نبض بیمه:تنخواه گردان کیست؟

0

به گزارش نبض بیمه ، شاید  اصطلاح تنخواه و یا تنخواه گردان  را بارها شنیده باشیداما از معنای آن  چیزی ندانید. در بسیاری از شرکت‌ها همیشه مقداری پول نقد برای هزینه‌هایی که نمی‌توان به صورت غیر نقدی یا صدور چک آن‌ها را انجام داد، وجود دارد و باید برای هزینه کردن هر وجهی به صورت نقدی یک روند خاص طی شود و اسنادی موجود وجود داشته باشدو برای این پرداخت‌ها وجوهی پیش بینی شده است.در هر شرکت این وجوه به صورت نقد یا موجود در حساب بانکی دراختیار کارمندانی  قرار داده می‌شود.

در واقع می توان گفت تنخواه مبلغی است که در یک حساب که این حساب به ثبت حسابداری شرکتی رسیده باشد، قرار می‌گیرد. فردی که حساب تنخواه در اختیار او قرار می‌گیرد، تنخواه گردان نام دارد. این فرد باید فردی مطمئن و صادق و مورد تایید هیئت مدیره شرکت باشد. همچنین هر هزینه‌ای که توسط این فرد از حساب تنخواه انجام می‌شود، باید با سند‌های رسمی و واضح به حسابداری شرکت تحویل داده شود.

تنخواه گردان مبلغی پول (معمولاً پول نقد) است که برای رفع نیاز‌های مالی کوچک و جاری شرکت‌ها و موسسات در اختیار کارمندانی قرار می‌گیرد. هدف از این کار پرداخت سریع بهای خدمات و کالا‌هایی است که به‌طور روزمره در جریان فعالیت شرکت خریده می‌شود. تنخواه گردان روند پرداخت را بدون نیاز به صدور چک یا دیگر اوراق بهادار تسریع می‌کند. هر مؤسسه مبلغ معینی را در بودجه سالانه خود به عنوان تنخواه گردان تعیین می‌کند و آن را در مقابل رسید به یک یا چند کارمند می‌سپارد تا بسته به نیاز خرج کنند. در پایان سال مالی یا در دوره‌های کوتاه‌تر به حساب تنخواه گردان و صورت خرج‌ها رسیدگی می‌شود و اگر مبلغی از آن باقی‌مانده باشد به صندوق شرکت بازگردانده می‌شود.

مبلغ تنخواه گردان با هزینه‌های جزئی و پرداخت‌های شرکت متناسب است. این حساب دارای ماهیتی بدهکار است؛ و ثبت آن از طریق بدهکار کردن حساب تنخواه گردان و بستانکار کردن وجه نقد یا بانک انجام میشود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید