کارگران ساختمانی نمی‌توانند حق بیمه خود را بپردازند

0
نبض بیمه+کارگران ساختمانی نمی‌توانند حق بیمه خود را بپردازند
نبض بیمه+کارگران ساختمانی نمی‌توانند حق بیمه خود را بپردازند

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی در کشور بر ضرورت اقدام نمایندگان مجلس برای بازپس‌گیری طرح اصلاحِ «ماده ۵» قانون بیمه کارگران ساختمانی تاکید کرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  به نقل از ایلنا، محمد باقری (عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی کشور) درخصوص اعتراضات کارگران نسبت به یکسویه بودن طرح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی، گفت: کارگران معتقدند این طرح به نفع کارفرمایان و به ضرر کارگران است و امیدواریم این طرح که به شدت با مخالفت کارگران صنعت ساختمان روبرو شده، از سوی نمایندگان امضاکننده‌ی آن بازپس‌گیری شود.

وی با بیان این مطلب گفت: طرحی که هم‌اکنون به عنوان اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در دست بررسی است، امنیت شغلی کارگران ساختمانی را به خطر می‌اندازد این درحالی است که قانون بیمه کارگران ساختمانی که در سال ۸۶ مصوب شد، باعث ایجاد امید در کارگران زحمتکش شد که با همکاری ادارات کار و تلاش شبانه‌روزی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی و شعب تأمین اجتماعی، بسیاری از این عزیزان ساماندهی و تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

باقری با تاکید بر اینکه تصویب این طرح به زیان کارگران ساختمانی است، افزود: باید در طرح اصلاحِ ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی طوری اقدام شود که امنیت شغلی کارگران ساختمانی تا حد ممکن تامین شود.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی کشور با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی با دشواری‌های بسیار می‌توانند حق بیمه خود را بپردازند، تصریح کرد: حق این قشر زحمتکش نیست که به آنها کم‌توجهی شود. لازم است در طرح اصلاحِ «ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی» حداقل حقوق آنها به نحوی تعیین شود که از امنیت شغلی برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی جزو نیروی کار و سرمایه اصلی کشور به شمار می‌آیند و اجرای این طرح آنها را قربانی می‌کند، تصریح کرد: اوضاع کارگران ساختمانی در سراسر کشور به هیچ‌وجه مساعد نیست و آنها سال‌هاست رکودِ بی‌سابقه‌ی بخش ساخت‌وساز و کاهش فرصت‌های اشتغال به اضافه‌ی موانع بیمه شدن که متاثر از نظام سهمیه‌بندی است را تجربه کرده‌اند و حالا «کرونا» و رکود متعاقب آن نیز مزید بر علت شده است.

به گفته باقری؛ شرایط در چند سال گذشته به سمت بحرانی شدن پیش رفته است، حال در چنین شرایطی طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس قرار گرفته است. این ماده قانونی، مربوط به تامین منابع مورد نیاز برای بیمه کارگران ساختمانی است و به سازوکار خرید هزینه بیمه از محل پروانه‌ها و جواز ساخت ساختمان‌ها برمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه باید در طرح اصلاحِ «ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی» به منافع کارگران ساختمانی توجه جدی شود، بیان داشت: البته باید در بررسی این طرح، اعضای تشکل‌های کارگران ساختمانی و نمایندگانشان حضور  و در بحث‌ها مشارکت داشته باشند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی کشور ادامه داد: باید تمامی موارد اختلافی و ایرادات طرح اصلاحِ «ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی رفع شود تا این شبهه در جامعه کارگران صنعت ساختمان مبنی بر اینکه در نگارش این طرح به آنها خیانت شده است، از بین برود.

وی در پایان تصریح کرد: کارگران ساختمانی کشور تا امروز به نشانه همراهی با مجلس سکوت کرده است، نمایندگان نباید این سکوت را حمل بر رضایت آنها فرض کنند؛ گرچه در مخالفت با این طرح بارها از سوی نمایندگان تشکل‌های صنعت ساختمان گلایه‌ها و انتقادهای زیادی مطرح و رسانه‌ای شده. با این حوال درخواست از نمایندگان امضاکننده این طرح این ست که امضای خود را برای این اجرای این طرح معیوب پس بگیرند.

منبع: ایلنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید