پاک کردن صورت مسئله با راه‌اندازی بازار متشکل بیمه

0

نبض بیمهعلی پیرولی: “کپی برابر اصل” بازارمتشکل بیمه‌ای همان کپی صورت گرفته از بازار(البته ناکام متشکل ارزی کشور) است.

مسئولان بیمه‌ای ایران در جدیدترین تصمیم‌گیری‌های خود آن هم از نوع برخورد جزیره‌ای به فکر ایجاد بازار متشکل بیمه افتاده‌اند.

راه‌اندازی این بازار اگر چه همواره یکی از خواسته‌های اغلب کارشناسان بیمه‌ای و اقتصادی بوده و هست اما نه به این شکلی که در دستور کار قرار گرفته است.

شاید به کاربردن واژه “پاک کردن صورت مسئله” برای  راه‌اندازی بازار متشکل بیمه‌ای در این شرایط پرچالش صنعت بیمه پربیراه نباشد.

صنعت بیمه کشور فاقد بیمه‌های  تخصصی و زیرساخت‌های مناسب است، مثل بازار ارز کشور که مسئولان بانک مرکزی شتابزده اقدام به ایجاد بازار مشتکل ارزی گرفتند.

به همین دلیل اغلب کارشناسان اقتصادی و بیمه‌ای کشور نسبت به ایجاد بازار متشکل بیمه‌ای به دیده تردید به این موضوع نگاه می‌کنند.

شرکت‌های بیمه‌ای فاقد استاندارد لازم بین‌المللی هستند

آنطور که سید جواد میرطاهر، کارشناس صنعت بیمه کشور گفته: دربازار متشکل بیمه‌ای، سه حوزه، ارکان بازار، ابزارهای بازار و ریسک‌های بازار درنظرگرفته می‌شوند که درهرسه حوزه باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

این کارشناس بیمه‌ای که وب سایت چابک آنلاین، اظهارات آن را منتشرکرده، گفته که بازار متشکل بیمه‌ای نیازمند پیش نیازهایی است؛ از جمله کارگزاری‌های باید حرفه‌ای‌تر و به استاندارد بین‌المللی نزدیکتر باشند.

نبود کارگزاری‌های تخصصی

نبود کارگزاری‌های تخصصی و صنعتی یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده در صنعت بیمه است. موضوعی که اغلب کارشناسان نیز بر آن صحه گذاشته و معتقدند یکی از پر کاربردترین فعالیت در این حوزه ایجاد سندیکاهای تخصصی بیمه‌ای است که  صنعت بیمه کشور از نبود آن با کاهش درآمدزایی مواجه است.

به همین دلیل است که سید جواد میرطاهر کارشناس صنعت بیمه معتقد است باید برای راه‌اندازی بازار متشکل بیمه‌ای، سندیکاهای تخصصی وجود داشته باشند تا بخش‌های اتکایی و بیمه‌گری فعالیت مستقیم داشته باشند.

نبود نیروی انسانی فعال و آموزش دیده

یکی دیگر از چالش‌های ایجاد بازارمتشکل نبود نیروی انسانی فعال و آموزش دیده در بخش‌های این صنعت است. چرا که راه‌اندازی این صنعت نیازمند حضور بازیگران فعال و حرفه‌ای و آموزش دیده دارد.

ابوالقاسم دهقان زاده، یکی دیگر از کارشناسن این صنعت چندی پیش در یادداشتی درباره چالش‌های صنعت بیمه که آن را در اختیار وب سایت چابک آنلاین قرار داده بود، نوشته بود: “صنعت بیمه به لحاظ وجود ساختار دولتی و به تبع آن وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در زمینه اعزام نیرو به خارج از کشور، برای ادامه تحصیل یا گذراندن دوره‌های آموزشی برای بیمه‌گران و نبود ارتباط منطقی میان آموزش‌های دانشگاهی رشته‌های بیمه با نیازهای واقعی بازار با مشکلاتی روبرو است.”

راه‌اندازی بازار متشکل بیمه‌ای در این راستا نیازمند استفاده از فناوری‌های نوینی است که هنوز این صنعت  نتوانسته آن را به طور کامل در ساختار خود به کار ببرد.

ترکیب حجم معاملات شرکت‌های بیمه‌ای متوازن نیست

شرکت‌های بیمه‌ای در کشور از سبد مالی بزرگی برخوردار نیستند و ترکیب حجم معاملات آنها نامتناسب است. وقتی که سهم  بیمه این صنعت در حوزه اتومبیل نصف سبد پرتفوی شرکت‌های را تشکیل می‌دهد؛ چگونه انتظار داشت که این شرکت‌ها توانگری مالی و ریسک سرمایه‌گذاری درآنها افزایش یابد.

مهمتر از همه، کارشناسان، تصدی‌گری دولتی را مانع بزرگی برای موفقیت بازار متشکل بیمه‌ای دانسته‌اند.

نکته جالب آنکه مسئولان بیمه‌ای هنوز جزییاتی از نحوه ایجاد این بازار ارائه نکرده‌اند و این موضوع خود یکی از دلایلی شتابزدگی این نوع تصمیم است. به عبارتی آنها فقط به دنبال “پاک کردن صورت مسئله” هستند.

بنظر می‌رسد برخوردهای جزیره‌ای و بدون مطالعه همچنان درهمه بخش‌های اقتصادی اپیدمی هست و حالا ایجاد بازار متشکل بیمه‌ای نیز حتما به سرنوشت بازار ناکام متشکل ارزی دچار می‌شود؛ البته با این  روشی که گفته شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید