نبض بیمه:موافقان و مخالفان تعطیلات کرونایی چه کسانی هستند؟

0
تعطیلات کرونایی-نبض بیمه
تعطیلات کرونایی-نبض بیمه

دوگانه معیشت و سلامت/ موافقان و مخالفان تعطیلات کرونایی چه کسانی هستند؟

اگرچه در شرایط شیوع گسترده کرونا اعمال تعطیلات راهی برای مهار نسبی این بیماری است، اما از دغدغه معیشتی مردم در ایام تعطیل نمی توان غافل بود، لذا این سوال مطرح است که از بین دو راهی سلامت یا معیشت انتخاب اقشار مختلف با توجه به سطح درآمدی کدام است.

دوگانه معیشت و سلامت/ موافقان و مخالفان تعطیلات کرونایی چه کسانی هستند؟

به گزارش نبض بیمه ،  با آغاز موج سوم همه‌گیری بیماری کرونا در کشور و افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، در راستای کنترل بیماری کووید 19 تعطیلی 150 شهر و کلان شهر با مصوبه  ستاد ملی کرونا از اول آذر به مدت 2 هفته آغاز می‌شود.

به گفته وزیر بهداشت تعطیلات دو هفته‌ای، آخرین مهلت نظام سلامت است و اگر کوتاه بیاییم مرگ‌های ناشی از کووید 19 که تاکنون به حدود 500 نفر در روز رسیده 4 رقمی می‌شود.

لذا به نظر می‌رسد، در این شرایط تعطیلات دو یا چند هفته‌ای برای مهار بیماری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما نکته قابل توجه و حائز اهمیت در ایام تعطیلات ، تامین معیشت مردم بخصوص اقشار آسیب پذیر است.

شاید اعمال تعطیلات چند هفته‌ای  برای افرادی که دارای حقوق و درآمد ثابت هستند، چندان مساله ساز نباشد، اما با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است این گونه تصمیمات که  اتفاقا در راستای حفظ سلامت مردم  اتخاذ می‌شود، برای عده قابل توجهی از گروه‌های شغلی به خصوص آنان که درآمد ثابت ندارند یا روزمزد هستند و یا افرادی که اصلا در رسته و دسته شغلی خاصی قرار نمی‌گیرند مانند دست فروشان مشکلاتی ایجاد کند.

لذا در این ارتباط با افرادی با مشاغل مختلف در مورد تاثیر تعطیلات دویا چند هفته ای بر کسب درآمد و معیشت شان گفت‌وگوهایی انجام شده است که در ادامه نظرات این افراد با ذکر دلایل مخالفت و موافقتشان آمده است.

سفارش کار حتی در ایام تعطیلات کرونا را می‌پذیرم

حسین محمدی، نقاش ساختمان  در گفت وگو با خبرنگار فارس در رابطه با تاثیر تعطیلات دو هفته ای برای مهار کرونا بر وضعیت معیشت خانواده اش گفت: نقاشان ساختمان تقریبا در نیمه دوم سال بجز در دو ماه آخر سال بیکارند و درآمدی ندارند و  امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی وضعیت کسب و کار ما به مراتب از سال های قبل بدتر شده، بطوری که درآمد من در مقایسه با سال گذشته تقریبا نصف شده، اما هزینه‌های زندگی ام به علت تورم و گرانی دو برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مغازه ای ندارد، افزود: تا یک سال پیش مغازه ای کوچکی را کرایه کرده بودم اما با افزایش اجاره بها مغازه را به مالک پس دادم لذا بدون داشتن مغازه  تعداد مشتریانم نیز کمتر شده است.

محمدی بیان داشت: در تعطیلات دو هفته ای که برای کرونا در نظر گرفته شده، اگر سفارشی داشته باشم، قطعا آن را می پذیرم زیرا چاره ای ندارم و اگر مشتریان خود را رد کنم توان تامین معیشت خانواده را نخواهم داشت.

وی با بیان اینکه  در یک ماه گذشته فقط 7 روز سر کار بوده است، گفت: با این اوضاع خودتان قضاوت کنید که من چه شرایطی دارم.

وی گفت: البته نوع کار ما نیز معمولا به این صورت است که در هنگام نقاشی یک آپارتمان یا ساختمان معمولا با کسی در ارتباط نیستیم و مکان هایی که برای نقاشی در اختیار ما قرار می‌گیرد، معمولا خالی از سکنه است.

وی گفت: اما معتقدم اگر کسی مشکل مالی ندارد بهتر است در خانه بماند تا حداقل این بیماری کنترل شود.

توان پرداخت اجاره مغازه را در صورت تعطیلی دو هفته ای نخواهم داشت

احسان خدا کرمی ، فروشنده کیف و کفش و دارنده یک واحد صنفی کوچک اجاره ای در پاساژی در جنوب شرقی تهران در مورد تاثیر تعطیلات کرونایی بر کسب درآمدش،  می گوید: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، من فروشنده هستم و برای کسب درآمد باید فروش داشته باشم، بنابراین با اعمال تعطیلات و عدم فروش،  قطعا درآمدی نخواهم داشت و متعاقب آن برای پرداخت اجاره مغازه و منزل با مشکل مواجه خواهم شد.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا تاکنون کسب و کار رونقی نداشته است، گفت: فروشندگان کیف و کفش معمولا در دو ماه آخر سال یعنی ماه های نزدیک به عید نوروز و  یا شهریور و اوایل مهر کسب و کارشان رونق می گیرد اما با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته فروشمان را از دست دادیم و امسال نیز به علت غیرحضوری برگزار شدن  مدارس خانواده ها تقریبا خریدی برای کیف و کفش مدارس نداشتند، در مجموع بخش از خریدهای ضروری هر ساله مردم به علت تعطیلی ها کم شده است.

خداکرمی اظهار داشت: قطعا هر روز  که مغازه ام تعطیل باشد فروش نخواهم داشت و وقتی نیمی از ماه را از دست بدهم قطعا توان پرداخت اجاره را هم نخواهم داشت ضمن اینکه برای پرداخت چک ها و سایر مسائل نیز با مشکل مواجه می شوم.

وی با بیان اینکه اما در مورد تعطیلات چاره‌ای نیست و  وضعیت مرگ و میر ناشی از کرونا به شدت افزایش یافته و به نظر می‌رسد این تعطیلات در جهت کنترل بیماری حتما باید اتفاق افتد گفت: ضمن اینکه موافقت یا مخالفت من با تعطیلات در تصمیم گیرها تاثیری ندارد.

خدا کرمی گفت: البته با توجه به شرایط کسادی بازار قصد دارم تا مغازه را به مالک پس بدهم و با پول رهن این مغازه در ابتدا بدهی و کرایه های عقب مانده ام را بپردازم و با بقیه پول یک ماشین بصورت قسطی بخرم و مسافرکشی کنم، زیرا  با این روش حداقل دیگر نگران پرداخت اجاره نخواهم بود.

با تعطیلات دو هفته ای 100 درصد موافقم

محمد موسوی کارشناس املاک در مورد تاثیر تعطیلات دو هفته ای بر درآمدش می‌گوید: من در اینجا به صورت پورسانتی کار می کنم و به عبارتی همان شاگرد بنگاه هستم، بنابراین کاملا مشخص است که اگر معامله ای صورت گیرد درآمد خواهم داشت و اگر معامله انجام نشود قطعا درآمدی هم نخواهم داشت.

وی افزود: البته افزایش قیمت مسکن طی ماه های اخیر سطح معاملات ملکی را به شدت کاهش داده و اغلب فروشندگان از فروش منصرف می شوند لذا در مجموع درآمد ما دستخوش تغییرات زیادی شده و به عبارتی کاسبی کاملا بی رونق است.

این کارشناس املاک اظهار با بیان اینکه مردم صبور ایران به سختی و  گرسنگی عادت کرده اند اظهار داشت: مشکلات ناشی از این تعطیلات را هم تحمل می کنند زیرا صبر این مردم شریف زیاد است.

وی با بیان اینکه 100 درصد با تعطیلات برای مهار کرونا موافق است، اظهار داشت:  وضعیت شیوع کرونا بسیار خطرناک شده و برای مشاغلی مانند ما که در محیط کوچک با مشتریان زیادی سر و کار داریم این اوضاع بسیار خطرناک است.

وی گفت: به هرحال تعطیلات موقت اگر منجر به کاهش بیماری شود ما هم سختی های آن را می پذیریم.

* تعطیلات باعث قطع درآمد کارگران روز مزد می شود

حامد معظمی  دارای یک واحد شیرینی فروشی در مورد تعطیلات دو هفته ای و تاثیر آن بر وضعیت درآمدش، گفت: اصناف اصلا با تعطیلات موافق نیستند، زیرا وقتی واحد صنفی بسته باشد درآمدی نخواهند داشت براین اساس من هم با تعطیلات موافق نیستم اما وقتی شرایط خاص کشور را در مواجهه با کرونا می بینم، حاضر به مرگ و میر نیستم و لذا به لحاظ انسانی ترجیح می دهم مدتی شرایط سخت را تحمل کنم تا اینکه وضعیت شیوع کرونا بهتر شود.

معظمی اظهار داشت: فشار زیادی در طول این 9 ماه بر دوش پزشکان، پرستاران و افراد شاغل در بیمارستان ها بوده است، بنابراین به نظر می رسد تعطیلات بتواند مقداری از این فشار کاری را از دوش آنها بردارد لذا اگر این اتفاق حاصل شود، ما هم با این تعطیلات موافق هستیم.

وی در مورد پرداخت حقوق به کارگران در ایام تعطیل، گفت: اغلب کارگران واحدهای صنفی روزمزد هستند، لذا وقتی واحد صنفی تعطیل باشد و درآمدی نداشته باشد قطعا حقوقی هم به آنها پرداخت نمی شود.

معظمی اظهار داشت: شرایط من هم به همین صورت است و در صورت تعطیلات امکان پرداخت حقوق به کارگرانم را نخواهم داشت زیرا آنها روز مزد هستند و قطعا در صورت تعطیلی مزدی هم نخواهند داشت.

* سلامتی از کسب درآمد مهمتر است

سحر هاشمی آرایشگر در مورد اعمال تعطیلات دو هفته ای و تاثیر آن بر درآمدش گفت: من در یک آرایشگاه به صورت درصدی کار می‌کنم، به عبارتی روز مزد هستم و اگر در سر کار حاضر نشوم درآمدی نخواهم داشت.

وی اظهار داشت: شاید این تصور برای مردم وجود داشته باشد که درآمد آرایشگران بسیار بالاست اما در حقیقت اینگونه نیست و درآمد کلان آرایشگاه نصیب صاحب آرایشگاه می شود و پرسنل شاغل در آرایشگاه ها در مجموع درآمدی در سطح کارمندان و کارگران دارند.

وی با بیان اینکه اغلب بانوان شاغل در آرایشگاهها سرپرست خانوارند و با مشکلات اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند ، گفت: اما در شرایط فعلی و برای حفظ سلامتی با تعطیلات موافقم زیرا به نظر من هیچ چیز از سلامتی مهمتر نیست.

هاشمی با بیان اینکه محیط آرایشگاه ها در دوران کرونا بسیار محیط پرخطری محسوب می شود، گفت: با گسترش کرونا واقعا هر روز استرس ابتلا به این بیماری را دارم اما شرایط مالی به من اجازه نمی دهد که به طور کامل در خانه بمانم بنابراین ترجیح می دهم که با اعمال تعطیلات موقت تا حدودی این بیماری کنترل شود هر چند از لحاظ مالی دچار مشکلاتی خواهم شد.

وی بیان داشت: در حال حاضر بیمارستان های خصوصی هزینه های کلانی برای بستری بیماران کرونایی دریافت می کنند و بیمارستان های دولتی هم به حالت اشباع رسیده اند بنابراین چاره ای نیست که حداقل با قرنطینه و اعمال تعطیلات از خود مراقبت کنیم تا نیاز به بستری در بیمارستان ها کمتر شود.

* مشکل تولید کنندگان از تعطیلات دو هفته ای کرونا فراتر است

مهدی شفایی تولید کننده پوشاک نیز در مورد تعطیلات دو هفته ای گفت: اگر یک تولید کننده برای این ایام برنامه ریزی لازم را انجام داده باشد مشکل خاصی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه  در شرایط فعلی چاره ای جز پذیرش تعطیلات نیست، گفت: مشکل ما تولید کنندگان تعطیلات یک یا دو هفته ای نیست بلکه مشکل ما نوسانات نرخ ارز، عدم ثبات اقتصادی و کسادی بازار است.

شفایی اظهار داشت: در یک سال گذشته و بخصوص پس از شیوع ویروس کرونا کاسبی تولید کنندگان پوشاک از رونق افتاده است بنابراین با تعطیلات دو هفته ای دچار مشکل خاصی نخواهیم شد اگرچه برای پرداخت اجاره واحد تولیدی و وصول چک ها و هزینه های از این قبیل  با مشکل مواجه می شویم.

در ادامه گفت وگویی با چند کارمند که به عبارتی دارای حقوق ثابت ماهیانه هستند، نیز انجام شده و نظرات آنها در خصوص  اعمال تعطیلات دو هفته ای در ادامه گزارش آمده است.

* کارمندان در صورت ابتلا  به کرونا توان پرداخت هزینه های درمان را ندارند

ابراهیم اصغری کارمند یک سازمان دولتی با تاکید بر اینکه تعطیلات در شرایط فعلی امری بدیهی و لازم برای کنترل بیماری است، گفت: سرکار رفتن در این اوضاع واقعا استرس زا است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: من به عنوان یک کارمند که به لحاظ درآمدی در سطح پایین جامعه قرار دارم نگرانم که در صورت ابتلای خود یا اعضای خانواده ام چگونه هزینه های بیماری را پرداخت کنم.

اصغری با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته برخی دوستان و آشنایانش به صورت خانوادگی درگیر این بیماری شده اند، گفت: متاسفانه علیرغم صرف هزینه های زیادی برخی جانشان را نیز از دست دادند و طی این مدت شاهد از بین رفتن برخی خانواده ها بوده ام.

وی اظهار داشت: اگرچه من نگرانی از بابت تامین معاش خانواده در دوران تعطیل ندارم اما به این فکر می کنم که خدای ناکرده در صورت ابتلا هزینه درمان  خود یا خانواده ام را چگونه تامین کنم ضمن اینکه زنده ماندن بعد از ابتلا نیز  چندان قطعی نیست، بنابراین به نظر می رسد اعمال این تعطیلات ضروری است.

اصغری اظهار داشت: دولت باید از اقشار ضعیف درآمدی در این دوران حمایت کند و مطمئن باشد که هزینه حمایت از این اقشار،  کمتر از هزینه های درمانی خواهد بود که برای یک بیماری کرونایی در بیمارستان های دولتی صرف می شود.

* تعطیلات برای مهار بیماری کرونا لازم است

معصومه رستمی کارمند سازمان آب است و در رابطه با لزوم تعطیلات در جهت مهار کرونا می گوید: به هر حال ما کارمندان هر روز برای تردد باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و با توجه به شلوغی بیش از اندازه سیستم حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس هر روز در معرض خطر ابتلا به بیماری هستیم، من خودم اوایل امسال به کرونا مبتلا شدم و می دانم شرایط یک فرد مبتلا به این بیماری چگونه است و این بیماری چقدر سخت است  بنابراین حداکثر احتیاط را برای جلوگیری از ابتلا مجدد انجام می دهم اما به هر حال چاره ای ندارم و باید به کارم ادامه دهم.

وی اظهار داشت: تعطیلات می تواند به مهار بیماری کمک کند بنابراین دولت باید با حمایت از اقشار ضعیف حتی اگر لازم باشد مدت تعطیلات را برای مهار بیماری افزایش دهد.

به گزارش فارس، نظرات کارمندان بیمارستان ها نیز در رابطه با اعمال تعطیلات برای مهار کرونا خواندنی است زیرا اگرچه شاغلان این گروه شغلی جز مشاغل گروه یک محسوب می شوند و  مشمول تعطیلات نیستند اما به نظر آنها تعطیلات فشار کار آنها را کم خواهد کرد.

خبر تعطیلات دو هفته ای برای کنترل کرونا پرسنل بیمارستان را خوشحال کرد

نسیم زاهدی کارمند دفتری یکی از بیمارستان های دولتی و پذیرش کننده بیماران کرونایی در رابطه با اعمال تعطیلات برای مهار کرونا می گوید: در ابتدای هفته جاری مطالب ضد و نقیضی در مورد تعطیلات مطرح می شد تا جایی که چند روز پیش اعلام شد که رئیس جمهور با تعطیلات موافقت نکرده است باور کنید من و همکاران از این خبر بسیار ناراحت شدیم.

وی اظهار داشت: اما خوشبختانه بعدا اعلام شد که تعطیلات و محدودیت ها برای مهار کرونا از ابتدای آذرماه آغاز می شود، این خبر بسیار برای ما خوشانید است زیرا معتقدیم که تا حدودی بیماری از این طریق قابل کنترل است و مراجعین به بیمارستان ها کاهش می یابند.

زاهدی اظهار داشت: اگرچه به عنوان یک کارمند دفتری بیمارستان به مانند کادر درمان تحت فشار نیستم اما هر روز در بیمارستان شاهد شیون و زاری افرادی هستم که عزیزان خود را بر اثر کرونا از دست می دهند و واقعا به لحاظ روحی تحت فشار هستم. 

وی گفت: در این بیمارستان روزانه 10 الی 15 نفر و در مواردی روزانه تا 25 نفر جانشان را بر اثر بیماری کوویید 19 از دست میدهند بنابراین  کار کردن برای ما در این شرایط بسیار سخت است.

زاهدی با بیان اینکه پرسنل زیادی در بیمارستان به بیماری کووید 19 مبتلا شده‌اند، گفت: متاسفانه در ماه های اخیر برخی همکاران خود را از دست داده ایم ضمن اینکه از مصونیت خود در مقابل بیماری نیز هیچ گونه اطمینانی ندارم و لذا از اینکه مبادا بیماری را به افراد خانواده خود انتقال دهیم بسیار نگرانیم.

وی گفت: با این اوضاع به نظر می رسد دولت چاره ای جز اعمال تعطیلات ندارد و به نظرم اگر لازم باشد باید این مدت را افزایش دهد.

* تعطیلات دو هفته ای فرصتی برای قرنطینه است نه مهمانی رفتن

مریم واحدی کارشناس آزمایشگاه در یک بیمارستان خصوصی است که درباره لزوم اعمال تعطیلات برای کنترل بیماری کرونا می گوید: در ماه های اخیر پرسنل بیمارستان شرایط بسیار سختی را گذرانده اند و با توجه به شیوع گسترده تر بیماری کرونا باید اقدامی اساسی در جهت مهار این بیماری انجام شود.

وی اظهار داشت: لذا به نظر می رسد در شرایط فعلی یکی از موثرترین راه ها برای کنترل نسبی این بیماری تعطیلات باشد و بنابراین تصمیم ستاد ملی کرونا برای اعمال تعطیلات دو هفته ای بسیار مورد پسند است اما نکته مهمتر آن است این تعطیلات واقعی باشد و اجازه فعالیت، تردد و یا مسافرت به مردم داده نشود.

واحدی اظهار داشت: اعمال تعطیلات در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند زیرا بدون همکاری مردم و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی نتیجه مطلوب در این باره حاصل نمی شود.

وی بیان داشت: متاسفانه برخی نسبت به این بیماری سهل انگاری می کنند در حالی که اگر سری به بیمارستان ها بزنند و وضعیت بیمارستان ها را از نزدیک مشاهده کنند قطعا نظرشان در مورد این بیماری و خطرات ناشی از آن تغییر خواهد کرد.

واحدی اظهار داشت: هر چند وقت یکبار یکی از پرسنل بیمارستان به کرونا مبتلا می شود و لذا تا زمان بهبودی آن فرد باید سایر همکاران فشار کاری فرد بیمار را تحمل کنند ضمن اینکه متاسفانه در ماه های گذشته ما برخی از همکاران خود را از دست دادیم و حتی هفته پیش یکی از همکاران خود در بخش آی سی یو بیمارستان را که خانمی 45 ساله و دارای سه فرزند بود از دست دادیم.

وی افزود: مردم باید این واقعیت ها را بپذیرند و بدانند که بیماری کووید 19 بیماری بسیار خطرناک است و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی امکان ابتلای به این بیماری بسیار زیاد می شود بنابراین از تعطیلات دو هفته ای باید به عنوان فرصتی برای قرنطینه استفاده کنند و این ایام را در مهمانی و دید و بازدید که منجر به شیوع بیشتر بیماری می‌شود، نگذرانند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید