سردرگمی شرکت‌ها در پرداخت خسارت بیمه‌نامه مسافرتی گردشگران خارجی

0

امروزه، بیمه‌نامه مسافرتی به خصوص برای ساکنان کشورهای اروپایی از اهمیت بالایی برخوردار و اتباع این کشورها هم بدون وجود بیمه مناسب، تن به سفر به کشورهای دیگر نمی‌دهند.

به گزارش نبض بیمه ،  علاوه‌براتباع کشورهای اروپایی و آمریکایی، ساکنان کشورهای آسیای جنوب شرقی هم به  بیمه نامه سفر اهمیت زیادی می‌دهند.

درواقع اغلب مسافران و گردشگرانی که از این کشورها برای بازدید به ایران سفر می‌کنند،بیمه نامه مسافرتی را قبل از ورود به ایران ، تهیه می‌کنند.

درحال حاضر،شرکت‌های بیمه ا‌ی ایرانی،اتباع خارجی متقاضی ورود به ایران  از جمله اتباع کشورهای همسایه  چون عراق و افغانستان را تحت پوشش بیمه‌نامه مسافرتی قرار می‌دهند.

بیمه‌نامه مسافرتی اتباع خارجی یک بیمه‌نامه پرسود برای بیمه‌گران به شمار می‌رود.

اما شیوع ویروس کرونا درجهان میزان مسافرت ها را به طرزعجیبی کاهش داده وعمدتا کسی به مسافرت نمی رود.

همین امرهم منجر به کاهش مسافرت و ورود اتباع خارجی به ایران هم شده ، بنابراین انتظار می رودکه تولید حق بیمه در این رشته بیمه‌ای همچنان روندی کاهشی داشته باشد.

رییس کل بیمه مرکزی، به تازگی گفته که سالانه ۸ میلیون مسافر خروجی یا ورودی، بیمه‌نامه مسافرتی،خریداری می‌کردند اما این رقم در حال حاضر به زیر یک میلیون نفرکاهش یافته است.

طبق آیین‌نامه بیمه‌نامه مسافرتی اتباع خارجی متقاضی ورود به ایران، شرکت‌های بیمه‌ای باید حق بیمه را براساس یورو اما به صورت ریالی دریافت کرده و به ازای آن معادل ارزی، خسارت‌ها را به ریال پرداخت کنند امابا افزایش نوسانات نرخ چالش بیمه‌گران در این زمینه شدت یافته است.

از سوی دیگر،تبدیل یورو به ریال در بخش صدور وپرداخت خسارت و نبود نرخ مبنا برای تسعیر ارز و نحوه محاسبه آن ،سرگردانی هایی را برسر راه بیمه‌گران به وجودآورده  است.

به تازگی اما شورای‌عالی بیمه در آیین‌نامه ای مکمل(77.1) اصلاحاتی را بر روی آیین‌نامه شماره 77 انجام داده  اما به نظر می‌رسد که هنوز برخی نقایص در این آیین‌نامه رفع نشده است.

سرپرست مدیریت بیمه‌های درمان شرکت بیمه ملت با تایید این مطلب که شیوع ویروس کرونا بر میزان فروش بیمه‌نامه مسافرتی اتباع خارجی تاثیرگذار بوده ،گفت: شیوع ویرس کرونا تا 95 درصد فروش بیمه‌نامه مسافرتی اتباع خارجی را کاهش داده است.

“مسعودهمتی گل سفیدی”،آیین نامه بیمه نامه مسافرتی اتباع خارجی متقاضی ورود به ایران را کپی برداری از آیین‌نامه مسافران عازم به خارج ازکشور دانست و گفت که مواردی که در آن آیین‌نامه وجود دارد در این آیین‌نامه هم ذکر شده است.

وی،مهمترین چالش بیمه‌گران درخصوص آیین نامه 77 یعنی آیین نامه مربوط به بیمه مسافران اتباع خارجی را  پرداخت خسارت عنوان کرد و افزود: بیمه مرکزی در آیین نامه 77 حق بیمه‌ها را براساس ارز یوروتعیین کرده که بر این اساس، شرکت ها ملزم هستندتا خسارت‌ها را براساس یورور پرداخت کنند.

سرپرست مدیریت بیمه‌های درمان شرکت بیمه ملت، ادامه داد: به دلیل نوسانات نرخ ارزی  در بسیاری از مواقع بیمه‌گر و بیمه‌گذار هر دو متضررمی‌شوند و تکلیف بیمه‌گران مشخص نیست که نرخ تسعیر ارز بر اساس ارز نیمایی، آزاد یا دولتی باید محاسبه شود یا خیر؟

وی ، مهمترین تعهد آیین نامه 77 شورای‌عالی بیمه که بالاترین خسارت به آن تعلق می‌گیرد را هزینه‌های پزشکی و بستری دانست و گفت که آیین‌نامه تا سقف 10 هزار یورو و یا معادل ریالی آن را براساس نرخ تسعیر ارز مشخص کرده است.

همتی، افزود: هزینه‌های پزشکی با سن فرد ارتباط نزدیکی دارد و علاوه برآن تعهداتی که در هزینه‌های پزشکی بوده به عنوان مثال، هزینه‌های ویزیت با تصویربرداری، آزمایشگاه و دارو نرخ حق بیمه یکسان ندارند، اما آیین‌نامه تنها موضوع سن را مشخص کرده و نه تفاوت تعهدات را و درعمل به صورت کلی پرداخت هزینه‌ها را قید کرده است.

سرپرست مدیریت بیمه‌های درمان شرکت بیمه ملت، ادامه داد:هزینه‌های پزشکی شامل ویزیت،خدمات تصویربرداری، هزینه‌های دارویی، جراحی سرپایی و فیزیوتراپی در آیین‌نامه کلی بیان شده، یعنی اگر مسافری به ایران سفر کند و نیاز به نوار عصب و عضله یا لیزر نیاز پیدا کند در آیین‌نامه هیچ چیز در مورد آن گفته نشده و اینها مواردی است که هزینه‌های آنها در سال‌های قبل ارجاع شده و در پرداخت آن مشکل وجود دارد.

همتی، به حضور شرکت های بیمه ای درکشورهایی مانند افغانستان اشاره کرد وگفت: این شرکت‌ها بیمه‌نامه مسافرتی برای اتباع خارجی صادر می‌کنند اما بیمه‌گذار خارجی نمی‌تواند خود به صورت اینترنتی این بیمه‌نامه را تهیه کند ولی با توجه به اینکه یک ایرانی در داخل می‌تواند این بیمه نامه را آنلاین تهیه کند برای اتباع خارجی هم می‌شود این کار را انجام داد.

چابک

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید