بیمه و زندگی آنلاین /استارت‌آپ‌های بیمه‌ای چگونه صنعت بیمه را متحول کرده‌اند؟

0
نبض بیمه
نبض بیمه
به مناسبت 13 آذر و روز بیمه/بیمه و زندگی آنلاین /استارت‌آپ‌های بیمه‌ای چگونه صنعت بیمه را متحول کرده‌اند؟

در یک دهه گذشته تغییر رفتار آنلاین در زندگی مردم شروع شده و در بسیاری از افراد، خرید آنلاین کالاها یا گرفتن تاکسی آنلاین یا پرداخت قبوض به صورت آنلاین رواج پیدا کرده است. به طوری‌که در حال حاضر مردم کشور ما به این آگاهی رسیده‌اند که بسیاری از کارها را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ در یک دهه گذشته تغییر رفتار آنلاین در زندگی مردم شروع شده و در بسیاری از افراد، خرید آنلاین کالاها یا گرفتن تاکسی آنلاین یا پرداخت قبوض به صورت آنلاین رواج پیدا کرده است. به طوری‌که در حال حاضر مردم کشور ما به این آگاهی رسیده‌اند که بسیاری از کارها را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد.

این تجربه فراگیرِ استفاده از ابزار و تکنولوژی در خرید و مصرف محصولات مختلف، سبب بروز راه‌حل‌های نوین در سایر حوزه‌ها و کسب‌و‌کارها شد. یکی از این حوزه‌ها، صنعت بیمه بود که در حدود ۵ سال پیش، تغییرات ارزشمندی در این صنعت آغاز شد. به این صورت که چند گروه مختلف از متخصصان و کارآفرینان حوزه‌های فناوری و تکنولوژی، تحلیل و بررسی بر صنعت بیمه را آغاز کردند و دریافتند که این صنعت با توجه به نیازهای جامعه و تغییر رفتار آنلاین در دیگر حوزه‌ها، هنوز نتوانسته جایگاه خود را در فضای آنلاین پیدا کند.

همین احساس نیاز نسبت به ایجاد تحول و اینترنتی شدن صنعت بیمه، باعث شکل‌گیری و رشد استارت‌‌آپ‌های بیمه‌ای و بکارگیری دانش نوین در این حوزه شد.

از طرف دیگر با نگاه به صنعت بیمه مشخص شد که در 60 سال گذشته، قوانین سنتی و غیرقابل انعطافی در این صنعت حاکم بوده است. اما از آنجایی که استارت‌آپ‌های جوان بیمه‌ای مانند بیمیتو، ازکی و … بدون داشتن پیش‌فرض‌های سنتی وارد این صنعت شدند، توانستند تحولات بسیار مثبت و به نوعی یک انقلاب بیمه‌ای را رقم بزنند.

یکی از اقدامات و نتایج حضور این شرکت‌های نوظهور، تغییر فضا در بدنه صنعت بیمه کشور و تغییر جدی نگرش در شرکت‌های بیمه‌ای بوده است. در حال حاضر در اغلب شرکت‌های بیمه‌ای همکاری جدی و نزدیکی با استارت‌آپ‌ها در حال جریان است و در واقع مقاومتی که صنعت بیمه در ابتدا در برابر تکنولوژی داشت، تا حد بسیار خوبی برطرف شده است. البته نتایج به‌دست‌آمده هنوز تا نقطه مطلوبی که هدف استارت‌آپ‌های بیمه‌ای است، فاصله زیادی دارد.

استارت‌آپ‌های بیمه‌ای چگونه صنعت بیمه را متحول کرده‌اند؟

یکی از خدماتی که استارت‌آپ‌های بیمه‌ای ارائه کرده‌اند، نشان دادن شکل جذاب‌تری از صنعت بیمه به مردم و همچنین نشان دادن نیاز موجود به ارتقای دانش بیمه‌ای توسط ابزارها و امکانات دیجیتال است.

از دیگر اقدامات مهم، تحرکی است که در صنعت بیمه ایجاد شده است. افراد فعال در صنعت بیمه که سنتی و غیرقابل ‌انعطاف بودند، در حال حاضر به فعالیت‌های جدید علاقمند شدند و فضای قدیمی صنعت بیمه که کاملا انسان‌محور و بروکراتیک بود، در حال تغییر است. برای نمونه در حال حاضر موضوعی که در بیشتر شرکت‌های بیمه مطرح است، این است که در آینده نزدیک فرآیندهایی مانند دریافت خسارت، بدون نیاز به مراجعه حضوری و با روشی سریع و آنلاین انجام شود.

نمونه‌ای از تغییرات ایجاد شده در صنعت بیمه این است که در حال حاضر صدور بیمه بدنه بدون نیاز به مراجعه حضوری کارشناس بازدید برای تأیید سلامت خودرو، توسط امکانات امنی که از طریق استارت‌آپ‌ها ایجاد شده است، انجام می‌شود.

همچنین در حال حاضر برای دریافت خدمات بیمه‌ای و مقایسه شرکت‌های بیمه دیگر نیازی به تلاش زیادی نیست و این امکانات به شکل راحت‌تری از طریق سایت‌های خرید آنلاین بیمه مثل بیمیتو و ازکی در اختیار مردم قرار گرفته است.

ادغام؛ آغازی دیگر… 

تاریخچه اینشورتک و استارت‌آپ‌های بیمه با نام «بیمیتو» گره خورده است. بیمیتو کار خود را در صنعت بیمه با تمرکز روی بیمه‌های خودرو و مسافرتی از اواسط سال ۹۵ آغاز کرد و در پایان سال ۹۸ بعد از ۳ سال فعالیت با مجموعه «ازکی» ،برند دوم بازار، ادغام شد. دلیل اصلی این ادغام، رویکرد متفاوت ازکی و تمرکز بیشتر این مجموعه بر حوزه‌های دیگر مانند بیمه درمان، بیمه عمر و بیمه‌های سازمانی و همچنین همگرایی در بخش‌های مختلف فنی و مالی ذکر شده است.

نظر «حامد ولی پور» مدیر عامل مجموعه بیمیتو و ازکی در این خصوص: «پس از پیشنهاد ادغام بیمیتو و ازکی، دیدیم که با کنار هم گذاشتن این دو مجموعه، ارزش افزوده خوبی ایجاد خواهد شد که به پیشرفت این دو مجموعه کمک خواهد کرد. این پیشنهاد را بیشتر بررسی کردیم و بعد از جلسه‌های متعدد بین هم‌بنیان‌گذاران، متوجه شدیم که نگاه مثبتی در هر دو طرف برای ادغام وجود دارد و آن را انجام دادیم، همچنین «تیم لطیف» رئیس هیت مدیره مجموعه بیمیتو و ازکی، این ادغام را تصمیمی سخت اما بسیار درست و هوشمندانه بیان می‌کند.»

در حال حاضر هر دو برند یعنی بیمیتو و ازکی با تمرکز بر روی بخش‌های مختلفی از بازار بیمه، در این صنعت فعالیت می‌کنند که همین موضوع هم مزیت اصلی حفظ همزمان دو برند است. البته به گفته مدیران مجموعه بیمیتو و ازکی، احتمال گسترش محصولات و خدمات این دو برند در آینده نزدیک وجود دارد که باید تا زمان مشخص شدن جزئیات آن، منتظر ماند.

شیوع بیماری کرونا؛ مشکلات و فرصت‌ها

ادغام ازکی و بیمیتو در زمان اوج شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد و پروسه‌ پیچیده‌ ادغام، با دورکاری همزمان شد که همین موضوع پیچیدگی‌های موجود در روند ادغام دو مجموعه را افزایش داد. به گفته مدیران ازکی و بیمیتو، این مجموعه همزمان با عبور از چالش‌های ساختاری و فرهنگی در فرآیند این ادغام، استانداردهای لازم را برای دورکاری ایجاد کرد. به طوری که در حال حاضر بیش از 90 درصد اعضای تیم ازکی و بیمیتو به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند.

البته به گفته مدیران این مجموعه، با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت به صورت دورکاری، می‌توان بعد از گذار از شرایط کرونا، در آینده و در زمان‌ها و شرایط لازم مثل آلودگی هوا و … هم از تجربه موجود در زمینه دورکاری استفاده کرد.

یکی دیگر از چالش‌هایی که کرونا در صنعت بیمه ایجاد کرد، تعطیلی یا کاهش فعالیت‌های برخی از مراکز و نمایندگی‌های بیمه و محدودیت‌ها و ملاحظات رفت‌و‌آمدی در این دوران بود که البته این چالش در حال حاضر تبدیل به یک فرصت شده است؛ چون بعد از شیوع این بیماری، استقبال مردم از خرید آنلاین بیمه و استفاده از سایر خدمات آنلاین در زمینه بیمه بیشتر شده است. به صورتی که افزایش استقبال مردم و تغییر نگاه آنها به خرید آنلاین بیمه، افزایش فروش در ازکی و بیمیتو و حتی ورود جدی برخی شرکت‌های بیمه به فروش آنلاین را به همراه داشته است.

اهمیت بیمه در کشور؛ به مناسبت 13 آذر و روز بیمه

برای درک بهتر اهمیت بیمه در کشور، باید از دو منظر به موضوع نگاه کرد، یکی شاخص ضریب نفوذ بیمه است که این شاخص یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورهاست. این شاخص را می‌توان به این صورت توضیح داد: یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که به توسعه یک کشور می‌انجامد، میزان انجام سرمایه‌گذاری‌ در آن کشور است. این موضوع به طور مستقیم متأثر از وجود امنیت در سرمایه‌گذاری است که صنعت بیمه می‌تواند یکی از عوامل ایجاد این امنیت باشد. به بیان دیگر صنعت بیمه قدرتمند سبب کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و در نتیجه ارتقای توسعه‌یافتگی کشور خواهد شد.

از سوی دیگر، بیمه باعث ارتقای کیفیت زندگی مردم خواهد شد. به این صورت که احساس امنیت در مورد خطرات احتمالی برای سرمایه مادی و معنوی جامعه، با بیمه‌های مختلف مثل بیمه اتومبیل، بیمه عمر و بیمه درمان پوشش داده خواهد شد. در واقع بیمه به کیفیت زندگی افراد در جامعه کمک می‌کند و در نهایت افرادی که زندگی با کیفیت‌تری داشته باشند، می‌توانند ارزش‌های بیشتری در جامعه و کشور ایجاد کنند. به عبارت دقیق‌تر، چرخه‌ای که یک صنعت بیمه کارآمد ایجاد می‌کند در زنجیره ارزش کشور نقش کلیدی و اساسی‌ ایفا خواهد کرد.

تغییر؛ نیازمند توسعه

در بدنه صنعت بیمه مهم‌ترین چالش، کُندی در تغییر است. نیاز به ارتباط تکنولوژیک به صورت دسته‌اول و سیستماتیک با شرکت‌های بیمه لازمه اولیه این تغییر خواهد بود که عدم سرمایه‌گذاری و عدم آمادگی شرکت‌های بیمه در حوزه تکنولوژی باعث این کندی شده است. برای مثال هنوز فروش بیمه شخص ثالث به صورت در لحظه یا آنی در هیچ یک از شرکت‌های بیمه به درستی صورت نمی‌گیرد، اما اگر در همان لحظه‌ای که فرد درخواست خرید بیمه را ثبت می‌کند، استعلامات لازم به صورت وب سرویسی از نهادهای ذی‌ربط انجام ‌شود و مدارک در سامانه شرکت بیمه بارگزاری شود، همان لحظه بیمه صادر خواهد شد؛ دقیقا مانند خرید آنلاین بلیط هواپیما. این موضوع نشانگر فاصله واقعی صنعت بیمه با ارائه محصول به‌روز و مورد نیاز جامعه و رسیدن به نقطه مطلوب است.

تلاش‌های صورت گرفته کماکان در ابتدایی‌ترین لایه تکنولوژی در صنعت بیمه است و این بدین معنی است که کشور ما با گذشت زمان و در مراحل بعد، با محصولات بسیار باکیفیت‌تری در صنعت بیمه مواجه خواهد بود.

در و اقع می‌توان در آینده نزدیک منتظر تجربه‌های جالب‌تری در استفاده از خدمات بیمه‌ای بود. در این خصوص ازکی و بیمیتو در حال تلاش برای بهبود و پیشرفت برای آینده صنعت بیمه کشور هستند و از دید این مجموعه، آینده بسیار روشن است و تحولات اساسی‌تر در این صنعت به زودی اتفاق خواهد افتاد.

خبر پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید