کارت هوشمند برای تامین کالاهای اساسی ارائه می‌شود

0

نبض بیمه ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارائه ییشنهاد کارت هوشمند به دولت که با کوپن و روش‌های یارانه‌ای متفات است برای ارائه کالاهای اساسی با ارز دولتی خبر داد.

محمدرضا پور ابراهیمی، گفت: اخیرا بواسطه تغییرات بی رویه قیمت کالا‌های اساسی که از ابتدای تشکیل تخصیص ارز ۴٢٠٠ در سال٩٧ مد نظر مجلس بوده در حال حاضر شرایط خاصی را شامل می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجلس در لایحه بودجه ارز ارزان قیمت در اختیار دولت قرار داده است، ولی مردم کالا‌های اساسی را خریدند که با ارز دولتی محاسبه نمی‌شود و بالاتر در اختیار مردم قرار گرفته‌است.

پور ابراهیمی گفت: این موضوع باعث شد تصمیم گیری شود متوسط عدد کالای اساسی در سال ٩٧ و ٩٨ ما به التفاوت بین ارز دولتی و قیمت بازار باشد، که حدود سالیانه ١٠٠هزار میلیارد تومان بوده و معادل یک پنجم بودجه کشور است.

او افزود: اخیرا طرحی ارائه شده است که در ارتباط با کالا‌های اساسی این مابه التفاوت را به مصرف درعوض اختصاص به واردات بدهیم یعنی مصرف کننده نهایی مابه التفاوت را دریافت کند. اگر قیمت هر عددی بود که با واردات نرخ ارز رایج انجام شد مردم در سرانه مصرف مابه التفاوت آن را بگیرند.

پور ابراهیمی گفت: این سرانه مصرف به تمام آحاد جامعه می‌رسد، همه می‌توانند از آن برخوردار شوند و نکته مهم این که تولید در کشور تشویق می‌شود.

پور ابراهیمی اضافه کرد: میزان مصرفی که براساس سرانه در بخشی مثل گوشت و برنج و روغن برای مردم هست که براساس مابه‌التفاوت امکان استفاده اش برای مردم فراهم می‌شود. این کارت اعتبار برای استفاده بوده و وجه نقد نیست و توزیع یارانه در اقتصاد کشور محاسبه نمی‌شود. براساس سرانه مصرف محاسبه می‌شود و امکان تسویه مابه التفاوت فراهم می‌شود و در کمیسیون تخصصی بررسی و تصمیم گیری‌های لازم انجام خواهد شد.

او با اشاره به زیرساخت‌ها دراین رابطه توضیح داد: ما در حال حاضر شبکه اطلاعاتی کاملی در اختیار داریم و اطلاعات یارانه‌ای خانوار‌ها در دسترس ماست و وزارت کار بر روی این شبکه کار کرده. دولت باید نواقص را برطرف کند و ما باید به یک دولت هوشمند از نظر زیر ساخت‌های اطلاعاتی تبدیل شویم و دولت در این سال‌ها فرصت کافی داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصاد در پایان درخصوص جامعه هدف این طرح هم یادآورشد: این کارت هوشمند برای کل آحاد جامعه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید