محیط بانان افتخاری و پاره وقت محیط زیست چشم انتظار برقراری پوشش‌های بیمه‌ای

0

حدودنیم قرن است که محیط بانان ایران در عرصه‌های طبیعی کشور با عنوان مناطق حفاظت شده چهارگانه، تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست برای حفاظت ازحیات وحش وگونه‌های زیستی موجود در آن تلاش می‌کنند.

به گزارش نبض بیمه ،  زهرا نامداری، محیط‌بانان به طور مداوم ازسوی شکارچیان غیرمجاز در معرض تهدید قرار دارند به‌طوریکه گفته می شود تاکنون ۱۲۰  محیط بان شهید و ۳۰۰ نفر هم در این راه جانباز شده اند.

دولت مکلف است در برابر آسیب‌های ناشی از  زیان‌های مالی و جانی که محیط بانان در راستای انجام وظیفه متحمل می‌شوند از آنها حمایت کند.

به همین منظور سال گذشته در لایحه حمایت از محیط بانان، حمایت‌های بیمه‌ای، اداری، حقوقی و قضایی پیش‌بینی و دولت مکلف شد مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی را در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بیمه کند.

پس از تصویب، لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی در مجلس شورای اسلامی دردستورکارقرار گرفت.

تیرماه سال گذشته یکی از شرکت‌های بیمه ای محیط بانان را تحت پوشش بیمه‌های مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث، حوادث، درمان و عمر و سرمایه‌گذاری است قرارداد.

تا سال گذشته 3 هزار محیط بان در کشور فعالیت می‌کردند و درسال جاری نیز 300 محیط بان به این تعداد افزوده شده  اما به گفته کارشناسان این حوزه، تعداد محیط بانان کافی نیست و باید افزایش یافته و به حدود 10 هزار محیط بان برسد.

براساس استاندارد جهانی در هرهزار هکتار یک محیط بان باید فعال باشد.

هرچندکه درایران به ازای هر12هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد و این محیط بانان حفاظت از 11 درصد از عرصه‌های طبیعی کشور را برعهده دارند.

برای جبران کمبود محیط بانان مجوز استخدام هر سال 300 محیط بان تا 10 سال متوالی صادر شده است.

به نظر می‌رسد که با توجه به وسعت کشور همچنان کمبود در این بخش احساس می‌شود و به همین دلیل برای جبران این کمبود از مشارکت های مردمی استفاده می‌شود.

بااین وجود گفته می‌شود که محیط بانان افتخاری و پاره وقت که برای جبران کمبود محیط بانان به کار گرفته می‌شوند از پوشش های بیمه ای برخوردار نیستند.

یک عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، به چابک آنلاین گفته که در حال حاضر محیط بانانی که به صورت رسمی یا پیمانی در سازمان حفاظت محیط زیست استخدام شده‌اند مانند سایر مستخدمین دولتی از خدمات بیمه‌ای برخوردار هستند.

محمدرضا محبوب فر، افزود:افرادی که به عنوان محیط بان افتخاری و پاره وقت خدمت می‌کنند اما از هیچ گونه پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند.

وی گفت: لایحه حمایت از محیط بانان مجدد به بخش های مربوط به حقوق محیط بانان ارسال شد اما این لایحه هنوز اصلاح نشده است.

هرچند که بند حمایت از همیاران در قانون حفاظت از محیط بانان در مجلس مورد تایید قرار نگرفت و حذف شد اما این بند به عنوان مطالبه جدی سازمان محیط زیست همچنان مطرح است.

سازمان محیط زیست خواهان آن است که با تبدیل شدن بند حمایت از همیاران به قانون همیارانی که جان خود را در راستای حفظ محیط زیست از دست می دهند از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.

معین‌الدین سعیدی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس بر ضرورت تعیین تکلیف سریع‌تر لایحه تکمیلی حمایت از محیط‌بانان تاکید کرده و خواستار تعیین تکلیف سریع‌تر این لایحه توسط دولت و ارائه آن به مجلس شده است.

سعیدی گفته که انتظار می‌رود دولت برای تدوین لایحه تکمیلی، هماهنگی لازم را با فراکسیون محیط زیست مجلس داشته و نظرات کارشناسی نمایندگان را هم اخذ کند.

شکی نیست که یکی از مهمترین کارکردهای بیمه در جامعه بعد زیست محیطی آن است .

بیمه می‌تواند موجب امنیت خاطر حافظان محیط زیست و خانواده های آنها شده و بسیاری از مشکلاتی که برای این قشر زحمتکش وجود دارد را مدیریت کند.

جامعه طرفداران محیط زیست کشور چشم انتظار حمایت های بیشتر دولت و مجلس در رابطه با بیمه محیط بانان افتخاری و پاره وقت هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید