نقدی در باب تفاهم نامه اخیر سندیکای بیمه گران با تامین اجتماعی

0

جایگاه سندیکای بیمه گران در بازار بیمه کجاست و ماموریتهای آن چیست؟ بدون تردید مجوز صادره در اداره کار و امور اجتماعی برای سندیکا براساس اساسنامه مصوب بیمه مرکزی ایران بوده است که باید سندیکا همانند هر نهاد صنفی دیگر از آن پیروی نمایدتا الگوی قانون مداری برای همگان در بازار بیمه باشد.در مدت اخیر تفاهم نامه ای با سازمان تامین اجتماعی امضا نموده است که اصولا از نظر حرفه ای و حتی اساسنامه سندیکا اجازه ورود به انرا نداشته است.

به گزارش نبض بیمه ، بی تردید مجوز فعالیت سندیکای بیمه گران در اداره کار و امور اجتماعی بر مبنای اساسنامه‌ای صادر شده است که در آن اجازه ورود و تصمیم گیری درباره شمول حق بیمه تامین اجتماعی برای جامعه بزرگ فروشندگان بیمه شامل نمایندگان ، کارگزاران و بازاریابان بیمه  و سایر حقوق غیر اعضا در  زیر فصل اهداف و وظایف به آن داده نشده است.

روشن است که چنین وکالت و یا حقی برای گفتگو در قراردادهای نمایندگی و کارگزاری هم برای سندیکا دیده نشده است.

به همین  دلیل باورنکردنی نیست که کانون نمایندگان بیمه کشور و یا سایر تشکل‌های  قانونی انان چنین وکالتی را به سندیکای بیمه گران واگذار کرده باشد.

بنابراین بنظر میرسد تفاهم نامه مورد نظر که از طرف سندیکا با سازمان تامین اجتماعی بدست امده است از وجاهت قانونی لازم برخوردار نیست و از طرفی تامین اجتماعی هم به استناد آن  نبایستی شتابزده رویه قضایی دیوان عدالت اداری را که بر اساس ادله فنی و قانونی و حقوقی بر  عدم شمول فروشندگان بیمه  رای صادر نموده است را نقض نماید.

در حالیکه بیمه مرکزی تاکنون نتوانسته است نسبت به ساماندهی شبکه بازاریابی و بویژه از نوع شبکه ای آن که بصورت گمنام  مشغول فروش ‌بوده از هرگونه پاسخگویی نیز آزاد م یباشند گام موثری بردارد روشن است که در صورتیکه مفاد این تفاهم نامه عملی گردد شبکه فروش رسمی بیمه گران(کارگزاران و نمایندگان) و بویژه شبکه گسترده بازاریابی که بیشترین سهم را در فروش بیمه های زندگی دارند متلاشی خواهد شد.
جا دارد که کانون انجمن های صنفی نمایندگان و کارگزاران در سراسر کشور مستقلا  و با استفاده از ظرفیت های قانونی در سندیکا و بیمه مرکزی ایران و با کمک هم درین مورد اقدام نمایند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید