تاثیر واکسن سه‌گانه «ام‌ام‌آر» بر کرونا

0

تاثیر واکسن سه‌گانه «ام‌ام‌آر» بر کرونا

محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بر اساس شواهد موجود می‌گویند: به نظر نمی‌رسد واکسن «ام ام آر» بتواند به عنوان جایگزینی برای واکسن در حال ساخت برای کووید-19 در نظر گرفته شود. هنوز نمی‌توان واکسن ام ام آر را به عنوان یک راه پیشگیرانه برای کاهش شدت بیماری کووید-19 پیشنهاد کرد و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

به گزارش نبض بیمه ،  واکسن‌ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا بدون ایجاد بیماری شدید پادتن بسازد. واکسن‌ها همچنین سیستم ایمنی را قادر به تولید سلول‌های حافظه می‌کنند و سلول‌های حافظه، فرد را در درازمدت در برابر میکروب‌های آسیب‌رسان محافظت می‌کنند. واکسن «ام ام آر» ترکیبی از ویروس‌های زنده و ضعیف شده سرخک، اوریون و سرخجه است که به منظور پیشگیری از این سه بیماری در دوران نوزادی تزریق می‌شود.

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که آیا واکسن سه گانه ام ام آر می‌تواند عوارض کووید-19 را کاهش دهد؟

برخی شواهد حاکی از آن است که واکسن‌ سه ‌گانه سرخک، اوریون و سرخجه ممکن است عوارض عفونت ریه در بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهد. واکسیناسیون به گلبول‌های سفید در سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهد که چگونه از بدن در برابر عفونت‌ دفاع کنند و سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با تعداد زیادی از عوامل بیماریزا آماده می‌کند زیرا گلبول‌های سفید، مشخصات عامل بیماری‌زا را به خاطر می‌سپارند و بعدها نسبت به عوامل بیماریزای دیگری که مشابهت کمی دارند هم واکنش نشان می‌دهند. این پاسخ ایمنی غیر اختصاصی، اولین خط دفاع در برابر عفونت بوده و به آن پاسخ ایمنی ذاتی گفته می شود.

واکسن ام ام آر خطر چندانی ندارد و ممکن است تزریق آن‌ در کادر درمان و یا بزرگسالانی که در دوران نوزادی و کودکی آن را دریافت نکرده اند مؤثر باشد؛ هرچند این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد واکسن ام ام آر می‌تواند التهاب و عوارض عفونت ریه در بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهد، اما در حال حاضر شواهد قوی برای این موضوع وجود ندارد. در صورتی که شواهد کافی وجود داشت سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا این واکسن را به‌ویژه برای کشورهای در حال توسعه پیشنهاد می‌کردند.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ به نظر نمی‌رسد این واکسن بتواند به عنوان جایگزینی برای واکسن در حال ساخت برای کووید-19 در نظر گرفته شود. هنوز نمی‌توان واکسن ام ام آر را به عنوان یک راه پیشگیرانه برای کاهش شدت بیماری کووید-19 پیشنهاد کرد و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید