واکنش توییتری نمایندگان به استعفای پرحاشیه در وزارت بهداشت

0

شب گذشته، رضا ملک زاده پس از هفت سال فعالیت در سمت معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با انتشار نامه‌ای از سمت خود استعفا کرد؛ استعفایی که در واکنش به انتقادات سعید نمکی، وزیر بهداشت از او صورت گرفت. این اتفاق واکنش‌های متفاوتی در پی داشت و بسیاری آن را در شرایط بغرنج فعلی کشور در مواجهه با ویروس کرونا، دور از انتظار و غیرقابل توجیه دانستند.

به گزارش نبض بیمه ، اما ماجرای استعفا به انتقادات تند وزیر بهداشت از وضعیت تحقیقات سلامت برمی گردد که در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به نام ملک‌زاده گفت: «۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک‌زاده در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟» در پاسخ به این صحبت‌ها، ملک زاده، معاون وزیر بهداشت با انتشار نامه‌ای شدیداللحن و بلندبالا و استفاده از ادبیاتی تند استعفای خود را اعلام کرد.

**تسویه حساب آن هم در شب اجرای محدودیت‌های کرونایی

مردم انتظار دارند مسئولان به خصوص در بدنه وزارت بهداشت در شرایط بحرانی کرونا با بیشترین آمار مبتلایان و فوتی‌ها با قدرت حداکثری مناقشه‌ها را کنار گذاشته و تمام تلاش خود را در عبور از این وضعیت قرار دهند. از امروز تعطیلات دو هفته‌ای اجباری برای قطع زنجیره انتقال شروع شده که اجرای درست آن و رسیدن به اهداف مدنظر به هماهنگی در تمام ارکان نظام به خصوص متولیان بهداشت و درمان کشور نیاز دارد؛ موضوعی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در صفحات شخصی خود در توییتر به آن اشاره کردند.

در این باره ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «مردم سال‌هاست گرفتار جماعتی‌اند که در شب اجرای محدودیت‌های کرونایی تازه یادشان می‌افتد با یکدیگر تسویه حساب کنند، آن هم جلوی چشم ملت! ‏معلوم است که با این اعجوبه‌ها آمار تلفات بیشتر و بیشتر می‌شود.»

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با هشتگ “مجلس همراه مردم” نوشت: «استعفای معاونت وزارت بهداشت و درمان کشور در اوج بحران با لیستی از دلایل متنوع و در اعتراض به مدیریت غلط اعلام شده است. دولت برای مهار بیماری، نیازمند مدیران جهادی و اتحاد و همدلیِ درونی و استفاده از سرمایه‌های اجتماعی است. سه قوه برای عبور از بحران همراه شوند.»

اما سید نظام الدین موسوی، نماینده تهران در واکنش به صحبت‌های رییس جمهور درباره مدیریت اشاره کرد و گفت: «رئیس جمهور همین چند روز پیش به منتقدان دولت طعنه زدند که: می گویند مدیریت دولت فلان است، شما اصلاً می دونید مدیریت چیه؟ ‏و حالا امشب در آستانه اجرای مهمترین طرح ضدکرونا معاونین وزارت بهداشت یعنی رکن اصلی دولت در مقابل بحران کرونا استعفا داده اند. ‏آقای روحانی! واقعا مدیریت چیه؟»

** لجبازی دولت با مجلس!

صحبت‌های رییس جمهور درباره اختصاص «بسته کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به بخشی از جامعه» آن هم همزمان با تایید طرح مجلس در پرداخت یارانه کالا‌های اساسی، یکی دیگر از موضوعاتی است که با واکنش نمایندگان روبه رو شد. ماجرا از این قرار است: هفته گذشته وکلای ملت ایرادات شورای نگهبان در طرحی را رفع کردند که به موجب آن، کالابرگ الکترونیکی به ۶۰ میلیون ایرانی با یارانه ۱۲۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود تا قشرهای ضعیف جامعه از طریق خرید کالا‌های اساسی بتوانند حداقل نیاز‌های معیشتی خود را تهیه کنند؛ اما ظاهرا دولت بی اعتنا به این طرح قانونی، یکباره از اعطای بسته معیشتی تا پایان سال پرده برداری کرد.

محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس با یادآوری مخالفت‌های دولت با طرح پرداخت یارانه کالا‌های اساسی گفت: «‏به بهانه فقدان بودجه، با طرح معیشتی مجلس مخالفت کردند، اما ناگهان امروز منبعی یافتند که با آن می‌توانند به یک سوم جامعه، نفری ۱۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض کنند. ‏همان طرح مجلس را دارند با نام دیگری تصویب می‌کنند؛ الحمدلله لااقل در لجبازی‌شان با مجلس، چیزی از دولت به مردم هم می‌رسد.»

همچنین مجتبی توانگر، نماینده تهران و ولی اسماعیلی، نماینده گرمی به تعبیر رییس سازمان برنامه و بودجه درباره طرح مجلس اشاره کردند. توانگر نوشت: «‏رئیس جمهور می‌گفت طرح معیشتی مجلس منابع قابل اتکا ندارد! ‏رییس سازمان برنامه و بودجه دو روز پیش گفت مردم اعانه نمی‌خواهند! ‏امروز دولت اعلام کرد بسته معیشتی خواهد داد؟! ‏عروسک‌بازی بچه‌ها هم یک حساب و کتابی دارد، ولی مملکت‌داری آقایان نه!». اسماعیلی نیز گفت: «وقتی طرح معیشتی مجلس که قرار است در کارت بانکی مردم با حفظ منزلت آنان شارژ شود، از طرف دولت اعانه لقب می‌گیرد، اما کمک صد هزار تومانی دولت که هم ردیف دارد و هم اعتبار، حتما اعانه نیست.»

محسن پیرهادی و احمد امیرآبادی فراهانی، دو عضو هیات رییسه و جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت این اقدام دولت را لجبازی با مجلس تعبیر کردند. پیرهادی تاکید کرد: «مجلس بالاخره دولت بی‌تفاوت را وادار به کار کرد تا به نام خودش هم که شده، به مردم کمک معیشتی کند. ‏ماشینی را که روشن نمی‌شود ۹ ماه دیگر هم هل خواهیم داد، مشکلی نیست؛ هدف فقط رفع مشکلات معیشتی مردم است.»

امیرآبادی نیز گفت: «بعد از لجبازی‬ و مخالفت آقای روحانی با برخی از طرح‌های مردمی مجلس مثل اختصاص بنزین و کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰تومانی به تعداد افراد خانوار، حالا هم رئیس جمهور گفته به نفری ۱۰۰هزار تومان میده هم مجلس تصویب کرده ۶۰هزار تومان پرداخت شود. ‏این اقدام دولت علی برکت الله داره.»

همچنین رشیدی کوچی تصریح کرد: «خدا را شکر بعد از مجلس بالاخره دولت هم به فکر معیشت مردم افتاد. بعد از تصویب طرح معیشتی‬ مجلس توسط شورای نگهبان و الزام دولت به پرداخت کمک معیشتی، رئیس جمهور هم اعلام کردند، اعانه ۱۰۰ هزار تومانی به مردم خواهند داد؛ لجبازی‬ که نفعش را مردم ببرند خوب است.»

برخی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز واکنش‌های مشابهی به این اقدام دولت داشته اند. به نظر می‌رسد در اوضاع کنونی بیش از هر چیزی همدلی و همفکری و هماهنگی بین تمام دستگاه‌ها به خصوص قوای مجریه و مقننه لازم است تا به دور از هر گونه حواشی مشکلات روزافزون مردم حل شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید