کرونا چه تاثیری روی کار فریلنسرها گذاشته است

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ شیوع کرونا از اسفند سال گذشته تا کنون روال همه چیز را تغییر داده،‌ از جمله روال عادی فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها و نیروهای انسانیشان. حالا بیش از نیمی از نیروهای کسب‌وکارهای مختلف به دنبال محدودیت‌های اجباری و قرنطینه، دورکار شده‌اند و حتی برخی شرکت‌های استارت‌آپی هم اعلام کرده‌اند بعد از کرونا نیز همچنان دورکار بخش‌هایی از فعالیت‌هایشان را ادامه می‌دهند. اما در این بین روند کاری فعالیت فریلنسرها یا آزادکارها چگونه است؟ آیا بحران کرونا فعالیت این افراد که به نوعی از سال‌ها قبل دورکاری و کار در خانه را تجربه‌ کرده‌اند را نیز متاثر کرده؟‌ برخی همزمان با شیوع کرونا پیش‌بینی می‌کردند که کرونا فرصتی برای فریلنسرها یا آزادکارها خواهد بود تا پروژه‌های بیشتری بگیرند و در نتیجه درآمد بیشتری نیز کسب کنند. با این حال مدیران دو سرویس ارائه دهنده خدمات به فریلنسرها اعلام می‌کنند که کرونا تاثیر چندانی بر رشد آنها نداشته و این سرویس‌ها در چند ماه اخیر و به دنبال شیوع کرونا رشد طبیعی خود را طی کرده‌اند.

 برخی گزارش‌های اقتصادی نشان می‌دهد، فریلنسرها یا دست کم آن دسته از فریلنسرها که به صورت مستقل برای مدت یک یا دوسال کار کرده‌اند در دوران رکود مانند رکودهای اقتصادی وضعیت‌شان بهتر از بقیه خواهد بود، آن هم به سه دلیل: انعطاف‌پایری، کنترل و تجربه. اما واقعا تا چه میزان این فرمول برای فریلنسرهای ایرانی آنهم در بحران شیوع کرونا با واقعیت تطابق دارد.

نیما نورمحمدی، موسس سایت پونیشا، سرویسی که شرایط کار برای فریلنسرها یا آزادکارها را فراهم می‌کند در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که شیوع ویروس کرونا باعث رشد عجیب و غریبی برای این کسب‌وکار نشده است. او رشد این کسب‌وکار را نیز وابسته به شرایط اقتصادی کشور می‌داند و در این مورد به پیوست می‌گوید: «در حال حاضر وضعیت اقتصادی مطلوب نیست و خیلی‌ها از کار بیکار شده‌اند و خیلی از کسب‌وکارها هم به سمت تعطیلی رفته‌اند و قرنطینه به خاطر کرونا هم تاثیرات منفی خودش را گذاشته است.» او تاکید می‌کند که هرچند در سال جاری آنها با رشد قابل ملاحظه‌ای در جذب فریلنسرها و ثبت پروژه از سمت گروه‌های مختلف مواجه بوده‌اند؛ اما به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی این رشد چندان چشمگیر نبوده است.

براساس توضیحات او پونیشا در زمان شیوع کرونا تعداد پروژه‌های ثبت‌شده‌اش ۲۶ درصد رشد کرده و این رشد در زمینه انجام پروژه‌ها ۴۶درصد بوده است. نورمحمدی اعلام می‌کند که رشد مورد انتظار آنها در بخش تعداد پروژه‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است. البته او یکی از دلایل محقق نشدن رشد مورد انتظارشان را به دلیل افزایش قیمت هزینه ایجاد پروژه در پونیشا  از ۱۰ هزارتومان به ۱۷ هزارتومان می‌داند. بااین حال او رسیدن رشد در بخش انجام پروژه‌ها به عدد ۴۶ درصد را یک رشد قابل توجه و خوب  در این شرایط اقتصادی و شیوع کرونا توصیف می‌کند.

در همین زمینه ایمان قصرفخری، موسس سایت پارسکدرز، به عنوان پلتفرم ارائه خدمات به فریلنسرها که در شیراز هم فعالیت دارد، می‌گوید که کرونا باعث تغییر چندانی در فعالیت این کسب‌وکار نشده است. او در این مورد به پیوست اعلام کرد: «در پارسکدرز در زمینه شروع به فعالیت فرینلسرها و ثبت سفارش‌ها با رشد مواجه بوده‌ایم، ولی این رشد غیرقابل پیش‌بینی نبوده و از سال گذشته و در برنامه‌ریزی‌هایمان برای سال ۹۹ این رشد را پیش‌بینی کرده‌ایم.» در واقع آنطور که از توضیحات قصرفخری استنباط می‌شود، می‌تواند گفت کرونا در حالی که بسیاری از کسب‌وکارها را فلج کرده و آنها را تا آستانه ورشکستگی کشانده، روی این کسب‌وکار فعال در حوزه فریلنسنینگ تاثیر منفی نداشته است.

او توضیح می‌دهد که روند رشد این کسب‌وکار نسبت به سال گذشته یک روند رشد نزدیک به ۸۰ درصدی بوده است. قصرفخری تاکید می‌کند که آنچه در کسب‌وکارهایی مانند پارسکدرز اهمیت دارد تعداد سفارش‌دهندگان انجام پروژه است. براساس توضیحات او در حالی که تعداد فرینلسرهای همکار این سایت تا ۲ برابر افزایش پیدا کرده‌اند؛ اما میزان ثبت سفارش‌ها در این سایت تغییر چندانی نکرده است.

البته او تاکید می‌کند که این پلتفرم جامعه محدودی از فریلنسرها را پوشش می‌دهد و هم‌اکنون بخش قابل توجه‌ای از فرینلسرها به صورت جداگانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ چرا که شبکه ارتباطی خود را ایجاد کرده‌اند و می‌توانند به صورت مستقل فعالیت کنند. به گفته قصرفخری پارسکدرز و دیگر پلتفرم‌های فعال در این حوزه بیشتر برای فریلنسر‌های کاربرد دارد که شبکه ارتباطی خوبی ندارند و نمی‌توانند به صورت مستقل فعالیت کنند.

منبع: پیوست

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید