قرار داشتن بیمه راهنمایان گردشگری در هاله ای از ابهام

0

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قرار داشتن بیمه راهنمایان گردشگری در هاله ای از ابهام مشاهده می شود.

نجات از سقوط با طناب بیمه ، اما کی؟

راهنمایان گردشگری، اولین و متضررترین زنجیره صنعت گردشگری کشورمان در بحران کرونا هستند که کمرشان با رکود چندین ماهه این صنعت خمیده و بعضا نیز زیر بار مشکلات اقتصادی شکسته است بطوریکه خیلی از فعالان این بخش به سمت مشاغل دیگر سوق یافته و خیلی های دیگر نیز همچنان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.

البته هرچند ارائه تسهیلات و سایر خدمات تسکینی بر درد بیکاری درازمدت این فعالان گردشگری بود، اما مشکل آنها صرفاً شیوع کرونا نیست و از مدتها پیش خواسته اصلی آنها یعنی پوشش بیمه ای از سوی مسئولان و متولیان امر بی پاسخ مانده است؛ خدمتی که در این روزهای کرونایی به عنوان راه نجات و جلوگیری از دست دادن این نیروهای متخصص برای گردشگری پساکرونا، ضروری اما هنوز هم مورد غفلت مسئولان است.

نیاز محسوس تر راهنمایان تازه کار به پوشش بیمه ای

رسول جلال الدینی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان تور استان یزد می گوید: انجمن های استانی پیگیری پوشش بیمه ای راهنمایان گردشگری را به کانون راهنمایان کشور واگذار کردند، ولی با این وجود پیگیری هایی نیز از سوی یکی از انجمن های استانی نیز انجام شد که نهایتا نیز این موضوع در مجلس رای آورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اغلب راهنمایان گردشگری از خدمات بیمه روستایی خویش فرمایی استفاده می کنند، اظهار می کند: بیمه ی راهنمایان تور به ویژه برای راهنمایان تازه کار بسیار ضروری است و از طرفی نیز از آنجایی که بخشی از حق بیمه از سوی دولت پرداخت می شود و مزایای بیشتری نسبت به بیمه خویش فرمایی دارد، یک پشتوانه خوب برای این قشر محسوب می شود.

جلال الدینی با بیان اینکه هنوز بیمه راهنمایان گردشگری سردرگم است، می گوید: امیدوار هستیم کانون راهنمایان گردشگری بتواند طرح بیمه را برای این نیروها به اهتمام دیگر متولیان محقق کند.

برای اولین بار بیمه راهنمایان گردشگری بیش از سالهای قبل مورد توجه قرار گرفته و بیش از آنکه در قالب یک طرح بی سرانجام باشد به عنوان یک طرح عملیاتی مطرح می شود، لذا این مرتبه، چشم های بیشتری منتظر تلاش مسئولان برای تحقق این بیمه است.

پیگیری بیمه 2000 راهنمای گردشگری از سوی وزارت

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: هنوز برنامه ریزی منسجمی در این مورد برای بودجه 1400 انجام و آماده نشده و اکنون در حال جمع بندی پیشنهادات در خصوص بیمه راهنمایان گردشگری هستیم.

وی از پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری خبر داده و تاکید می کند: تمام تلاش خود را برای تحقق این مسئله به کار گرفته ایم.

معاون گردشگری کشور با تاکید بر این که بیمه حدود دو هزار راهنمای گردشگری را در دستور کار داریم، می گوید: در این باره رایزنی هایی صورت رفته و حتی در متن طرح مصوبه مجلس نیز قید شده است.

این مسئول در مورد انجام اقدامی موثر در حمایت از این قشر زحمت کش و طلایه دار سفر در کشور بیان می کند: تمام سعی خود را برای تخصیص یک ردیف بودجه در سال 99 و تخصیص پایدار در برنامه بودجه برای سال های آتی انجام خواهیم داد.

هرچند این موضوع، یک اتفاق خوب نسبت به سالهای گذشته است و شاید امید راهنمایان گردشگری به آینده شغلیشان را پررنگ تر کرده باشد، ولی شکل گیری فراکسیونی در مجلس شورای اسلامی برای اولین بار به عنوان گردشگری، انتظار برای تحقق بیمه گردشگری را به اوج خود رسانده است.

هنوز وضعیت بودجه سال 1400 مشخص نیست

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس از پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری خبر می دهد و می گوید: هر چند هنوز وضعیت بودجه سال 1400 مشخص نیست، اما بدنبال تخصیص بودجه به بیمه هایی مانند راهنمایان گردشگری و صنایع دستی هستیم.

دشتی اردکانی حمایت از بخش خصوصی و تکیه به این بخش از جامعه را ضروری می داند و عنوان می کند: در شرایط کرونا برای حفظ پایه های صنعت گردشگری باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و مسائل این گروه پیگیری شود.

تسهیلات استانی، ناجی راهنمایان گردشگری یزد

با وجود اینکه راهنمایان گردشگری در هیاهوی کرونا هر چند کم و محدود و هر چند کم تاثیر، مورد حمایت قرار گرفتند اما یزد به نوعی از این قائده مستثنی بود و در بدو شیوع کرونا و در همان موج اول بیماری، با ارائه تسهیلاتی چهار درصد با تنفس شش ماهه و مبلغی بین 10 تا 20 میلیون راهنمایان گردشگری خود را در سقوط در دره رکود گردشگری نجات داد.

هر چند که این تسهیلات نیز برای این قشر کافی نبود، اما شاید بتوان آن را در قیاس با تسهیلات ناچیز دولت، یک وجه تمایز و صحه بر اهمیت این صنعت در یزد دانست.

جلال الدینی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان تور استان یزد می گوید: یک سوم این جمعیت، راهنمایی تورهای گردشگری را به عنوان شغل اصلی خود دارند که اغلب دچار مشکلات معیشتی هستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کمک به این قشر آسیب دیده می گوید: بخش خصوصی گردشگری با سپرده گذاری و اعطای تسهیلات از طریق امتیاز حسابهای گشوده شده، با همراهی خانه فرهنگ صدوقی نسبت به کمک به راهنمایان تور اقدام کردند.

این مسئول در رابطه با کمک مالی دولت نیز تصریح می کند: هر چند دولت نیز از اعطای تسهیلات به راهنمایان تور خبر داد، اما به علت بصرفه بودن و بالاتر بودن مبلغ وام استانی و همچنین اقدام زودتر نسبت به دولت، اغلب از تسهیلات داخلی استفاده شد و وام دولت از سوی یزد مورد استقبال قرار نگرفت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید