نامه نایب رئیس کانون بازنشستگان سمنان به رئیس‌جمهور

0

نامه نایب رئیس کانون بازنشستگان سمنان به رئیس‌جمهور/ دستمزد جوابگوی زندگی کارگران و بازنشستگان نیست

نامه نایب رئیس کانون بازنشستگان سمنان به رئیس‌جمهور/ دستمزد جوابگوی زندگی کارگران و بازنشستگان نیست

نائب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان سمنان طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار رسیدگی جدی به وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان و برآورده شدن مطالبات آنها شد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ حبیب الله محقق (دبیر اجرایی خانه کارگر و نائب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان سمنان) در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهوری، ضمن تشریح اوضاع جامعه کارگری و بازنشستگی استان و کشور، در باب تبعات ناشی از بی‌توجهی به وضعیت و مزد معیشت این اقشار هشدار داد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است:

آقای رئیس جمهور مستحضر هستید که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ما بویژه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی در شرایط کنونی کشور مناسب و قابل دفاع نیست و این بواسطه شرایط بد اقتصادی کشور می‌باشد که تاثیر منفی در زندگی مردم ما گذاشته است، متعهد بودن بسیاری از کارگران و مستمری‌بگیران در قبال نظام مقدس جمهوری اسلامی و خون هزاران شهید، باعث شده تا این جماعت درد کشیده دست به تحصن و یا اجتماع برای اعلان نارضایتی‌ها نزنند برای اعتراض به وضعیت زندگی و معیشت خود.

آقای رئیس جمهور تا کی باید شاهد سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها و جنایات اقتصادی توسط بعضی از افراد مسئول و ناآگاه و شاید هم بدخواه باشیم. جناب آقای رئیس جمهور آشنا هستید به این درد که معوق ماندن قریب به هشت ماه اندک حقوق ماهیانه کارگران اجاره‌نشین یعنی چه و خسارات آن چیست. می‌دانیم که می‌دانید شرمندگی بازنشستگانی که هنوز از رنج خانه‌دار نبودن و مستأجری زندگی کردن، به گرفتاری انواع بیماری دوران پیری هم مبتلا شدن و شرمندگی در مقابل فرزندان و نوه‌ها یعنی چه؟ و قطعاً از وضع اسفناک بیکاری جوانان که اکنون تحمیل فشاری دیگر به خانواده‌های بازنشستگان می‌باشد، مطلع‌اید اما همین جماعت در بزنگاه‌های که نظام و حاکمیت نیازمند یاری داشت در خط مقدم جنگ نظامی، اقتصادی و غیره حضورداشته و دارد و با جان و مال خود برای ارزش‌های نظام مقدس جان فشانی نموده و شهدای بسیار و جانبازانی گرانقدر تقدیم کرده‌اند.

جناب آقای روحانی ما معتقد هستیم که انسان باید حرف و عملش یکی باشد نه اینکه معاونت محترم آقای دکتر نوبخت در اسفند و بهمن ۹۸ اعلام نماید حداقل حقوق نباید کمتر از دو میلیون و هشتصدهزار تومان باشد، آن وقت نمایندگان دولت شما در جلسه شورای عالی کار اجازه ندهند که این مبلغ برای کارگران به تصویب برسد این تبعیض آشکار د دستگاه شما چه معنی و مفهومی دارد، درخصوص اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی هم تبعیض گونه رفتار شد.

آقای رئیس جمهور آیا بازنشستگان تامین اجتماعی از بودجه عمومی دولت سهمی ندارند؟ چرا برای اجرای طرح همسان‌سازی بازنشستگانی که اولا بیش از یک دهه از تصویب طرح در مجلس می‌گذرد بودجه‌ای اختصاص نیافته؟ چرا هیچ تناسبی در طرح همسان‌سازی بین بازنشستگان ۲ صندوق مذکور نیست زیرا حداقل‌ها و حداکثر افزایشات صندوق کشوری با صندوق تأمین اجتماعی تا این اندازه تفاوت فاحشی دارد؟

ثانیا طرح همسان‌سازی برای صندوق‌های مختلف از لشگری و کشوری و تامین اجتماعی در قانون بودجه آمده بود، چرا از محل بودجه و درآمد دولت به صندوق لشگری و کشوری برای اجرای این طرح پرداخت شد اما برای صندوق تامین اجتماعی ریالی پرداخت نگردید، بلکه در قالب واگذاری چند بنگاه ورشکسته که خود بار مالی منفی برای صندوق تامین اجتماعی داشته است، شعار پرداخت برای همسان‌سازی داده شده است؟

آقای رئیس جمهور بدهی دولت‌ها تاکنون به صندوق تامین اجتماعی بالغ بر۳۲۰۰۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که اگر بخشی از این بدهی‌ها در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد، سازمان می‌تواند این طرح را که به طور ناقص اجرا نموده است کامل کرده و تا حدودی حق را به حقدار برساند. اما گویا دولتی‌ها دیواری کوتاهتر از دیوار کارگران و بازنشستگان پیدا نکرده‌اند؛ تامین اجتماعی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر و ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده‌ی شاغل دارد؛ طبق آماری که ما داریم بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان سازمان حداقل‌بگیر هستند؛ آیا سزاوار است که دولت پول این گروه کم‌درآمد را بردارد و برای دیگران هزینه کند؟!

ما بازنشستگان تامین اجتماعی در این مملکت زندگی می‌کنیم و عمری را در تولید و صنعت کشور سپری نموده‌ایم اما هیچ سهمی از بودجه عمومی کشور نداریم چطور دولت از خزانه ملی و بودجه بیت‌المال و پول نفت برای بازنشستگان کشوری و لشگری، همسان‌سازی را انجام داده اما برای تامین اجتماعی هیچ کاری نکرده است؟ از جنابعالی درخواست و خواهش داریم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ باید برای بازنشستگان کارگری مثل کشوری‌ها و لشگری‌ها، بودجه مجزا برای همسان‌سازی اختصاص دهید و دل میلیون‌ها ایرانی دردکشیده تامین اجتماعی رابه دست آورید و با تخصیص اعتبارات لازم در از بین بردن آثار و تبعات منفی از وضعیت به جا مانده، موجبات اجرای نظام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی را همانند سایر صندوق‌ها فراهم سازید.

وضعیت فعلی کارگران ساختمانی بسیار بد است. این قشر ضعیف‌ترین لایه از کارگران کشور به لحاظ برخورداری از حقوق و مزایای شعلی و بیمه‌ای هستند. هم اکنون کارگران ساختمانی تقریبا بیکار شده‌اند و کارهای ساختمانی نیز تعطیل شده است. تعطیلی و بیکاری این کارگران سه دلیل عمده دارد: اولا مردم از کرونا و ابتلا به آن می‌ترسند؛ در نتیجه تعمیرات و ساخت و سازهای خود را به تعویق انداخته یا انجام نمی‌دهند. ثانیا در دوره کرونا، ما شاهد کاهش درآمد همه مردم هستیم؛ بنابراین مردم حتی توان مالی و شرایط اقتصادی انجام تعمیرات یا خرده‌کاری‌های معمول ساختمانی را هم ندارند. ثالثا فصل سرما فرارسیده است و طبعا میزان فعالیت در این بخش شغلی کشور کاهش می‌یابد.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد روزهای سختی در انتظار کارگران ساختمانی کشور است و تاکنون که هیچ خدمتی از سوی دولت به این کارگران در دوره کرونا ارائه نشده است. دولت نه تنها کمکی به کارگران ساختمانی، چه به شکل نقدی و چه به شکل کالایی نکرده است بلکه ما شاهد هستیم همین این کارگران مشمول بیمه بیکاری یا غرامت ایام بیماری هم نمی‌شوند؛ یعنی اگر یک کارگر بیمار شود و یکماه در خانه بیفتد، هیچ غرامتی به او تعلق نمی‌گیرد. تقاضای ما اعطای حمایت از کارگران ساختمانی به دوشکل بسته کالایی و وام بلاعوض است.

در یک کلام، اگر «واقعاً» دولت قصد دارد در سال آخر خود به نفع طبقات مردم، ثروت‌ها را تقسیم کند کارگران چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهند؛ می‌گویند بدهی تامین اجتماعی را بپردازید؛ به الزامات قانون کار و قانون اساسی بازگردید و حقوق جمعی ما را استیفا نمایید!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید