تعریف فرانشیز بیمه و دلایل بکارگیری آن در این صنعت

0

به گزارش نبض بیمه، هنگامی که بیمه‌گذار دچار ضرر می‌شود و قصد دارد مبلغ خسارت را از شرکت بیمه‌گذار دریافت کند و آن مبلغ دریافتی کمی از مبلغ موردنظر کمتر است می‌گوییم فرانشیز بیمه اتفاق افتاده است. در واقع همان مبلغ کسر شده فرانشیز نامیده می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ جز تعهدات بیمه‌گر به حساب نمی‌آید و به همین دلیل در زمان پرداخت خسارت آن را کم می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که این مقدار در بیمه نامه تعیین می‌شود.

فرانشیز بیمه چیست؟

انواع فرانشیز بیمه

فرانشیز بیمه بدنه خودرو با توجه به کوچک یا بزرگ بودن بدنه ماشین فرق می‌کند و بعضی قطعات خاص فرانشیز خاصی را نیز در بر می‌گیرند. البته تمامی این موارد در بیمه نامه موردنظر درج و مشخص می شود.
فرانشیز بیمه مهندسی یا پیمانکاری برای حوادث طبیعی 10 %، زمان بهره‌برداری 10%، زمان نگه‌داری 10% و برای سایر حوادث نیز 10% است.
در بیمه‌های باربری فرانشیز بیمه وجود ندارد.
فرانشیز در بیمه آتش سوزی صفر است ولی سایر پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی فرانشیز دارند.
فرانشیز بیمه اشخاص حداقل 10 درصد مبلغ حق بیمه می‌شود.
فرانشیز در بیمه مسئولیت به صورت حداقلی ده درصد است که با تقاضای بیمه‌گذار می‌تواند به صفر هم برسد.

تعیین میزان انواع فرانشیز بیمه

روش‌های مختلفی در تعیین کردن مبلغ فرانشیز استفاده می‌شود.
تعیین فرانشیز بیمه به صورت رقمی مشخص و ثابت
در اکثر مواقع مبلغ موردنظر برای فرانشیز به صورت ثابت در بیمه‌نامه مشخص می‌شود و از میزان خسارت پرداختی کم می‌شود.
تعیین درصدی از مبلغ بیمه به عنوان فرانشیز
در برخی از مواقع مبلغی از بیمه به فرانشیز تعلق می‌گیرد و معمولا به صورت درصدی معین در قرارداد بیمه ذکر می‌شود. لازم به ذکر است که هر چه قدر مبلغ بیمه زیاد باشد میزان فرانشیز بیمه نیز بیشتر خواهد بود.
در نظر گرفتن درصدی ثابت از خسارت
در این نوع بیمه‌گذار بر اساس درصد مشخصی که در بیمه‌نامه تعیین شده در پرداخت خسارت با بیمه‌گر سهیم می‌شود. برای مثال 20 درصد فرانشیز تعیین شده در خسارت 100میلیونی به مقدار 20 میلیون کم می‌شود و مبلغ 80 میلیون به بیمه شده پرداخت می‌شود.
فرانشیز ترکیبی بیمه
همچنین در تعداد بسیاری از انواع بیمه جهت محاسبه کردن فرانشیز بیمه از ترکیب سقف خسارت یا به عبارتی همان رقم ثابت و معین و درصد فرانشیز استفاده می‌شود.
فرانشیز با تعیین کردن سقف غرامت
در این نوع نیز سقف غرامت پرداختی تعیین می‌شود .و تحت هیچ شرایطی خسارت بیش تری پرداخت نمی‌شود.

دلایل اعمال فرانشیز بیمه و توجیه اقتصادی آن

براساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده اشخاص نگران خسارت‌های جزئی نیستند. به همین اغلب مردم درگیر خسارت‌های چند میلیونی که برای خودشان یا دیگران اتفاق می‌افتد می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید