تپسی به‌عنوان اولین شرکت استارت‌آپی وارد بورس می‌شود

0
تپسی-نبض بیمه
تپسی-نبض بیمه

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کردند که پذیرش اولیه تپسی در بازار بورس صورت گرفته است و به‌زودی قرار است نماد تپسی در فرابورس قرار بگیرد.

ستاری در این خصوص گفت: «ورود یک شرکت به بازار بورس اوج پختگی و بلوغ آن مجموعه است. این اتفاق یعنی پذیرش این شرکت در اقتصاد رسمی کشور؛ موضوعی که نشان از توانمندی دانشی و تخصصی جوانان کشورمان که به عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشور واردشده‌اند، دارد.» رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: «صنعت دانش‌بنیان و استارت‌آپی یک صنعت نوظهور در کشور است و ورود یکی از اعضای آن در بازار بورس به معنای به رسمیت شناخته شدن این مجموعه در اقتصاد کشور است. اگر به ترکیب شرکت‌های بزرگ دنیا تا 20 سال پیش نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که درگذشته 10 شرکت بزرگ دنیا را شرکت‌هایی تشکیل می‌دادند که بر مبنای دارایی‌های ثابت و مشهود بناشده و رشد کرده بودند اما امروز این‌طور نیست. امروز از 10 شرکت بزرگ دنیا، تقریباً نیمی را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که در حوزه اینترنت، فناوری و دانش فعالیت می‌کنند.»

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: «ورود تپسی به بازار بورس قدم اول است. یعنی با این اتفاق، مسیر برای حضور دانش‌بنیان‌ها به این بازار سودده تسهیل و ازاین‌پس خود مردم سرمایه‌داران این شرکت‌های مبتنی بر دانش و نیروی انسانی می‌شوند.»

به گفته او، این موضوع هم به تأمین مالی خود شرکت کمک می‌کند و هم سود آن عائد جامعه و مردم می‌شود. ستاری پذیرش اولیه شرکت تپسی در بازار بورس را خبری خوش برای شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق دانست و گفت: «امیدواریم این اتفاق، شروع ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های توانمند دیگر به این بازار سرمایه باشد. تا با این کار شاهد حضور و اثرگذاری سرمایه‌های دانشی فرزندان کشور در جامعه باشیم. شاید این موضوع مردم را از بازارهای متلاطم طلا و مسکن بیرون بکشد.»

همچنین مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی روز گذشته در پست توییتری خود از ورود تپسی به‌عنوان اولین شرکت استارت‌آپی خبر داد. او اعلام کرد: «‏پس از چند ماه مذاکره از سوی اتاق بازرگانی تهران، با تسهیلگری وزارت اقتصاد و سازمان ‎بورس، یکی از استارت‌آپ‌های پیشرو کشور در فرابورس پذیرفته شد. «‎تپسی» نخستین شرکت از چهار استارت‌آپی است که برای ورودشان به بازار سهام تلاش کردیم و به‌زودی نمادش در تابلوی ‎فرابورس جای می‌گیرد.»

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی در مورد فرایند قرار گرفتن نماد این شرکت در تابلو فرابورس و وضعیت ارزش‌گذاری آن نیز به پیوست گفت: «قرار گرفتن نماد تپسی روی تابلوی فرابورس اتفاق بزرگی است و امیدواریم نه‌تنها برای تپسی که برای کل کسب‌وکارهای اینترنتی کشور مسیر جدیدی را ایجاد کند. ارزش‌گذاری شرکت هم بعد از قرار گرفتن روی تابلو و در زمان عرضه اولیه صورت خواهد گرفت، البته خیلی روی آن نیز حساسیتی نداریم؛ چراکه همه‌چیز شفاف و مشخص است و درنهایت عقل جمعی تعیین می‌کند که سهام تپسی با چه ارزشی قیمت‌گذاری شود.»

او در ادامه افزود: «نماد تپسی روی تابلو دوم فرابورس که درواقع تابلو اصلی فرابورس است قرار می‌گیرد نه تابلو هدف. از ابتدای تصمیم برای راه‌اندازی بازار هدف ما به همراه دیگر استارت‌آ‌پ‌ها اعلام کردیم که علاقه‌ای به‌قرار گرفتن نماد خود روی این تابلو نداریم؛ چراکه این تابلو برای استارت‌آپ‌های کوچک و متوسط مناسب است.»

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی
میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی

منشی‌پور از اینکه آیا تپسی به سوپراپ تبدیل خواهد شد یا خیر پاسخ داد: «وارد شدن ما به حوزه‌های مجاور مربوط به حمل‌ونقل هوشمند و غیر مجاور آن به معنی تبدیل‌شدن تپسی به سوپر‌اپ نیست. از طرفی دیگر مفهوم سوپراپ شدن یک مفهوم مورد علاقه برای ما در راستای توسعه فعالیتمان نیست.»

او در واکنش به این شرایط بازار بورس و اینکه آیا این تغییرات می‌تواند برای آن‌ها نگران‌کننده باشد گفت: «نگاه ما برای ورود به بازار سرمایه بلندمدت است و فقط به ماه‌های پیش‌رو نگاه نمی‌کنیم. ورود به بورس به بالغ شدن هر شرکتی کمک می‌کند ازجمله تپسی؛ در این بازار می‌توانیم به سرمایه گسترده دسترسی داشته باشیم، هرچند که حالا هم بر اساس شرایط بازار بورس در حال برگشت به حالت عادی خود است.»

 

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید