باید از سفره و معیشت مردم دفاع کنیم

0

سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه تهدیدات به دو بخش تهدیدات طبیعی و انسان ساخت تقسیم می‌شوند اظهار داشت: تهدیدات طبیعی که در حوزه وظایف سازمان مدیریت بحران تعریف می‌شود منشا طبیعی دارد و تغییرات آن در طول زمان صفر است. اما تهدیدات انسان ساخت که رصد آن در حوزه وظایف سازمان پدافند غیرعامل کشور است، از دو مولفه انسان و تکنولوژی تشکیل می‌شود. ویژگی این دو مولفه این است که سیال و پویاست و بنابراین تهدیدات ناشی از آن نیز به طور مرتب در حال تغییر و تحول است.

به گزارش نبض بیمه ، وی با بیان اینکه لازمه برخورد با تهدیدات انسان ساخت رصد و پایش مداوم آنهاست تصریح کرد: فناوری، ترکیبی از فرصت و تهدید است. زیرا می‌تواند ماهیت زیرساخت‌ها را تغییر دهد. نمونه ملموس آن، پول است که زمانی ماهیت فیزیکی داشت، ولی اکنون ماهیتی سایبری و الکترونیکی دارد و به همان نسبت محافظت از آن نیز باید سیال و پویا باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه پس از اتفاقاتی نظیر سرنگونی پهپاد فوق پیشرفت آمریکایی‌ها از سوی ایران، آمریکایی‌ها در استفاده از گزینه نظامی علیه کشورمان دچار تردید شدند خاطرنشان کرد: این تردید در نتیجه قدرت بازدارندگی نظامی ما بود و پس از آن بود که آمریکایی ها، به سراغ جبهه جنگی دیگری رفتند و ترکیبی از تهدیدات را علیه ما به کار گرفتند که بستر اقتصادی با ابزار‌هایی مبتنی بر تهدیدات سایبری، شبکه‌های اجتماعی و مردم محور را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این جبهه جدید که تحت عنوان جنگ هیبریدی یا ترکیبی شناخته می‌شود، دشمن نقاط قوت خود را علیه نقاط ضعف ما بکار می‌گیرد. طبیعتا در این جنگ جدید باید متناسب با حوزه تهدیدات، تلفیقی از دفاع خاص بخشی و دفاع ترکیبی را به کار گرفت. رویکرد سازمان پدافند غیرعامل کشور در این میان، کاهش آسیب پذیری و امن سازی است.

** مقابله با تهدیدات نوظهور نیازمند نظام‌نامه پدافندی است

سردار جلالی با بیان اینکه با توجه به نوظهور و ترکیبی بودن تهدیدات، برای مقابله با آن‌ها نیازمند نظامنامه هستیم گفت: با توجه به این رویکرد ما از ابتدای سال گذشته، نظاماتی را برای دفاع در حوزه جنگ‌های نوین و نوظهور آغاز کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه این نظامات ضمانت اجرایی داشته باشد و جنبه قانونی پیدا کند، سازوکار تمام این نظامات در کمیته دائمی پدافند غیرعامل بررسی، تشریح و پس از آن ابلاغ می‌شود. مشکلی که ممکن است در حوزه اجرا با آن مواجهه باشیم بیش از هر چیز ناشی از عدم آموزش است که باعث می‌شود درک درستی از تهدیدات و لزوم بکارگیری اقدامات پیشگیرانه و مبتنی بر پدافند غیرعامل وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سال گذشته نظام پدافند زیستی را جهت کنترل ورود و خروج مرز‌ها از منظر تهدیدات زیستی تدوین و آماده کردیم توضیح داد: این اقدام تقریبا بیش از یک ماه از شیوع کرونا انجام شد و طی آن دستورالعمل‌های مقابله در برابر تهدیدات زیستی آماده سازی و به نهاد‌های متولی ارائه شد. شاید جالب باشد بدانید که ما در سال ۹۶، رزمایش مقابله با شیوع کرونا را در فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار کردیم که در این رزمایش، ضعف‌ها و اشکالات موجود را احصا و به دستگاه متولی گوشزد کردیم.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور در راستای ساختارسازی در حوزه پدافند زیستی، در سال ۹۰، طرح جامع میکروبی کشور را که در سال ۷۸ تصویب شده بود، پس از ۱۲ سال دوباره به روزرسانی کرد توضیح داد: در همین راستا ساختار‌ها ونقش‌ها تعریف شد. این ساختار در هر استان با توجه به مخاطرات و تهدیدات خاص آن بازطراحی شد و مسئولان استانی متولی بحث پدافند زیستی از استاندار تا کارشناسان آموزش‌های لازم را دریافت کردند. این آموزش‌ها در برخی استان‌ها مانند قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی برای ایجاد آمادگی با اجرای مانور پدافند زیستی تمرین شد.

** لزوم ایجاد یک قرارگاه عملیاتی برای مقابله با کرونا را از ابتدای بحران متذکر شدیم

سردار جلالی با بیان اینکه تا قبل از بحران کرونا، کمتر کسی تهدیدات زیستی را جدی می‌گرفت تصریح کرد: کرونا نشان داد که هر کشوری در برابر تهدیدات زیستی آماده نباشد به شدت آسیب خواهد دید و بدون ساختار مناسب نمی‌توان با این تهدیدات مقابله کرد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز در یک اصلاح ساختاری، امروز رئیس جمهور، وزیر کشور را به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی منصوب کردند. این در حالیست سازمان پدافند غیرعامل کشور، لزوم ایجاد یک قرارگاه عملیاتی برای مقابله با کرونا را از ابتدا متذکر شده بود. در واقع، چون در سطح ملی ما ساختار مناسب برای مقابله با چنین بحرانی نداشتیم سرانجام براساس آزمون و خطا به نتیجه رسیدیم که نیازمند اصلاح ساختاری هستیم.

سردار جلالی در ارزیابی میزان همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف با سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: وزارت کشور جزو دستگاه‌های همسو و هماهنگ در زمینه اقدامات اجرایی با سازمان پدافند غیرعامل کشور است. با وزارت نفت نیز در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی هماهنگی و تعامل خوبی داریم. در حوزه هسته‌ای نیز ارتباطات خوبی داریم. در سایر دستگاه‌ها نیز با وجود اختلاف نظر‌هایی در الگوی مقابله، کمابیش همکاری داریم.

وی با اشاره به تجارب حادثه بیروت گفت: برمبنای گزارش کارگروهی که از سوی دولت لبنان مامور بررسی حادثه بیروت شده بود، آسیب پذیری در اثر چیدمان غلط مواد خطرناک و انبار نامناسب این مواد، عنصر اصلی این حادثه بود. پس از حادثه، ما نیز اقدامات خود را جهت پایش و بررسی خطرات مشابه در بخش‌های دفاعی، صنعتی، انرژی و حوزه حمل و نقل مانند بنادر آغاز کردیم. در بررسی شرایط، مواردی را که احتمال خطر در مورد آن‌ها وجود داشت احصا و به دستگاه‌های متولی هشدار و ابلاغ لازم برای انجام اقدامات فوری کاهش ریسک، گوشزد شد.

**لزوم ایجاد نظام عملیاتی دفاعی شیمیایی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: در مطالعاتی که در مورد دلایل بروز حادثه بیروت داشتیم، یافته‌های مهمی به دست آوردیم. یکی از این موارد این بود که دریافتیم برخی از کشور‌ها مرکزی تحت عنوان نظام ایمنی شیمیایی دارند، ساختاری که ما از آن محروم هستیم. این در حالیست که ما در سال‌های اخیر با شیب تند توسعه صنایع شیمیایی و پتروشیمی مواجه شده‌ایم و در حال حاضر، تقریبا ۷ هزار کارگاه در این حوزه مشغول فعالیتند که بخش مهمی از اقتصاد ما را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه نظام ایمنی شیمیایی ما همگام با صنایع شیمیایی و پتروشیمی، توسعه پیدا نکرده است. همین امر سبب شده برخی صنایع ما در حریم شهر‌ها احداث شود یا به سبب توسعه افسارگسیخته شهرها، صنعتی که روزی بیرون از حریم شهر‌ها بوده امروز در مجاورت مناطق مسکونی و جوامع انسانی قرار گرفته است.

سردار جلالی با بیان اینکه با کمک وزارتخانه‌های صمت و نفت طرح ایجاد یک مرکز رصد، پایش و هشدار ریسک شیمیایی را در دستور کار داریم تصریح کرد: در سطوح بالاتر نیز مشاهده کردیم که نظام امنیتی در حوزه خرید و فروش مواد شیمیایی که قابلیت دوگانه دارد و نظام دفاعی در حوزه مواد شیمیایی نیز دارای اشکالاتی است. از همین رو نظام عملیاتی دفاعی شیمیایی را طراحی کردیم که تمام خلاء‌ها و نقاط ضعف را پوشش می‌دهد و حوزه اطمینانی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

**صراحت قانون در خروج تاسیسات پرخطر از حریم شهر‌ها

وی متذکر شد: حادثه بیروت تلنگری برای ماست تا برای خروج صنایع پرخطر از حریم شهر‌ها چاره اندیشی کنیم یا اقدامات تامینی حداکثری را برای به حداقل رساندن ریسک بروز حوادث و به خطر افتادن جان انسان‌ها و حفاظت از دارایی‌های ملی انجام شود.

به گفته سردار جلالی براساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، احکام مشخص و صریحی برای خروج صنایع پرخطر از حریم شهر‌ها وجود دارد و قانون همه دستگاه‌ها را مکلف به این کار کرده است. ما نیز در سازمان پدافند غیرعامل کشور، ضوابط، آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز را در این مورد تهیه کرده ایم.

**هدف جنگ اقتصادی ایجاد نارضایتی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در تحلیل شرایط اقتصادی موجب و جنگ اقتصادی که علیه کشور ما در جریان است نیز توضیح داد: هدف جنگ اقتصادی، ناکارآمد سازی دولت در تامین نیازمند‌های مردم و ایجاد تنگنای برای آنهاست. در واقع با هدف قرار دادن معیشت و سفره مردم، به دنبال ایجاد نارضایتی است تا از طریق شبکه‌های اجتماعی زمینه اعتراض، آشوب و درگیری میان مردم و حاکمیت را فراهم کند.

وی ادامه داد: دشمن برای رسیدن به اهداف خود از ابزار‌هایی برخوردار است. بزرگترین مزیت آن‌ها دلار است که به دلیل ویژگی‌هایی که در دنیا پیدا کرده است در واقع یک پول بدون پشتوانه و تحمیل شده به دنیاست. راهبرد ما این است که دلار را در اقتصادمان تعیین تکلیف کنیم. وابستگی به دلار باید از بین برود و نقش ارزش افزوده مانند طلا پیدا نکند. دلار باید صرفاً پول مبادلاتی برای خارج از کشور باشد تا موجب کاهش ارزش پول ملی ما نشود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از راهکار‌ها این است که ما معاملات غیردلاری با ارز مشابه کشور‌ها با همسایگانمان داشته باشیم تصریح کرد: ما با نزدیک به ۸ کشور روابط نزدیکی داریم. اگر بتوان در تعاملات اقتصادیمان دلار را از چرخه خارج کنیم و از پول یک دیگر استفاده کنیم مانند سیاستی که چین و ترکیه در پیش گرفتند، بسیار راهگشا خواهد بود و می‌تواند بخش زیادی از فشار نیاز کشور به دلار را از بین ببرد.

وی راهکار دیگر را متنوع کردن سبد ارزی برشمرد و توضیح داد: با این کار، مزیت اساسی دشمن در جنگ اقتصادی از بین خواهد رفت.

**لزوم دفاع از سفره و معیشت مردم

سردار جلالی با بیان اینکه برای دفاع از سفره و معیشت مردم باید سیاست‌های اقتصادیمان را طوری تنظیم کنیم که در صورت افزایش فشار اقتصادی به قشر ضعیف فشاری وارد نشود اظهار داشت: برای حمایت از دهک‌های پایین درآمدی، نیازمند زیرساخت هستیم. این زیرساخت یک شبکه توزیع مطمئن و دقیق است که با اتصال به یک سیستم سرشماری دقیق و به روز از طریق یک کارت هوشمند به طور مشخص نیاز‌های معیشتی قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه را تامین کند و کمک‌های معیشتی را به درستی به جامعه هدف برساند.

به گفته وی خوشبختانه مجلس، تمهیداتی در این زمینه اندیشیده است که امیدواریم دولت نیز در این زمینه با نگاه ویژه نهایت همکاری و مساعدت را مبذول کند چرا که جلوگیری از فشار و آسیب به قشر ضعیف جزو ابزار‌های ما در جنگ اقتصادی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه وقتی در جنگ اقتصادی هستیم بنادر برای ما از اهمیتی ویژه برخوردارند تصریح کرد: بنادر نخست به لحاظ اینکه صادرات کشور از طریق آن‌ها انجام می‌شود و دوم به جهت تامین نیاز‌های اساسی مردم اهمیت راهبردی دارند. از همین رو هدف دشمن آسیب زدن به این سیستم تامین کالا‌های اساسی کشور است. خوشبختانه با اقداماتی که در زمینه افزایش تاب آوری زیرساخت‌های سایبری بخش بنادر ما صورت گرفته، این بخش حیاتی در حال انجام روال عادی خدمت رسانی خود است.

**نشانه‌های پایان فشار حداکثری آمریکا

سردار جلالی با اشاره به نشانه‌های پایان فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تصریح کرد: تحریم‌های چندباره نهاد‌ها و شخصیت‌های کشور از سوی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور با مشکل نبود هدف در اقدامات خود روبه‌رو شده است. کما اینکه به تازگی اعلام کردند که دیگری گزینه‌ای برای تحریم ندارند و تحریمی نیست که اعمال نکرده باشند.

وی تصریح کرد: با راهبرد مقاومت فعال که مقام معظم رهبری مشخص نمودند، ملت ایران ایستادگی از خود نشان داد که با وجود همه فشارها، استراتژی همه جانبه آمریکا به روز‌های آخر خود رسیده است.

**تکمیل طرح‌های جامع پدافند استان‌ها تا پایان سال

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد تکمیل طرح‌های جامع پدافند استان‌ها تا پایان سال نیز توضیح داد: ما برای ۳۱ استان طرح جامع پدافند استان را با محوریت استانداران طراحی کردیم. چارچوب کلی این طرح جامع شناسایی، تهدیدات و آسیب پذیری‌ها و مراکز پرخطر و وابستگی‌ها در استانهاست تا تهدیدات احصا و با طبقه بندی زیرساخت‌های حیاتی استانها، الگوی پدافند غیرعامل برای آن‌ها تهیه شود. خروجی این طرح، یک سری برنامه‌های اجرایی است که آسیب پذیری‌های استان‌ها براساس آن، گام به گام برطرف شود. تاکنون طرح جامع ۱۸ استان تصویب و آماده شده است که امیدواریم امسال تقریباً همه این طرح‌ها به نتیجه برسد و در برنامه‌های اجرایی سال ۱۴۰۰ جزو اهداف اجرایی قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید