آمادگی اصلاح یارانه‌های پنهان را نداریم

0

معاون سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد؛

جزییات بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام شد/ آمادگی اصلاح یارانه‌های پنهان را نداریم

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ معاون سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: یکی از مهمترین منابع بودجه عمومی باید اموال دولت باشد چراکه در حال حاضر نه امکان افزایش مالیات وجود دارد و نه اینکه آمادگی اصلاح یارانه‌های پنهان را داریم بنا بر این موضوع مهم، شناسایی تمام اموال دولت و مولدسازی آنها با اتکا بر صندوق‌هایETF‌ و عرضه در بازار سرمایه است.

 حمید پورمحمدی در نشست خبری امروز با اشاره به جزئیات بودجه 1400 اظهار داشت: در بودجه سال آینده، منابع عمومی 841 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که 88 هزار میلیارد تومان آن درآمد دستگاه‌ها و بودجه شرکت‌ها 560 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: درآمدها را از 288 هزار میلیارد تومان به 317 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و منابع پیش‌بینی شده برای درآمدهای حاصل از سازمان امور مالیاتی 225 هزار میلیارد تومان است.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه افزود: حقوق کارگران و بازنشستگان 542 هزار میلیارد تومان از بودجه بوده همچنین 104 هزار میلیارد تومان هم برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته‌ایم.

پورمحمدی با بیان اینکه در سال گذشته منابع عمومی 571 هزار میلیارد تومان بود، گفت: این رقم را در بودجه 1400 به 841 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

وی ادامه داد: همچنین درآمدهای مالیاتی در بودجه 99 حدود 288 هزار میلیارد تومان بود که در بودجه 1400 به 317 هزار میلیارد تومان رسیده است که سهم سازمان امور مالیاتی 225 هزار میلیارد تومان است که این رقم در بودجه سال 99 حدود 180 هزار میلیارد تومان بود.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع در نظر گرفته شده از محل عوارض گمرکی در بودجه امسال 24.8 هزار میلیارد تومان بوده که این عدد برای بودجه سال آینده 22.6 هزار میلیارد تومان است. همچنین سایر درآمدها در بودجه امسال 84.2 هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه 1400 به 70 هزار میلیارد تومان رسیده است.

پورمحمدی افزود: منابع از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 107 میلیارد تومان بوده که در بودجه 1400 به 225 هزار میلیارد تومان رسیده است که در بخش نفت این عدد در سال گذشته 56 هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه 1400 حدود 199 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. پیش‌فروش نفت هم 70 هزار میلیارد تومان در بودجه 1400 آمده است.

وی با بیان اینکه پیشنهادات اصلاحات ساختاری بودجه را تقدیم سران قوا کردیم، اظهار داشت: آن چیزی که از اصلاحات ساختاری بودجه عنوان می‌شود بندهایی از پیشنهادات دولت است که البته بخش‌هایی از این پیشنهادات در حال حاضر امکان اجرا را ندارند.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: یکی از مهمترین منابع بودجه عمومی باید اموال دولت باشد چراکه در حال حاضر نه امکان افزایش مالیات وجود دارد و نه اینکه آمادگی اصلاح یارانه‌های پنهان را داریم بنا بر این موضوع مهم، شناسایی تمام اموال دولت و مولدسازی آنها با اتکا بر صندوق‌هایETF‌ و عرضه در بازار سرمایه است.

پورمحمدی درباره حذف یا حفظ ارز 4200 تومانی در بودجه بیان کرد: حذف ارز دولتی مخالفان و موافقانی دارد. موافقان حذف می‌گویند این یارانه رانت‌زا و مخرب تولید است و به معنای پرداخت یارانه به کشورهای خارجی است. در آن سو مخالفان حذف می‌گویند فشار معیشتی در حال حاضر بر روی مردم بسیار زیاد است و اگر یارانه ارز 4200 تومانی حذف شود فشار بیشتری بر مردم خواهد آمد.

وی ادامه داد: طبق تبصره یک به مجلس پیشنهاد کردیم که بر اساس اقتضاء زمان، اختیار، حذف و یا حفظ دلار 4200 تومانی را بدهد. اگر ارز ترجیحی از بودجه 1400 حذف شود صرف حمایت و معیشت مردم خواهد شد.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره صادرات نفت در بودجه 1400 گفت: میزان درآمد حاصل از نفت در بودجه 199 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته و وزیر نفت اعلام کرده که آمادگی تولید 2.3 میلیون بشکه در روز را دارد و بر همین میزان و بر اساس سقفی که اوپک برای ایران در نظر گرفته درآمد نفتی در بودجه در نظر گرفته‌ایم که با ارز 11 هزار و 500 تومانی محاسبه شود.

پورمحمدی ادامه داد: اگر تغییراتی در نرخ ارز و صادرات ارز وجود داشته باشد، بودجه به نحوی تنظیم شده که به منابع آسیبی وارد نیاید.

وی تاکید کرد: مانند بودجه سال 99، 8 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده که 6 میلیارد آن برای نهاده‌های دامی و 2 میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی است.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه میزان صادرات نفت دقیقا با برابر با میزان وصولی در خزانه نیست، اظهار داشت: اول اینکه برخی از مواردی که صادر می‌شود به دلیل تحریم‌ها با یک گذشت دوره زمانی به دست ما می‌رسد یعنی در تاخیر در وصول این منابع وجود دارد. دوم اینکه منابع دولت به حدی بوده که بتواند 6.2 میلیارد دلار را به کالای اساسی اختصاص دهد. بنا بر این برای سال آینده هم همین عدد را پیش‌بینی کردیم. آنچه در خزانه می‌آید آخرین مرحله است که سهم ارز 4200 تومانی محاسبه و در اختیار کالاهای اساسی قرار گرفته است اما اگر چیزی از آن نیامده به این خاطر است که به محض فروش نفت، مابه‌التفاوت آن را از بانک مرکزی می‌گرفتیم اما امسال به دلیل شرایط تورمی قرار شد هر موقع بانک مرکزی منابع را در بازار فروخت دریافت کند.

پورمحمدی ادامه داد: موضوع دیگر این است که آن میزان از نفتی که امسال فروختیم ممکن است پول آن سال بعد به دست‌مان برسد و شاید پول آن به بانک مرکزی رسیده اما در بازار عرضه نشده و میزانی که در بازار عرضه شده سهم دلار 4200 تومانی دولت بوده که صرف معیشت مردم شده است.

وی گفت: موضوع مهم در بودجه از فروش نفت، درآمد 199 هزار میلیارد تومانی است که در صورت عدم تحقق صادرات 2.3 میلیون بشکه، این عقب‌ماندگی را یا از پیش‌فروش و یا از اوراق جبران می‌کنیم بنابراین در بودجه الزامی برای صادرات 2.3 میلیون بشکه وجود ندارد بلکه الزام، تحقق درآمد 199هزار میلیارد تومانی است.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره سهم فروش اموال شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه بیان داشت: در بودجه 1400 در نظر گرفته شده که 95 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌ها را از طریق بازار سرمایه بفروشیم که این کار شدنی است البته باید ساز و کار آن در بازار سرمایه اتخاذ شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید