مرکز پژوهش‌های مجلس : طرح صدور کارت ملی هوشمند، پروژه‌ای شکست خورده است

0

بدون شک عده‌ی زیادی از مردم کشور با مشکل صادر نشدن کارت ملی هوشمند مواجه هستند. این پروژه از سال 91 آغاز شده است و بنا بوده تا در سال 94، صدور کارت ملی هوشمند برای اتباع ایرانی به پایان برسد. با این حالا، پس از گذشت 8 سال و با تاخیر 5 ساله، هنوز هم این پروژه به سرانجام نرسیده است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

با توجه به آمارهای منتشر شده، از بین 62.5 میلیون نفری که واجد شرایط هستند، تنها 58 میلیون نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده‌اند و در بین این افراد تنها برای 48 میلیون نفر آن‌ها کارت صادر شده است. بنابراین هنوز حدود 10 میلیون نفر از افرادی که ثبت نام کرده‌اند، کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده‌اند و در این بین هنوز حدود 4 تا 5 میلیون نفر هم هنوز ثبت نام نکرده‌اند.

از ابتدا بنا بود که کارت ملی هوشمند عملاً برای شناسایی، احراز هویت و امضای دیجیتال کاربرد داشته باشد اما امروزه از این کارت ملی هوشمند صرفاً برای شناسایی و گاهی برای احراز هویت به صورت آنلاین استفاده می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص کارت ملی هوشمند و مشکلاتی که درباره‌ی آن مطرح می‌شود چنین توضیح داده و آن را پروژه‌ای شکست خورده اعلام کرده است:

در متن قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی با حوادث اربعه شرط لازم برای تولید کارت هوشمند ملی قید شده بود اما برخی کارشناسان عنوان می‌کنند فرایند راستی‌آزمایی اطلاعات سببی ـ نسبی از پروسه ثبت‌نام کارت هوشمند حذف و درنتیجه کشور فاقد پایگاه اطلاعات سببی و نسبی است. بنابراین به‌نظر می‌رسد امکان وقوع هویت‌های جعلی در کارت هوشمند ملی دور از ذهن نباشد. با این توضیحات باید بیان داشت که پروژه صدور کارت هوشمند ملی چندمنظوره به اهداف تعریف ‌شده در قوانین و آیین‌نامه‌ها دست نیافته و صرفاً کارکردی تک‌منظوره دارد و برای شناسایی می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین باید اذعان داشت که صدور کارت هوشمند ملی نه‌تنها مطابق آیین‌نامه اجرایی بند «د» ماده (46) قانون برنامه پنج‌ساله توسعه پیش نرفته که حتی زمان انقضای مدت اعتبار کارت که در ابتدا عنوان ‌شد فرارسیده است. مسئولان سازمان ثبت‌احوال کشور دلیل ایجاد چنین وضعیتی را به مسائل تحریم، جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و هزینه درآمدها در محل‌های دیگر عنوان کرده‌اند.

گذشته از این مسئله، مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که در آینده، با مشکل دیگری خواهیم بود که این مشکل نحوه‌ی به کارگیری کارت هوشمند است. درواقع برای استفاده از این کارت ملی هوشمند نیاز به تولید یا واردات تعداد زیادی کارت خوان است که همین موضوع بین 3 تا 5 میلیون تومان برای هر دستگاه هزینه دارد.

به طور کلی مرکز پژوهش‌های مجلس در شرایط فعلی، علاوه بر پاسخ گویی مسئولان ثبت احوال در خصوص فرآیند صدور کارت ملی هوشمند از ابتدا تا به امروز و همچنین کارایی واقعی آن، خواستار تمدید اعتبار کارت‌های ملی قدیمی و به پایان رساندن صدور باقی مانده کارت‌ها در زمان مشخص، است. از سوی دیگر با استفاده از پایگاه‌های اطلاعات هویتی ایجاد شده در کشور، باید مطالعه روی پروژه شناسایی الکترونیکی شروع شود و سپس زمان‌بندی فازهای اجرایی تدوین شده و برای تصویب به مجلس ارائه شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید