نبض بیمه:پاسخ به شبهات پیرامون واکسن کرونا، آیا ایران توانایی خرید واکسن کرونا را دارد؟

0

طی روزهای اخیر شایعات زیادی در مورد توانایی یا عدم توانایی ایران در خرید واکسن کرونا از شرکت‌های آمریکایی مطرح شده و بسیاری اعلام کردند که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کشور ما توانایی خرید واکسن کرونا را ندارد. این شایعات از جایی آغاز شد که دکتر مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که ایران قصد خرید واکسن شرکت فایرز آمریکا را ندارد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ این صحبت دکتر مردانی شایعه‌ای را در فضای مجازی راه‌انداخت که ایران به طور کلی توانایی خرید واکسن کرونا را ندارد. در این مطلب به جزئیات برنامه ایران برای خرید واکسن کرونا پرداخته‌ایم. برای اطلاع از جزئیات تولید واکسن شرکت‌های فایرز و مدرنا به لینک زیر مراجعه کنید.

 

آیا ایران توانایی خرید واکسن کرونا را دارد؟

بر اساس گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، ایران در کنسرسیوم سازمان بهداشت جهانی عضو است و تمام 18 شرکت معتبری که واکسن تولید آن‌ها مورد تائید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باید مقدار واکسن مورد نیاز برای کشورهای عضو این کنسرسیوم را تامین کنند. به این ترتیب ایران می‌تواند از واکسن تولیدی هرکدام از این شرکت‌ها استفاده نماید.

بر اساس ادعای حریرچی، فایرز یکی از 18 شرکت عضو کنسرسیوم سازمان جهانی است و ما می‌توانیم از واکسن این شرکت استفاده نماییم، البته امکان انتخاب برای کشورها فراهم است و می‌توانند واکسن شرکت مورد نظر خود را خریداری نمایند، ایران نیز این حق انتخاب را دارد و آنچه که مورد نیاز مردم ایران باشد، خریداری خواهد شد.

 

چرا ایران قصد خرید واکسن شرکت فایرز را ندارد؟

دلیل اظهار نظر دکتر مردانی، قیمت گران واکسن شرکت فایرز اعلام شده، واکسن این شرکت 20 دلار برای هر دوز قیمت دارد، در واقع برای دو دوز مصرف باید قیمتی بیش از 40 دلار پرداخت شود، به اعتقاد دکتر مردانی ایران نیازی به خرید این داروی گران قیمت ندارد، زیرا از منابعی دیگر از جمله شرکت اکسفورد و نهاد کووکس نیز می‌توان واکسن را با قیمتی ارزان‌تر تهیه کرد.

 

آیا ایران تاکنون نسبت به پیش خرید واکسن کرونا اقدام کرده است؟

موضوع دیگری که شبهاتی را برای مردم پیش آورده، پیش خرید واکسن از نهاد سازمان جهانی بهداشت به نام کووکس است. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، 180 کشور عضو کووکس هستند، تاکنون 84 کشور برای خرید واکسن کرونا پول پرداخت کرده‌اند که ایران هم یکی از این کشورهاست. پیش پرداخت ما حدود 52 میلیون دلار اعلام شده که کارهای آن در دست اقدام است. البته با این پیش خرید، واکسن مورد نیاز 10 درصد مردم تامین می‌شود. 10 درصد دیگر از واکسن کرونا مورد نیاز نیز از شرکت‌های خصوصی دیگر کشورها مانند هند تامین خواهد شد.

بر اساس صحبت‌های اخیر سخنگوی وزارت بهداشت، 80 درصد دیگر، از طریق واکسن کرونا تولید داخل واکسینه خواهند شد، طبق برنامه‌ریزی‌ها، واکسن داخلی کرونا تا مهر سال 1400 آماده می‌شود!

 

چرا سفارش خرید ایران در سایت اکونومیست ثبت نشده است؟

سخنگوی وزارت بهداشت در این مورد با اشاره به مشکلاتی که ایران برای تبادل ارز دارد اعلام کرد که کارهای خرید در حال انجام است ولی هنوز به پایان نرسیده، به همین دلیل این سفارش ثبت نشده است، البته 10 درصد واکسن که قرار است از شرکت‌های خصوصی تامین شود نیز در سایت اکونومیست درج نمی‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید