از بیمه خودرو چه می دانیم؟

0

وسایل نقلیه از گذشته همواره مورد توجه نوع بشر بوده است. چه در گذشته و به شکل انواع چهار پایان و چه در زمان حال که  وسایل نقلیه مکانیکی جدید پدیدار شده اند.اما امروزه این وسیله نقش مهمی در زندگی افراد ایفا می کند و از مهم ترین دارایی ها و اموال انسان به شمار می رود.به گونه ای که می توان گفت بعد از مسکن، مهم ترین ترین دارایی هر فردی اتومبیل است. زیبایی داخل و بیرون هر اتومبیل به گونه ای جذابیت دارد که آن را می توان به نوعی خانه متحرک هر فردی دانست.این نگاه و توجه خاص افراد به ماشین و اتومبیل، نیازمند مراقبتی درخور و مناسب است. به ویژه در شهرهای بزرگ این نیاز بیش از پیش حس می شود.

 


به گزارش نبض بیمه، از مسائلی که هر روزه در شهرهای بزرگ مانند تهران با آن مواجه هستیم، شلوغی خیابان ها و بالابودن درصد خطای رانندگان آن است. همچنین نبودن استاندارد های لازم برای خیابان ها و اتوبان های شهری و غیر شهری نیز درصد خطا را افزایش داده و مزید بر علت شده است.در برخی موارد ضعف فرهنگی نیز در این بخش اتفاقات ناگواری را رقم می زند که جبران کردن آنها گاهی سخت و دشوار می شود.با تمام این اوصاف و در صورت وقوع خسارت، جبران کردن خسارات مادی وارد بر خودرو غیر ممکن نیست. راه های مختلفی برای جبران خسارت هایی از این دست در نظر گرفته شده که از مهم ترین آن ها می توان به بیمه بدنه خودرو اشاره کرد.

بیمه بدنه از محبوب ترین رشته های بیمه است که در کشور ما نیز با توجه به آمار بالای تصادفات همواره مورد توجه عموم قرار گرفته است.تصور کنید که در حال رانندگی با ماشین مورد علاقه خود هستید و مطمئنا با توجه به قیمت بالای خودرو در کشور برای آن هزینه زیادی پرداخت کرده اید.بدون شک رانندگی با اتومبیل نو در شهر تهران به نوعی نگرانی طبیعی در ذهن ها ایجاد می کند. اما اگر شما این نگرانی را به بیمه بدنه بسپارید، فقط از رانندگی لذت می برید و هر گونه خسارت مادی را فراموش می کنید.

بیمه خودرو به صورت کلی به دو دسته بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث و حوادث راننده تقسیم میشود. بیمه بدنه بر خلاف بیمه شخص ثالث اجباری نیست؛بیمه بدنه از نظر پرداخت خسارت به دو دسته تقسیم می شود:خسارت های کلی (اصلی) و خسارت های جزئی (فرعی) به معنی خسارت هایی که پوشش آن مشروط به پرداخت هزینه جداگانه و خرید این خطرات است. خرید پوشش‌ های اضافی برای بیمه بدنه خودرو، می‌تواند خسارت‌ های مختلفی را پوشش دهد و ریسک حوادث غیر متقربه را کاهش دهد.

سوال۱:

بیمه بدنه خودرو چه خسارت‌ هایی را پوشش می دهد؟

برای شناخت بهتر بیمه بدنه خودرو ابتدا باید بدانیم این نوع از بیمه چه خسارت‌ هایی را پوشش می دهد. بر اساس قانون، بیمه بدنه خودرو در حالت عادی، خسارت ناشی از موارد زیر را پوشش می‌دهد که به عنوان خطرات اصلی ارائه می‌شوند:

انواع خسارت

انواع خسارات در بیمه بدنه به دو نوع خسارات اصلی و خسارات جزئی تقسیم می شوند.

۱-     خسارت کلی

در صورت بروز خسارت های کلی نظیر سرقت وسیله نقلیه، بیمه سقف تعهدات خود را با در نظر گرفتن کسورات پرداخت می کنند. در شرایطی که خسارت خودرو کلی باشد، ارزش بازیافتی احتمالی و کسورات ذکر شده در قرارداد از غرامت کسر و هزینه نجات و حمل اتومبیل به سقف تعهدات اضافه می شوند.

در صورت پرداخت خسارت کلی در بیمه بدنه، این قرار داد به اتمام می رسد. اگر مدت آن بیش از یک سال باشد، مابقی حق بیمه عودت داده می شود.

۲-     خسارت جزئی

خسارت هایی که کلی نباشند جزئی هستند. در این صورت تمام هزینه های حمل و نقل، امداد و نجات، تعمیرات و لوازم جانبی توسط بیمه گر پرداخت می شوند.

انواع پوشش های بیمه بدنه

برخورد دو وسیله نقلیه به هم یا برخورد با یک جسم ثابت یا متحرک، برخورد اشیاء به اتومبیل (اتومبیل در حال حرکت و سکون)
واژگون شدن خودرو، سقوط خودرو
حریق (آتش سوزی، صاعقه، انفجار)
سرقت کلی خودرو(خسارت ناشی از سرقت کلی خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی یا وسایل اضافی درج‌شده در بیمه‌نامه در حین سرقت)
خسارتی كه در جریان نجات و یا انتقال خودرو خسارت دیده به آن وارد شود
خسارت باطری و لاستیك های خودرو نیز تا ۵۰ درصد قیمت نو قابل پرداخت است

با دارا بودن بیمه بدنه در صورت وارد شدن هرگونه خسارت، بدون مشکل و فقط با یک تماس می توانید موضوع را به بیمه اعلام کنید؛ پس از بازرسی خسارت بدنه و حتی غرامت افت قیمت خودرو قابل دریافت خواهد بود.

با توجه به این موارد دیگر نیاز به نگرانی نیست؛ پس با نگرانی خداحافظی کنید و با لبخند برانید.

پوشش های اصلی بیمه بدنه

حال اجازه دهید کمی جزئی تر در این ارتباط بگوییم.

تعدادی از پوشش های بیمه بدنه جنبه عمومی دارند. پوشش های عمومی بیمه بدنه، در بیشتر شرکت های بیمه ای مشترک و به شرح زیر هستند.

1- تصادف و حادثه

فرض کنید با یک جسم متحرک مانند یک ماشین یا دوچرخه و حتی یک جسم ثابت از تیر برق گرفته تا یک اتومبیل پارک شده برخورد کنید. تمامی خسارات شما را بیمه بدنه پرداخت خواهد کرد. این پوشش مهم ترین و اصلی ترین پوشش بیمه بدنه است. البته میزان پرداختی به شما متغیر و با توجه به میزان خسارت و تشخیص کارشناسان بیمه محاسبه می شود.

2- سقوط

اگر اتومبیل شما از ارتفاع سقوط کند و خودروی شما دارای بیمه بدنه باشد، تمامی خسارات شما توسط بیمه پرداخت خواهد شد. 3-واژگونی

واژگونی خودرو نیز به هر دلیلی که اتفاق بیوفتد، از پوشش های بیمه بدنه به شمار می رود. در صورت دارا بودن بیمه نامه و وقوع حادثه، شرکت بیمه جبران خسارات شما را به عهده می گیرد .

4-آتش سوزی

اگر اتومبیل شما به هر دلیلی دچار آتش سوزی بشود، بیمه بدنه خسارات آن را عهده دار شده و پرداخت می کند.

5- صاعقه و انفجار

خطر صاعقه و انفجار از جمله خطراتی هستند که در صورت وقوع، خسارات آنها کلی به شمار می روند. اگر دارای بیمه بدنه خودرو باشید، بیمه سقف تعهدات خود را به شما پرداخت می کند.

6-سرقت کلی خودرو

اگر خودرو (خودرو و نه لوازم آن) شما به سرقت برود و یا در حین سرقت، دچار آسیب کلی بشود، بیمه گر سقف تعهدات مندرج در قرارداد را به انجام می رساند.

7-امداد و نجات

هزینه های متعارف برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت بیشتر و همچنین امداد و نجات و انتقال به مراکز تعمیرگاهی تا سقف معینی (بسته به قرارداد و بیمه گر) قابل جبران خواهد بود.

8- باتری و لاستیک

در صورت وقوع هر یک از خطرات و زیان دیدن باتری و لاستیک مورد بیمه، تا سقف %۵۰ قیمت نو آنها توسط بیمه گر قابل پرداخت است.

پوشش های اضافی بیمه بدنه

پوشش های زیر به انتخاب بیمه گذار و با پرداخت مبلغ اضافی ناچیزی بسته به شرکت بیمه گر، قابلیت اضافه شدن به بیمه نامه بدنه را دارا هستند.

سرقت درجا قطعات

در صورت دارا بودن این پوشش اضافی، اگر قطعه و یا قطعاتی از خودروی شما در حالت توقف به سرقت برود، خسارت آن به شما پرداخت می شود.

ایاب و ذهاب

اگر بر اثر حادثه یا خسارت های دیگر خودرو قادر به حرکت نباشد، روزانه هزینه ای به عنوان حق ایاب و ذهاب به بیمه گذار پرداخت می شود.

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی در این مورد نظیر رنگ، اسید و هر نوع مواد شیمیایی باعث آسیب خودرو، هستند. تمامی خسارات ناشی از این مواد بر مورد بیمه مشمول پرداخت غرامت می شود.

نوسان قیمت

پوشش نوسان قیمت به این معنی که حتی اگر شما فراموش کرده باشید که افزایش قیمت خودرو خود را به بیمه اطلاع دهید، بیمه شما پایدار بماند.

شکست شیشه

در صورت شکستن شیشه خودرو به هر دلیلی، بیمه جبران خسارت آن را عهده دار خواهد بود.

بلایای طبیعی

هر گونه خسارت ناشی از زلزله، سیل و بلایای طبیعی، با این پوشش از بیمه قابل دریافت خواهد بود.

ترانزیت

این پوشش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شخص قصد داشتن بیمه بدنه در خارج از کشور را نیز داشته باشد.

حذف فرانشیز

حذف فرانشیر (بخشی از خسارت که پرداخت آن به عهده بیمه گزار است) یعنی با خرید این پوشش تمامی فرانشیز مربوط به خسارت خودرو حذف و در صورت بروز حادثه خسارت کامل پرداخت می شود.

کشیدن میخ

در صورت آسیب بدنه خودرو به وسیله میخ و یا سایر اجسام نوک تیز، بیمه گر متعهد به جبران زیان وارده خواهد بود.

استثنائات بیمه بدنه

بر اساس مصوبات بیمه مرکزی، برخی از خسارت ها تحت پوشش بیمه بدنه قرار نمی گیرند.

خسارات وارده بر اثر جنگ، شورش، حمله و اعتصاب

خسارات ناشی فعل از فعل و انفعالات هسته ای

خسارات وارده در هنگام انجام فعالیت های مجرمانه و یا فرار از پلیس

خسارات ناشی از راندن وسیله نقلیه بدون دارا بودن گواهینامه مربوط به آن

خسارات وارده تحت تاثیر الکل، مواد مخدر و یا انواع روانگردان

خسارات وارده در هنگام بکسل وسیله نقلیه

خسارات وارده در هنگام حمل بار بیش از حد مجاز

انواع تخفیف بیمه بدنه

لازم به ذکر است که بیمه بدنه در شرکت های مختلف دارای تخفیف های بسیار متنوعی است به گونه ای که در برخی موارد می توان با مقایسه و انتخاب صحیح تا %۱۰۰ حق بیمه را تخفیف گرفت!

موارد ذکر شده به عنوان تعدادی از پرکاربردترین تخفیفات ارائه شده، در شرکت های مختلف دارای درصدهای اثرگذار متفاتی هستند.

عدم خسارت

در صورت عدم دریافت خسارت در بیمه نامه های پیشین، می توان بر روی بیمه نامه جدید تخفیف دریافت کرد.

خرید نقدی

با توجه به اینکه بیشتر بیمه گرها دارای شرایط اقساطی هستند، تخفیف ویژه ای برای مشتریان نقدی خود قرار می دهند.

مشاغل: پزشکان، مهندسان، پرستاران، کارکنان دولت، معلمان، اعضای هیات علمی و بسیاری از مشاغل دیگر از تخفیفات خوبی بر روی بیمه بدنه برخوردار هستند.

ایثارگران:ایثارگران در برخی از شرکت های بیمه ای دارای تخفیف به سزایی بر روی بیمه بدنه خودرو شخصی خود هستند.

دارندگان خودرو صفر:خودروهای صفر کیلومتر بسته به شرکت انتخابی می توانند دارای تخفیف بر روی بیمه نامه بدنه باشند.

دارندگان خودرو وارداتی :ودروهای وارداتی نیز بسته به شرکت انتخابی می توانند دارای تخفیف بر روی بیمه نامه بدنه خود باشند.

دارندگان بیمه شخص ثالث:خرید بیمه بدنه خودرو از همان شرکتی که بیمه شخص ثالث خودرو را انجام داده، دارای تخفیف است.

دارندگان بیمه عمر:خرید بیمه بدنه خودرو از همان شرکتی که بیمه گزار در آن تحت پوشش بیمه عمر باشد، دارای تخفیف است.

دارندگان حساب بانکی:داشتن حساب بلند مدت در بانک مربوط به شرکت بیمه ای، مشمول تخفیف بیمه بدنه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید