بیمه تکمیلی اجباری؛ حمایت از کارگران یا صنعت بیمه؟

0

طرح بیمه تکمیلی اجباری هرچقدر که برای برخی از فعالین صنعت بیمه خبر امیدوار کننده ای محسوب می شد، تن و بدن جامعه کارگری را لرزاند.

به گزارش نبض بیمه ،  جامعه 26 میلیون کارگری ایران که از ابتدای امسال برای تحقق حداقل های زندگی یعنی افزایش متناسب حقوق با تورم و تامین معیشت خود دست و پنجه نرم کردند، از ابتدای آبان ماه امسال با اظهار نظرهای غیر کارشناسی و طرح های به ظاهر حمایتی شوک بزرگی را تجربه کردند.

ابتدای آبان ماه جاری علی بابایی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بخشی از مشکلات جامعه کارگری خواستار اجرای شدن طرح اجباری شدن بیمه تکمیلی کارگران شد.

طرحی که به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه بیشتر از این که به نفع جامعه کارگری باشد سودآوری برای صنعت بیمه را به همراه دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با استدلال این که وضعیت بهداشت و معیشت کارگری در داخل کشور بحرانی است گفت: هزینه های بالای درمانی در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی خانوارموجب شده است تا بحث بهداشت و درمان در بین قشر متوسط و کارگری نادیده گرفته شود.

بابایی خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن ردیفی برای اجرایی کردن بیمه تکمیلی اجباری کارگران میتواند بخشی از مشکلات این حوزه را رفع کند.

جامعه کارگری در گیر و دار بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی است

بررسی آمارها نشان از فعالیت جامعه 26 میلیون نفری کارگری در داخل کشور دارد، جمعیتی که در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات اداری و بانکی مشغول فعالیت هستند.

دستگاه های فعال در حوزه کارگری در سال ۱۳۹۸ اندکی بیش از ۴۰ میلیون بیمه شده اصلی و تبعی، اعلام کرده اند که از این شمار حدود ۱۳ میلیون و ۷۳۷ هزار نفر بیمه شده اصلی، ۵ میلیون ۶۶۰ هزار نفر (در سال ۱۳۹۷ این رقم ۴.۷ میلیون است) مستمری‌بگیر اصلی و تبعی و ۲۰۰ هزار و ۶۷۱ تن نیز مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هستند. با مقایسه این داده‌ها و لحاظ کردن بی‌دقتی نسبی آنها روشن می‌شود، اضافه بر شمار بیکاران، بیش از ۳ میلیون نفر از کارگران شاغل از هر نوع پوشش بیمه‌ای محروم هستند.

این در حالی است که به در حال حاضر کارگران شاغل به کار از خدمات ارائه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی رضایت ندارند.

سهم 30 درصدی کارگران از حق بیمه تامین اجتماعی/ کارگران توان پرداخت بیمه تکمیلی ندارند

انتشار اخبار و گمانه زنی های مختلف در خصوص طرح بیمه تکمیلی اجباری کارگران واکنش های زیادی را به همراه داشت، واکنش هایی که اگرچه مسئله را از دیدگاه و زوایای مختلف بررسی کرده بودند اما در یک نقطه اشتراک داشتند: کارگران توان پرداخت حق بیمه تکمیلی را ندارند.

ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در این خصوص به خبرنگاران رسانه های گروهی گفت: اگرچه می پذیریم که طرح بیمه تکمیلی اجباری کارگران به نیت افزایش خدمات بهداشت و درمان برای جامعه کارگری مطرح شده است اما باید پذیرفت که ارزش دفترچه های تامین اجتماعی کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: امروز به جای ارائه طرح بیمه تکمیلی کارگران نیاز است تا به افزایش خدمات بیمه تامین اجتماعی پرداخته شود، چراکه در حال حاضر نیز نزدیک به 30 درصد حق بیمه تامین اجتماعی توسط جامعه کارگری پرداخت می شود.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران افزود: امروز نیاز است تا سرانه درمان در کشور اصلاح شود و خدمات تامین اجتماعی افزایش پیدا نکند نه این که به بهانه خدمات کم تامین اجتماعی بار مالی برای جامعه کارگری ایجاد کنیم که از پس پرداخت آن بر نیایند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید