سهم تامین اجتماعی و متناسب‌سازی چقدر است؟

0
تامین اجتماعی

۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی، پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و متناسب‌سازی/ سهم تامین اجتماعی و متناسب‌سازی چقدر است؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۹۰ هزار میلیارد تومان برای چند منظور مشترک در نظر گرفته شده که یکی پرداخت دیون دولت به تامین اجتماعی است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ بند «و» در تبصره دو لایحه بودجه ۱۴۰۰ مانند لایحه بودجه سال قبل به پرداخت بدهی‌های دولت اختصاص دارد؛ اما سوال اینجاست که سهم سازمان تامین اجتماعی از ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در این بند قانونی چقدر است؟

در بند و تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: «به منظور استمرار پرداخت‌های ناشی از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی، در بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تامین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تامین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول حالت اشتغال، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل ارائه حق‌الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد تامین نماید.»

با این حساب، فقط بخشی از این ۹۰ هزار میلیارد تومان قرار است بابت بدهی دولت به سازمان مصرف شود (بدهی‌ای که تا سال آینده به بیش از ۳۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید) بخشی دیگر برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان همه صندوق‌ها و بخشی برای رتبه‌بندی معلمان و البته سایر مصارف خرج خواهد شد؛ سوال اینجاست که آیا این مبلغ اشتراکی برای پرداخت بدهی دولت به سازمان کفایت می‌کند؟ آنهم وقتی که شرایط پرداخت نقدی نیست و قرار است در قالب واگذاری سهام و دارایی‌های سرمایه‌ای انجام شود؟

آیا نمایندگان مجلس این ایراد را برطرف و سهم سازمان را افزایش خواهند داد؟ پاسخ این سوال به روند بررسی بودجه در هفته‌های آتی بستگی دارد./دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بیمه/

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بیمه
دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بیمه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید