۳۰۰ هزار نفر از افراد ۱۷ تا ۵۰ ساله روستایی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند

0

رییس سازمان بهزیستی کشور در آستانه روز جهانی افراد دارای معلولیت در خصوص اقدامات این سازمان در بخش های مختلف حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی و… افراد دارای معلولیت توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  به نقل از مهر، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور صبح امروز در جمع خبرنگاران در خصوص خدمات ارائه شده این سازمان به افراد دارای معلولیت در بخش های حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی، مناسب سازی، تأمین مسکن، کرونا، پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تلفیق اجتماعی و … در آستانه روز جهانی افراد دارای معلولیت توضیحاتی را ارائه داد.

وی در ابتدا با گرامیداشت این روز و ابراز امیدواری جهت فراهم کردن شرایطی که افراد دارای معلولیت بتوانند زندگی مستقل و دارای منزلت اجتماعی در جامعه و خانواده داشته باشند، اظهار داشت: حدود ۱۰ درصد جوامع را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و این بزرگترین اقلیت تمام جوامع است.

قبادی دانا تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت های مختلفی را سازمان بهزیستی کشور انجام می دهد که در بحث پیشگیری از وقوع معلولیت ها می توان به موارد متعددی اشاره کرد. در سال ۹۸ غربالگری شنوایی برای نوزادان صورت گرفت تا از ایجاد ناشنوایی در بیش از سه هزار نوزاد شیرخوار جلوگیری شود و همچنین غربالگری پیشگیری از مشکلات بینایی و تنبلی چشم در میان سه میلیون و ۳۰۰ کودک با پوشش ۸۱ درصدی انجام شد و باعث شد از معلولیت بینایی در ۱۶ هزار و ۲۰۰ کودک جلوگیری شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مشاوره های ژنتیک ما در بیش از ۲۹۰ مرکز انجام می شود که در سال گذشته برای ۳۸۴ هزار خانوار آزمایش های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت انجام شد و با سقط درمانی و با مجوز پزشکی قانونی از تولد هزار و ۴۴۴ نوزاد دارای معلولیت جلوگیری شد. تا پایان ۱۴۰۰ تمام خانوارهای دارای دو معلول مورد مشاوره و آزمایش های ژنتیک قرار می گیرند.

قبادی دانا ادامه داد: بعد از تصویب لایحه دولت برای قانون افراد دارای معلولیت در سال ۹۷ که به دستگاه ها ابلاغ شد ۶ آیین نامه مصوب شد و اساسنامه صندوق شغلی افراد دارای معلولیت نیزمصوب شد که در حال حاضر برای تایید به شورای نگهبان رفته است و امیدواریم هر چه سریع تر اقدامات لازم در این خصوص صورت بگیرد. در حال حاضر آمادگی برای راه اندازی صندوق تسهیلات اشتغال برای افراد دارای معلولیت فراهم آمده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم ما تشویق افراد دارای معلولیت برای زندگی در بطن اجتماع است و لازم است برای این منظور وسایل حمل و نقل عمومی، اماکن فرهنگی اداری، تفریحی و … مناسب سازی شود و دسترس پذیری برای این افراد صورت بگیرد.

قبادی دانا گفت: کمک هزینه مناسب سازی منازل مسکونی افراد دارای معلولیت به بیش از ۲۵ هزار مورد رسیده است که در سال جاری ارائه شده است. این کمک هزینه برای حل مشکلات خودرو و مسکن افراد بوده که به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به تشکیل ۱۴ جلسه ستاد مناسب سازی کشور بیان کرد: امیدواریم پانزدهمین جلسه را نیز در همین هفته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشیم.

قبادی دانا در ادامه در موضوع توانمندسازی افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها بیان کرد: تاکنون ۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت تسهیل گری شده و در اختیار آنها قرار گرفته است که ۷۵ هزار مورد آن در دولت کنونی بوده است. در دو سال اخیر بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی تحویل شده و ۳۶ هزار واحد مسکونی در حال احداث است که از کمک خیرین برای بهره برداری از این واحدها نیز استفاده می کنیم. خانواده های دارای دو معلول به بالا شناسایی شده اند که ۱۴ هزار خانوار هستند. به ۹۲۰۰ خانوار واحدهای مسکونی تحویل شده و ۴۳۰۰ واحد نیز برای آنها در حال احداث است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به کمک به اشتغال برای افراد دارای معلولیت نیز گفت: برای ۱۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت که در مراکز غیردولتی و کارگاه ها مشغول هستند حق بیمه سهم کارفرما از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شده و در ارتباط با رعایت سهمیه سه درصدی استخدام های جدید در دستگاه های دولتی برای افراد معلول از سال ۹۸، ۹۴۰ نفر مطابق این ماده قانونی بعد از آزمون استخدامی جذب دستگاه ها شدند. در سال ۹۹ نیز ۱۳۰۵ نفر سهمیه وجود دارد که این پست ها ستاره دار هستند و افراد دارای معلولیت برای کسب آنها رقابت می کنند و اگر سهمیه پر نشود برای سال آتی محفوظ می ماند.

قبادی دانا در ادامه به پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای ۱۳ هزار دانشجوی دارای معلولیت به صورت الکترونیکی شهریه ها پرداخت می شود، در هفته جاری نیز سامانه الکترونیکی دانشجویان تحت پوشش بهزیستی رونمایی می شود. مطابق قانون برای معلولین متوسط، شدید و خیلی شدید که در دهک درآمدی یک تا هفت هستند، شهریه به صورت کامل پرداخت می شود همچنین به ۲۵۰۰ دانشجوی شاغل در دانشگاه دولتی نیز کمک هزینه تشویقی پرداخت می شود، در هفته پیش رو نیز از دانشجویان برتر تحت پوشش بهزیستی که با رتبه زیر هزار در دانشگاه پذیرفته شده اند تقدیر خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با خدمات حمایت بهزیستی در خصوص بیمه تامین اجتماعی، بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی برای افراد ۱۷ تا ۵۰ ساله روستایی و عشایری نیز گفت: ۳۰۰ هزار نفر از این جامعه تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند و کمک هزینه معیشتی برای معلولان شدید و خیلی شدید که به سن ۱۸ سالگی رسیده و فاقد شغل هستند نیز تامین شده است، ۱۴۷ هزار خانوار از این عزیزان که در دهک یک، دو و سه هستند شناسایی شده و ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آنها شارژ می شود که این سومین مرحله در سال جاری است که کمک هزینه معیشتی به این خانوارها پرداخت می شود. البته برای ۸۵۰ هزار خانوار دارای معلولیت به صورت ماهیانه مبالغی تحت عنوان مستمری پرداخت می شود که در سال جاری ۱۵ درصد افزایش داشته و امیدواریم با توجه به تورم در سال بعدی تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کند. ما به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم که در ۱۴۰۰ مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است تا قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را اجرا کنیم تا کنون در بودجه ۱,۷۰۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از ده درصد بودجه مورد نیاز درج شده و درخواست می کنیم این مبلغ افزایش پیدا کند.

قبادی دانا در ادامه با اشاره به همه گیری بیماری کرونا و اقدامات این سازمان در مراکز تحت پوشش بهزیستی گفت: از ابتدای شیوع کرونا کمیته پیشگیری در سطح ستاد و استان ها شکل گرفت. سه نوبت کمک هزینه برای تهیه اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی برای مراکزی که معلولان و بیماران ذهنی را نگهداری می کردند انجام شد، در یک اقدام جهادی نیز واکسیناسیون آنفلوآنزا برای ۸۰ هزار نفر از این افراد به صورت رایگان انجام شد. در نهایت حدود ۶ هزار نفر از افرادی که در مراکز شبانه روزی ما نگهداری می شوند به بیماری کرونا مبتلا شدند که ۴۰۹۷ نفر بهبود پیدا کردند و ۱۶۴۲ نفر نیز در حال درمان هستند. متاسفانه ۴۰۱ نفر از این عزیزان را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته جهانی افراد دارای معلولیت گفت: در این هفته ما سامانه الکترونیکی و هوشمند مردمی را افتتاح می کنیم و به این ترتیب مردم می توانند با شماره ۱۴۸۲ و بدون گرفتن کد تماس گرفته و بر عملکرد ۴۰ هزار مرکز بهزیستی نظارت مستقیم داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ۵۱ هزار سالمند و بیماران روانی و مزمن شرایط حضور در خانواده را ندارند و در بیش از ۹۰۰ مرکز شبانه روزی نگهداری می شوند، گفت: برای هر کدام از این افراد ماهیانه بین ۹۲۴ تا یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به صورت یارانه در کارت بانکی مراکز نگهداری شارژی می شود و همین طور برای اینکه به نگهداری افراد درون خانواده توجه داشته باشیم پرداخت حق پرستاری و توانبخشی این افراد را گسترش داده ایم در حال حاضر برای ۲۷ هزار معلول دارای ضایعه نخاعی تا ۵۵۰ هزار تومان ماهیانه برای کمک هزینه حق پرستاری کمک می شود و ۱۲ هزار خانوار دارای معلول شدید و غیر شدید که ضایعه نخاعی نیستند این کمک هزینه در نظر گرفته شد. در هفته پیش رو ۲۰ هزار خانوار دیگر نیز به این شمار اضافه می شوند و تعداد افراد دارای معلولیت که در منزل نگهداری می شوند به ۸۴ هزار خانوار افزایش پیدا می کند و از تعداد افراد دارای معلولیت که در مراکز ما نگهداری می شوند پیشی می گیرد. همچنین ۱۴۰۰ مرکز روزانه ما برای ۵۱ هزار معلول خدمات توانبخشی ارائه می دهد که برای هر نفر ۶۰۰ هزار تومان ماهیانه به این مراکز پرداخت می شود. تلاش کردیم خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه پایه دربیاید.

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بیمه
دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بیمه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید