا بیان ایشان، تنها با گرایش به حضور رسانه‌ای و مبتنی بر کلی‌گویی بوده است. با این حال، شایان ذکر است که ایشان در گفت‌وگوی رسانه‌ای خود، بدون ارائه‌ هیچ‌گونه آمار و دلایل، بیان‌ کردند که وضع شرکت‌های زیرمجموعه خوب نیست!

به احتمال زیاد، ایشان نمی‌دانند که یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی موضوع مورد بحث، رشد دارایی‌های صندوق است! برای ایشان که ادعای «نفتی‌ بودن» و حساسیت نسبت به مشکلات صندوق‌ها را دارند، یافتن میزان رشد دارایی‌ها نباید زیاد سخت باشد! گزارش‌های استاندارد اکچوئری، هر سه سال یک بار در صورت‌های مالی درج می‌شود که در آخرین مرتبه، گزارش‌های مذکور در صورت‌های مالی سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۸، قید شده‌اند.

با توجه به اینکه ایشان در اظهارنظرهایشان، این موضوع بنیادی را در نظر نگرفته‌اند، به‌یقین نمی‌دانند که دارایی‌های صندوق نیز طی یک سال، دو برابر شده است بنابراین، تحلیل‌های مدعی درباره نظام بیمه‌ای از واقعیت به دور است.

البته شاید اگر ریاست هیئت‌رئیسه‌ غیرنفتی (از نظر مدعی)، همین شخص را به‌عنوان عضوی در هیئت مدیره‌ها به‌کار می گرفت حس و علاقه او چنین نبود.

خلاصه‌ کلام اینکه، سازمان صندوق‌ها از نظرات فنی فرهیختگان در همه‌ حوزه‌ها و سطوح مختلف، استفاده می‌کند و اظهارات افراد معدودی را که تنها به‌دنبال جلب توجه و کار نمایشی در رسانه‌ها هستند، جدی نمی‌گیرد. معمولاً این دسته از افراد، در شبکه‌های اجتماعی گرد هم می‌آیند و از یکدیگر تمجید می‌کنند زیرا از تأیید و تمجید مراجع رسمی و معتبر، محروم هستند!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید