خط تولید واکسن بیماری ماهیان سردآبی راه اندازی می شود

0

خط تولید واکسن بیماری ماهیان سردآبی راه اندازی می شود

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از راه اندازی خط تولید واکسن بیماری (دهان قرمزی) در ماهی های سردآبی خبر داد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛

دکتر احمد عرفان منش عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: توسعه تولید آبزیان برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن انسان از جمله اقدامات مهمی به شمار می‌رود به طوریکه در سیاست‌های کشور نیز به این موضوع اشاره شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تولید ۶۰۰ هزارتن ماهی در قفس مد نظر قرار گرفته شده است، گفت: از این رو می‌بینیم که در سیاست‌های کشور هم توسعه آبزی پروری گنجانده شده است.

عرفان منش خاطر نشان کرد: از آنجایی که منابع آبی کشور ما محدود است و چندسالی می‌شود که میزان این منابع ثابت باقی مانده است بنابراین در حوزه آبزیان می‌بایست آبزی پروری را در پیش بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه زمانیکه آبزی‌پروری توسعه پیدا می‌کند قاعدتاً مشکلات آن نیز با این صنعت توسعه پیدا می‌کند، گفت: از این رو باید به فکر رفع این مشکلات بر سر راه توسعه آبزی پروری باشیم به طوریکه باید موضوع مورد مداقه توسط افراد علمی کشور قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه از سال ۸۴ در مجموعه جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنیم، بیان کرد: اکنون این تحقیقات در مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توسعه پیدا کرده و به مرحله‌ای رسیده که به صنعت خدمات رسانی کند.

عرفان منش با بیان اینکه در حال حاضر بیماری در ماهی قزل آلا یکی از مشکلات آبزی پروری در ماهیان سردآبی است، گفت: این مشکل باعث تعطیلی مزارع پرورش قزل آلا شده و حتی قبل از این شرایط اقتصادی و شیوع بیماری کرونا نیز بوده است.

وی گفت: یکی از اقدامات ما در زمینه تولید واکسن برای ماهیان سردآبی است که از سال ۹۲ آغاز شده است و به تازگی موفق به دریافت اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی شدیم؛ زیرساخت برای احداث خط تولید نیز در حال انجام است.

وی در خصوص این واکسن گفت: ماهی‌های سردآبی دچار بیماری دهان قرمز آنتروباکتریایی (یرسینیوزیس) با عامل باکتریایی یرسینیا راکری می‌شوند که اکثر مزارع پرورش ماهی در کشور را درگیر کرده است لذا در صدد برآمدیم واکسنی برای این بیماری را به نتیجه برسانیم.

عرفان منش خاطر نشان کرد: متأسفانه در هر فصلی و در هر سنی این ماهیان با این بیماری درگیر می‌شوند که این باعث خسارت‌هایی برای صنعت آبزی پروری خواهد شد؛ این بیماری خصوصاً در فصل سرما با سایر بیماری‌ها در ماهیان سردابی همراه می‌شود که این موضوع مزارع آبزی پروری را متضرر می‌کند.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های این واکسن با حمایت معاونت علمی و فناوری و زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری در حال اجرایی است می‌توانیم این واکسن را به تولید انبوه برسانیم.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که تا پایان سال خط تولید واکسن یرسینیوزیس برای بیماری ماهیان سردآبی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه اندازی شود؛ همچنین بنا داریم در این خط تولید ۳۰ میلیون دوز در سال تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون دانش فنی تولید و ساخت این واکسن را به دست آورده‌ایم و برای اولین بار در مقیاس صنعتی در کشور به تولید می‌رسد، افزود: امیدواریم که مزرعه دارها برای پروش این نوع ماهیان سردآبی به دستاوردهای کشور در این زمینه‌ها اعتماد کنند و از این محصول استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید