در مورد محمد رضا اتابکی در نبض بیمه بیشتر بخوانید

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

در مورد محمد رضا اتابکی در نبض بیمه بیشتر بخوانید

کلیات


محمدرضا اتابکى، نوازنده ماهر و باسابقه که در نواختن ویلن، پنجه‏اى شیرین و دلنواز داشت، او در مهرماه سال ۱۳۱۹ شمسى در تهران خیابان باب همایون متولد شد.

تحصیلات


دوره ابتدائى تحصیل را در دبستان طوسى و دوره متوسطه را در دبیرستان‏هاى مدرس و علیمه گذرانید.

 

آشنایی با موسیقی


وى از کودکى به شنیدن موسیقى و نواى دل‏انگیز این هنر آسمانى عشق مى‏ورزید و بهترین تفریح و لذت او گوش دادن به صفحات و نغمات خوانندگان و نوازندگان مختلف آن وقت بود و آن‏قدر در این راه از خود علاقه نشان داد و در این مسیر گام برداشت تا برادر هنرمندش جعفر اتابکى که به تمام ردیف‏هاى موسیقى و مقام‏هاى آواز ایرانى تسلط داشت و فلوت را به‏خوبى مى‏نواخت وى را ابتدا تحت تعلیم خویش قرار داد و سپس او را براى فراگیرى ساز ویولن ابتدا به کلاس موسیقى امین نزد هنرمندى به نام پرویز کوهستانى که ردیف‏هاى استاد صبا را تدریس مى‏کرد فرستاد و پس از چندى وى را به هنرکده موسیقى ملى برد. محمدرضا اتابکى، در این هنرکده نزد هنرمند شایسته على تجویدى و دوره‏هاى مرحوم آقامیرزا عبداله را نزد استاد دیگر هنرستان فرا گرفت.

 

استعداد موسیقی


محمدرضا اتابکى، در مورد موسیقى اصیل ایرانى که شامل ردیف‏ها، گوشه‏ها و مقامات، مهارت و مطالعه کافى داشت و در نواختن ویولن صاحب سبک جذاب و دلنشین خاص خود  بود که حاصل زحمت و پشتکار وى و بهره‏ورى از استادان ماهر و چیره‏دست موسیقى است.

 

 

فعالیت در حوزه موسیقی


در خلال این مدت اتابکى با وزارت آموزش و پرورش به عنوان معلم موسیقى تربیت معلم و دانشسرا همکارى کرده و درضمن عهده‏دار مسئولیت انستیتو (۲) که شامل موسیقى و هنرهاى تجسمى است بوده است. وى در این انستیتو به تدریس ویولن و رهبرى ارکستر دانشجویان اشتغال داشته و همزمان با این فعالیت‏ها، با ارکستر فرهنگ و هنر همکارى داشته است و کنسرت‏هاى متعددى در تهران و شهرستان‏ها در مراکز فرهنگى با دیگر نوازندگان اجرا نموده است. در سال ۱۳۵۹ با سمت کارشناسى خدمات هنر در دفتر پژوهش و نمونه‏سازى آموزش و پرورش در زمینه تألیف کتاب هنر (موسیقى و سرود) مدارس شروع به فعالیت کرد و همزمان با آن در دانشگاه ابوریحان و دانشکده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران به عنوان مدرس زحمات ارزنده‏اى ارائه داد و در سال ۱۳۶۴ بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با سمت معاونت هنرى مرکز سرود و آهنگهاى انقلابى فعالیتهاى خود را در این وزارتخانه آغاز کرد.

 

درگذشت


وی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۹ درگذشت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید