سالمندی در کشور زنانه می‌شود

0

رئیس سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اکنون 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، از حرکت به سمت سالمندی زنانه در کشور خبر داد.

حال ناخوش رفاه سالمندان

به گزارش نبض بیمه، محسن شتی، اظهار کرد: سالمندان گروهی از جمعیت هستند که به واسطه شرایط خاصشان نیاز به مراقبت بیشتر دارند و اگر فکر می‌کنیم به اندازه ۱۰ درصد جمعیت کشور که دارند به آنها نمی‌رسیم و کم کاری می کنیم باید تجدید نظر کنیم. سالمندی در کشور الگوی با نسبت جنسی مساوی دارد ولی به سمت سالمندی زنانه در حرکت هستیم.

وی افزود: در تعدادی از استان‌ها این اتفاق افتاده است و درصدی از سالمندان به واسطه فوت همسر و بخش کمتری به خاطر طلاق تنها هستند. این تعداد سالمند تنها در مردان کمتر و در زنان بیشتر است. سالمندانی که درصدی تنها زندگی می‌کنند در زنان بیشتر است. اکنون وارد سالخوردگی جمعیت شده‌ایم و به سمت سالمندی زنانه در کشور حرکت کردیم. استان گیلان سالخورده‌ترین و استان سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان است.

شتی تصریح کرد: زنان سالمندی که همسر دارند از پوشش بیمه‌ای بهتری برخوردار هستند. یعنی هر چه به سمت سالمندان بی پناه‌تر می‌رویم کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرند. واقعیت این است که در سیستم بهداشتی و رفاهی باید یکبار دیگر نگاه کنیم و گروه‌های پر خطر تر را در سیاست گذاری مورد توجه قرار دهیم.

رئیس سلامت سالمندان وزارت بهداشت تاکید کرد: نزدیک ۴۰ درصد و در برخی استان‌ها ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی و مراقبت‌ها را به سالمندان اختصاص می‌دهیم یعنی به نسبتی که در جمعیت دارند در بیمارستان‌ها از خدمات بستری بیشتری استفاده می‌کنند اگر با همین وضعیت پیش برویم در سال ۱۴۲۰ که ما دو برابر شدن جمعیت سالمندی را داریم با شرایط دشوار تری رو به رو خواهیم بود و ایران در آینده پیرترین جمعیت کشوری منطقه در آینده را خواهد داشت. 1420 دو برابر شدن جمعیت سالمند کشور را شاهد خواهیم بود. روند دو برابر شدن جمعیت سالمندان در زمان کوتاهتری اتفاق می‌افتد و در مرحله بعدی 20 سال طول می‌کشد.

وی گفت: باید برای سالمند شدن جمعیت، آماده باشیم و با اقدامات به موقع عقب ماندگی را جبران کنیم که تنها راه چاره این است که با چشم باز قدم برداریم و بدانیم در کجا قرار داریم و قرار است کجا برویم.

منبع: پانا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید